Jag tillåter mig att expandera ämnet för tråden lite. Beskriv er favoritstad!
Jag börjar med min:
Amman, Jordaniens huvudstad.
Amman är en intensiv stad. De flesta som är där första gången är mentalt utmattade av sinnesintryck efter första timmen downtown. Ljud, dofter, synintryck, hela tiden bombarderas man av intryck. När man kommit över första chocken så inser man snart att det, trots stadens storlek, är en mycket trevlig stad. Den är inte sönderturistad, så, folk är genuint vänliga och man känner sig verkligen adopterad. Det märks att de man möter känner sig som en ambassadör för sitt land. Förutom precis vidd en romerska teatern, så är till och med souvernirförsäljarna rätt så lugna, inte den där självhäftande sorten som man ofta ser i turiststäder. "Turistprislista" existerar inte, förutom precis vid sevärdheterna.
Vad finns att se i Amman.
* Romerska teatern är ett måste, och en bra startpunkt att kliva av taxin på (taxi är snorbilligt, en tur på 20-30 minuter kostar kanske 25 kr, så tveka inte att ta taxi). En välbevarad teater, med bra utsikt över citadellet. I anslutning till den finns också ett litet museeum.
* Citadellet. Ta en taxi dit, man vill inte klättra den backen... Dels en väldigt intressant historisk lämning, med ett litet, men väldigt intressant museeum. Det är också ett måste för vyn över staden.
* Guldsouken. Ett helt kvarter med guldhandlare. Vartenda skyltfönster är en kaskad av guld. Guld är ganska billigt, och det är tryggt att köpa där, fejk förekommer inte.
* Grönsaksmarknaden. Well, en grönsaksmarknad, men kul att gå genom.
* Missa inte alla smågränder längs gatorna i downtown, det finns massor av småbutiker där som är kul.
* Köpa souvernirer. Var inte rädd för att fråga om pris, grejorna är nästan pinsamt billiga.
* Det är varmt, så drick mycket. Överallt finns det stånd som säljer färskpressad apelsinjuice för ett par kronor. Man kan också lyxa till det med en fruktcocktail eller en jordgubbsjuice.
* När man shoppar, tro inte att det är slut bara för att det är samma stuff hela tiden. Fortsätt gå, handlarna håller sig i distrikt, så det kan vara några kvarter kläder, ett kvarter kryddor, bokhandlare och så vidare.
* Att äta downtown. Nere, över vägen från teatern, ligger ett konditori. Var beredd på mycket socker, sirap och honung... Vill man ha lite matigare snabbmat så finns det ett antal ställen där man kan köpa en Chicke Shwarma, en kebabrulle med kyckling, kostar cirka 20 kr med ett glas färskpressad juice.
* Vill man shoppa lite dyrare stuff, så är stadsdelen Sweifieh stället att vara. Jag rekommenderar också att gå in till en bagare och handla, bröd är tokbilligt, och man fyller en kasse med blandade goda brödsorter för ett par tior.
* Vill man äta på kvällen så är det stadsdelarna Sweifieh eller Smesani som gäller. Här finns mycket att välja på, jag rekommenderar Amasi i Sweifieh för traditionell mat, men det finns många bra ställen. Vill man mer ut på krogen så är Sweifieh bäst. Det finns en mycket trevlig engelsk pub vid namn Rover's Return där.
* Gillar man gigantiska köpcenter så tar man en taxi till Mecca Mall (heter så för att den ligger på Mecca Street). Skulle man mot förmodan inte få nog av shopping där så kan man gå ett par hundra meter till City Mall och få lika mycket till. Båda dessa består av massor av små affärer, det är inte några få jättar som dominerar.
* Lyssna på lokal musik. Arabisk musik kan ta ett tag att vänja sig vid, men den är riktigt svängig när man väl greppat den. Vill ni köpa musik, så är det Om Kalsoum (finns massor av stavningar på hennes namn) som regerar. Finns också ställen som har livemusik med lokala rockband på helgkvällarna. Jag vet inte riktigt vad som gäller nu, fråga på hotellet. Troligen i Sweifieh för rockmusik och Sweifieh eller Smesani eller möjligen Jabal Amman för lokal musik.
Amman har också fördelen att det är en mycket säker stad. Man kan gå omkring ensam, var som helst, när som helst, och det är ingen risk att man blir överfallen (eller i stirt sett ingen, typ som att gå i Sverige på dagen). Trafiken, däremot, kräver ett visst mod för att hantera, och jag rekommenderar inte att man kör där själv. Maten är säker, risken för magsjuka är liten, hygienkraven vid hantering är höga och det är dyrt för de handlare som bryter mot dem (fast, som alltid när man är utomlands, så är det en annan bakterieflora, så ta Dukoral innan för säkerhets skull).
Har man mer tid och vill se mer, så erbjuder Jordanien mycket, speciellt om man är historieintresserad. Då kan man dessutom ta en hyrbil, ute på öppen väg är trafiken inte så farlig, och med en vägkarta så är det lätt att hitta, bara att följa vägnumren och skyltarna (var dock beredd på varierande stavning på skyltarna, transkriberingen från arabiska kan variera, tex är Karak och Qarak samma sak). Gör det lätt för er och ta hjälp av hotellet för att hyra bil. Tro mig, det är enklare. Mycket...
Jag skulle rekommendera en endagstur till den antika romerska staden Jerash. Ganska välbevarad, mycket att se, och man kan dessutom se en uppvisning med romerska legionärer och hästrace.
Sedan tar man en längre tur. Res söderut med bil enligt följande plan:
* Kör söderut längs Kings Highway. Dramatisk natur som man inte vill missa. Är man religiöst lagd så kan man stanna till vid Mount Nebo. Man kan också stanna till i Madaba, där det finns en väldigt berömd mosaik som är en antik karta över regionen. De stoppen måste dock vara ganska snabba om man ska hinna. Stanna till när ni passerar Wadi Mujib och njut av sceneriet.
* När man kommer till Karak så kör man upp i staden. Den körningen kan vara lite rörig, men ta det lugnt så är det ingen fara. Ta sedan en guidad tur på fästningen, väl värt tiden.
* Från Karak så åker man sedan österut till Desert Highway, och fortsätter den söderut. Bredvid vägen ser man bitväs järnvägen som T E Lawrence sprängde. Framåt kvällen kommer man fram till Aqaba, efter att ha passerat mer dramatiska berg. Tänk på att motorbromsa på vägen ner, och håll ett öga i backspegeln för sådana som inte tänkt på det...
* I Aqaba kan man stanna några dagar. Åker man ner längs kusten så finns det flera ställen med helt fantastisk och väldigt lättillgänglig (även för barn) snorkling, det är som att simma i ett tropiskt akvarium eller en naturdokumentär. Royal Diving Center är i mitt tycke bäst, men om man snorklar flera dagar så kan man variera sig, varje korallrev är unikt. Fundera på att köpa ett undervattenshus till kameran innan ni åker hit!
* På kvällen så måste man bara äta på Royal Yahting Club. Lite dyrare, men inte tokdyrt, som en vanlig, inte speciell restaurang i Sverige. Kanongod mat, helt underbart läge vid småbåtshamnen, med utsikt över ljusen från Aqaba, Saudi, Egypten och ockuperade Palestina.
* Också i Aqaba, så kan man se på fästningen som Lawrence tog från Turkarna. Det är en trevlig strandpromenad bland palmer för att komma dit.
* När man tycker att man fått nog av sol och bad så åker man norrut till Wadi Rum. Åker man på tidig förmiddag så blir det lagom. Där kan man i besökscentret köpa jeepturer, de med fem-sex stopp brukar vara rätt lagom. Vad är det som är så speciellt med öknen? Well, det går inte att beksriva förrän man upplevt det. Jag säger bara att ni får inte missa Wadi Rum.
* Sedan kör man vidare över bergen mot Petra, dit ni kommer kring eftermiddag kväll. Ta in på hotellet Taybet Zaman, kanske en mil innan Petra. Kan vara lite klurigt att hitta till, men bara fråga om hjälp eller använd GPS. Det är ett femstjärnigt hotell uppbyggt som en gammaldags by, och det är en upplevelse i sig. Lite dyrare, men fortfarande billigare än Scandic i Sverige. Har de lite folk så är det dessutom inte omöjligt att få en svit för samma pris som de mindre rummen. Missa inte den arabiska frukosten. Varför nämner jag ett hotell? För att det är så fantastiskt att det förtjänar att nämnas!
* Nästa dag kör man till den antika klippstaden Petra och går där hela dagen. Ta inte häst och vagn in, promenaden är en del av upplevelsen. Ta hellre transport ut i så fall. Kolla om de har eventet "Petra by Night" (de har bara det vissa dagar), och gå i så fall på det. Då går man in där på kvällen, upplyst av tusentals lyktor med stearinljus, får en kort föreläsning, musik, te och så vidare. Helt magiskt. Räkna med att ni vill tillbringa två dagar (och en kväll) i Petra.
* Sedan åker man norrut längs Kings Highway, tills man kommer till Karak, där vi tidigare lämnade Kings Highway. Nu svänger vi västerut, ner mot Döda Havet. Ganska långt söderut på döda havet så finns det en rastplats där man ser saltformationer och en klippa som påstås vara Lots fru. Längre norrut så finns det diverse badanläggningar, både dyrare som Royal Merriot och Mövenpick, båda riktigt bra, och lite billigare som Aqualand, som också är helt OK, men inte lika lyxig. Har kan man bada av sig efter några dagars promenerande i ökenhetta, och naturligtvis bada i Döda Havet (se bara till att duscha av er efteråt, annars får ni miljoner små brännglasformade saltkristaller på er).
* När man har badat klart så åker man vidare norrut, till änden av Döda Havet. Där kan man åka till platsen som anses vara platsen där Jesus döptes, och även om man inte är religiös så är det en intressant arkeologisk plats, alldeles vid Jordanfloden. Tar kanske en timme.
* Sedan åker man upp mot Amman igen. När man tycker att man har åkt jättelångt uppåt, håll utkik efter en sten vid sidan av vägen. Man är så högt att man typ får svindel när man tittar ner. Stenen markerar havsnivån...
En liten praktiskt detalj: Att ta sig till/från flygplatsen. Taxibilarna har fast taxa, och det går på kanske 200 kr. Värt pengarna, försök inte krångla med bussar och sånt. Överlag, taxi är vad som gäller i Jordanien. Det finns gott om taxibilar, sällan man behöver vänta mer än en minut innan de dyker upp. De kör på en taxameter, och även om dricks uppskattas så är det inget som automatiskt förväntas, men om de tex bjuder på kaffe så brukar jag ge dricks.
En liten praktisk detalj till: Växla till er lite pengar i lokal valuta (JD) innan ni åker. Iblnad kostar inresevisum en liten slant, och man behöver för taxin. Det är skönt att slippa växla direkt på flygplatsen, för de flesta har inte tänkt på det och det kan bli långa köer. I övrigt så finns det uttagsautomater nästan överallt, och det funkar utmärkt att ta ut pengar på de större korten. Räkna inte med att de flesta handlare tar kort, och se till att ha en näve växel i fickan, för taxi och småhandlare kan inte alltid ge växel annars.
När ni kommer hem och är störtinspirerade av Wadi Rum, Petra, Jerash och sånt, så skriver ni ett rollspel baserat på inspirationen.
Edit: Alkohol. Alkohol är tillåtet, men serveras inte under Ramadan. Inte alla restauranger har alkohol, men de tar inte illa upp om man frågar. Lite sunt förnuft, bara, så är det lugnt.
Edit 2: Räkna med en vecka för Amman, minst två för hela turen.
Edit 3: Var inte rädda för att säga att ni är svenskar (Och säg då Swed, inte Sweden. Vet inte varför, men det funkar bättre.), Sverige är mycket populärt där, och det leder ofta till handskakande och kaffebjudande och sånt. "Ah, Swed! Olof Palme was a great friend of the Palestinians. Here, let me offer you some coffee!", och det var alltså i en helt vanlig butik (för CD-skivor om jag minns rätt), inte någon turistfälla.
Edit 4: Undvik att åka under Ramadan, ganska mycket är stängt då.
Edit 5: Helgerna är fredag och lördag.
Edit 6: Om någon CD-handlare minns en svensk som handlade shitloads med CD-skivor, så hälsa från mig.