Nekromanti Förslag på rollspel

Jag funderar på att skaffa ett nytt rollspel, jag vet dock inte vilket. Därför undrar jag om någon av er har några bra rekommendationer? Jag är mest sugen på fantasy eller framtid

Era svar är uppskattade! :gremsmile:

Ps. Ni behöver inte nämna Eon, Neotech och DoD, jag har redan dem.ds

Staffan

Myrmidon
  • Dragon-blooded som är de individuellt klenaste men samtidigt ungefär 10-15 gånger så många som de andra typerna tillsammans, och som dessutom är de som styr i den tidigare nämnda mäktigaste nationen.
  • Lunars, utvalda av Luna, barbarer ute vid världens gränser, med otroliga hamnbytarförmågor.
  • Abyssals som är utvalda av Dödsherrarna, och ungefär lika hårda som Solars fast mer inriktade på förstörelse (Exempel: Solars kan få magiska förmågor som låter de antingen snabba upp en byråkratisk organisation något otroligt, eller strö så mycket grus i maskineriet att inget blir gjort. Abyssals har bara den senare förmågan, men den är å andra sidan lite bättre.)
  • Sidereals, utvalda av Ödes/planetgudinorna, som är bra på att manipulera ödet och förutse saker.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag skulle föreslå följande:

Fantasy: Västmark. Klart ett av de bästa rollspelen som gjorts. Även Skymningshem om du är intresserad av lite mer udda fantasy.

Framtid: Shadowrun. Underbar värld men reglerna lämnar en del övrigt att önska. Och väljer du detta spel så får du en blandning av framtid och fantasy då det är cyberpunk med inslag av magi, drakar och alver etc.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Mitt förslag är att du testar Mutant:UA...
Har kollat liite i det spelet & det verkar ett klart trevligt spel faktikst.

Duddmannen

Hero
Buffy the Vampire Slayer

Jag vill varmt rekommendera Buffy the Vampire Slayer RPG från Eden Studios. Det är ett spel som är mycket lätt att lära sig och går fort att "komma in i" (typ lära sig alla viktiga regler). Det är flexibelt nog att tillåta allt ifrån Fantasy till Framtid, dock fokuserat på Buffy och Vampyrer.

Ett annat tips som jag vill passa på att framhäva är d20 Modern. Observera att detta spel, trots vissa likheter, INTE är Dungeons & Dragons i modern tid. Det känns som ett annat spel, ett BÄTTRE spel. Ge det en chans, det är en klar förbättring av det gamla D&D-konceptet.

Om du däremot vill gå på gamla favoriter istället så kanske spel som Ars Magíca, Traveller och HERO-system ska testas. HERO-system är väl lite som GURPS, det vill säga ett generellt system som kan anpassas till flera olika miljöer. Det finns Fantasy HERO och Star HERO-supplement för mer specifika kampanjvärldar.

/Duddmannen

Oldtimer

Slava Ukraini!
Du kan ju kika på Dunder&Drakar (d.v.s. D&D på svenska) som finns för nerladdning på min hemsida (se signaturen nedan).

Dock bör du veta att jag kommer med en rejält reviderad version (kompatibel med D&D 3.5) om bara några veckor, så slösa inte bort allt skrivarpapper ännu. :gremsmile:

/Mikael

Illern

koppariller
Re: Terra Draconis, Västmark eller Gondica

Mina tre tips är:
Terra Draconis (independentspel - gratis, finns på Villae Mustela) Spelet är lågmäld fantasy i miljö inspirerad av antiken, framförallt romarriket.

Västmark, se Krilles beskrivning.

Gondica (köpespel) Extramaterial på Rävspels hemsida. Fantasy inspirerat av renässansen (och antiken).