Jag hade också tänkt använda ganska precis det systemet:
* Färdighetsvärdet anger antalet tärningar.
* Grundegenskapen anger vilket värde man ska slå lika med eller under (eftersom jag absolut föredrar låga tärningsslag framför egenskapsskalor som går nedåt)
* T10:or används eftersom det ger lite tydligare känsla för sannolikheter och för att ha en hyfsat lång skala jämfört med T6.
* Svårigheten på utmaningen visar hur många tärningar man måste träffa med.
* Grundegenskaper och färdigheter kan kombineras på många sätt, vilket gör att alla ens egenskaper blir mer mångsidiga.
* Det blir extra bra att ha både en hög grundegenskap och ett högt färdighetsvärde. Till exempel ger grundegenskap 4 och färdighetsvärde 4 i genomsnitt 1,6 träffar, medan grundegenskap 7 och färdighetsvärde 1 bara i genomsnitt ger 0,7 träffar. Detta gör att man som spelare helst satsar på användbara kombinationer, till exempel Smidighet + Smyga, vilket innebär ett dynamiskt och fritt alternativ till fördefinierade karaktärsklasser.
Nu har jag dock släppt den här tanken, och det av följade anledningar:
* Det finns en övre gräns på grundegenskaper. Som zonk nämnt: Om 1-9 är den mänskliga skalan (och 0 alltid är misslyckat), hur gör man med extremt mäktiga varelser?
* Målvärdet för tärningarna och antalet träffar varierar, vilket gör det rörigare att hålla reda på vad som är lyckat.
* Om man har samma system för NPC:er måste man skriva deras egenskaper också med både Fv och grundgenskap (för strid om inte annat), vilket känns som en onödig detaljnivå för dem.
Till slut bestämde jag mig för att skrota det här och byta mot en pool (där grundegenskaper, förmågor och specialiseringar adderas ihop) av T6:or där 5-6 alltid är träff. Hur många träffar man behöver beror fortfarande på utmaningens svårighet.
I och med att jag har ökande kostnad för allting - lika många poäng som värdet man ökar till - blir det ändå ett dynamiskt och fritt system där det är bra att sikta in sig på användbara kombinationer. Smidighet 4 + Smyga 4 kostar sammanlagt 10 + 10 poäng medan Smidighet 7 + Smyga 1 kostar 28 + 1 poäng.
Det ska nog funka bättre för mig och vad vill med mitt system. Fast det förstnämnda kanske har fler fördelar om man inte vill ha storytelleraktiga pyramidkostnader. Eller om man vill slippa enormt stora tärningspölar för avancerade rollpersoner.