Nekromanti Förslag: tärningsgraemlins

Gardener

Champion
Re: Jösses...

Just graemlins är rätt lätt att lägga till, kräver ingen kodning. Förutom en liten bugg som jag misslyckades med att lösa och som skapade fler problem, men som jag gick runt på ett annat sätt istället.

Sen är det alltid kul att lägga till saker som är passande för siten... Och det råkade passa in med att jag precis jobbat arslet av mig i alldeles för länge och behövde nåt roligt och hjärndött att spendera lite tid med. =]

Troberg

Sinister eater
Re: Fler tärningar

Men pi != 3,25
Ska jag behöva förklara anti-aliasing för dig? Du borde veta bättre. Pixeln är lite mörkare, så det blir ungerfär 3,1415...

Gardener

Champion
Tärningsslumpare

Antar att slumpningen görs när inlägget sparas, så det alltid är samma när inlägget visas, annars skulle det ju inte ha någon praktisk användning. Men hur ska det isf bli när man ändrar ett sånt inlägg? Ska det gå tillbaka till slump-koden, så att den slumpas om, eller ska det bli en tärnings-smiley-kod av det?

seinet

Swashbuckler
Re: Tärningsslumpare

Tja, det borde väl vara kvar vad det ursprungligen var, eller så sparas just tärningsresultatet som någon form av inbakad php-kod som är en random() modulo 6 eller något sådant :gremsmile:

/Seinet Wintermute - Har ont i nacken :gremfrown:

Gardener

Champion

Nej, alltså, jag menar vad som ska hända när man editerar ett inlägg där man använt den taggen. Om den återgår till taggen igen, istf den slumpade tärningen, så kommer tärningen att slås om när man sparar inlägget. Eftersom taggen då körs igen. Alternativt då att man lägger in den tärning det blev, så att det står [slumpa:r1] eller nåt i den stilen. Så slumpas det inte då utan blir den tärning som står i taggen.

seinet

Swashbuckler

Yepp, eller så förkastar vi hela förslaget då det bara är en liten skitsak egentligen :gremtongue:

Fast ifall det skall införas något sådant kan man ju lika gärna spara tidigare resultat. När man ändå är inne på ämnet kan man väl ha en "tärningsgenerator" i UBB-Kod? [5t6+4] ger alltså :t6b-2::t6b-5::t6b-6::t6b-4::t6b-3:+4

/Seinet Wintermute - Ser stora möjligheter med de fina tärningssmilisarna :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kantutjämning ...

Han menar »kantutjämning«, dvs. när bildpunkter som överlappar gränsen mellan två olikfärgade ytor får en färg som är ett mellanting av de båda ytornas färger.

Krille

Super Moderator
Anti-aliasing

Nej, men för mig. Anti-aliasing låter som en term från NCIS.
Anti-aliasing är en teknik för att jämna ut linjer och kurvor i ett pixelbaserat medium, exempelvis en bildskärm. Man kan likna det vid en... um... "mekanisk kisning", om man vill.

Som tur är så har vi ett jättebra exempel, just tack vare Dantes tärningar. Betrakta T4an, väldigt nära:

:t4:

Det hjälper om man förstorar upp den sisådär x5 eller så.

Tittar nu noga på den högra kanten så är den taggig. Det är en svart linje som angränsar till inläggets grå, och den är inte anti-aliasad. Den ser rätt taggig ut.

Titta istället på kanten mellan den blå och den mörkblå sidan. Den linjen ser inte alls lika taggig ut, eller hur? Det beror på anti-aliasing-tekniken, som fyller i kantpixlarna med mellanliggande färger, beroende på hur mycket av den blå respektive mörkblå kanten som borde passera varje kantpixel. Man kan inte rita i mindre enheter i pixlar, så istället blandar man: en kantpixel som borde vara en fjärdedels yta blå och tre fjärdedelars yta mörkblå ritas alltså ut som en hel pixel som har en blå färgton som är 25% blå och 75% mörkblå.

Med fallet T-pi så har sidan pi (dvs 3,1415...) tre hela prickar och ca 0,1415 extra prick. Som sagt var, man kan inte rita i mindre enheter än en pixel. Säg att en hel prick är fyra vita pixlar och omgivningen är röd. Då blir en pixel en fjärdedels prick, dvs 0,25. Men den där extra 0,1415 är ju mindre än så, så istället blandar vi ihop en färgton som är (14,15x4) % vit och resten röd, och på så sätt anti-aliasar vi fram 0,1415.

Troberg

Sinister eater

Nej, men för mig. Anti-aliasing låter som en term från NCIS.
Dante har redan förklarat de övergripande konceptet, så jag försöker gå lite mer på djupet.

Låt säga att vi talar om text (begreppet förekommer i andra sammanhang, men text är enklast att exemplifiera med). Varje tecken består av en eller flera avgränsande kurva som utgör kanten på tecknet. Till exempel så består O av två ovaler, en för den yttre kanten och den för den inre.

Grejen är att skärmen fattar inte kurvor. Den fattar pixlar (punkter). Alltså måste man hitta ett sätt att se vilka punkter som ska vara svarta och vita (antar svart text på vitt papper) utifrån kurvorna. Kom ihåg att kurvorna egentligen inte har en bredd, de skär med matematisk precision ett knivskarpt snitt, så de faller inte prydligt mellan pixlarna, utan skär rakt genom dem. Datorn är förvirrad, den kan inte tända delar av pixlar, pixlar är det minsta element den kan hantera.

Det vanligaste sättet att lösa detta dilemma är att alla pixlar vars mittpunkt hamnar innanför kurvan är svarta, resten är vita. Då får man ett skarpt fint tecken, men kanterna kan se taggiga ut.

För att förfina det lite så tittar man istället hur stor andel av pixeln som ligger innanför kurvan och låter det avgöra färgen. Ligger 90% innanför så är pixeln 90% svart, dvs mörkgrå. Ligger halva innanför så är den mellangrå osv. Ögat uppfattar då denna suddiga kant som en mjukare kant på tecknet.

I det aktuella fallet så var varje pixel värd 0.25 på tärningen. Genom att ha en lite mörkare pixel så kan jag då hävda att det representerar en mindre pip, och därmed är en Tpi. Att det sedan är ren bullshit och jag inte räknat ett dugg på det utan bara gjorde det på känsla är en annan sak.

Krille

Super Moderator

Att det sedan är ren bullshit och jag inte räknat ett dugg på det utan bara gjorde det på känsla är en annan sak.
...du gör mig besviken. Här har jag ljugit ihop en lång förklaring på hur din Tpi fungerade, åsså kommer du och förnekar den matematiska precisionen i ditt arbete. :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Saken kompliceras dessutom av att tärningarnas prickar inte alls utgörs av helt vita bildpunkter (den exakta färgblandningen varierar även beroende på prickens placering).

Troberg

Sinister eater

...du gör mig besviken. Här har jag ljugit ihop en lång förklaring på hur din Tpi fungerade, åsså kommer du och förnekar den matematiska precisionen i ditt arbete.
Ifrågasätter du min känsla? Du är farligt nära en duell nu...

Rickard

Urverk speldesign

"Fast ifall det skall införas något sådant kan man ju lika gärna spara tidigare resultat. När man ändå är inne på ämnet kan man väl ha en 'tärningsgenerator' i UBB-Kod?"
Hmm, vad ska du använda generatorn till? Finns det några speciella inlägg där du har saknat detta?

/Han som står sig fundersam

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yatzyturnering på OT-forumet? [nt]

NT = No Text (Ingen text)