Nekromanti Förslag till husregel

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
En av mina spelare kom just med ett förslag till husregel som jag tyckte var rätt smart.
I Eon III fanns specialiseringar. Idag har vi expertiser. I vissa fall är expertiser lite liknande.

Förslagen här var egentligen två. Att gruppera expertiser till färdigheter. Så att om man exempelvis når ett obscent högst fv i t ex Dupera, säg 5T6 eller 6T6 så får man möjlighet att slå en T10 bland de expertiser som är kopplade till den färdigheten; exempelvis Undvika ansvar, skylla på andra, se oskyldig ut. Som en sorts specialisering.

Förslaget nummer två var att begränsa antalet expertiser man kan ha av den styrande färdigheten:
T ex en rollperson som har färdigheten Kulturkännedom 2T6 som sedan köper sig expertiser Kulturkännedom/Områdeskännedom specifika områden, många sådana med högre värden dessutom.
Känns inte helt rimligt. Antingen kan man begränsa det färdighetsvärde rollpersonen kan ha i sina expertiser i nivåer så att det inte kan gå högre än styrande fördighet och/eller så begränsar man antalet till exempelvis 3 om man har 3T6 i Kulturkännedom, 4 om man har 4T6 i Kulturkännedom etc.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag funderar på att börja använda det. Måste kolla över hur det skulle se ut i praktiken först.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
En husregel som vi började använda var att expertiser och kännetecken var 4t6 lägre än vad de är enligt reglerna (så 4t6+3 är bara +3) och sen är den bonusen applicerbar på alla färdigheter och situationer där expertisen/kännetecknet passar. Typ, se oskyldig ut när du ska dupera någon, etc.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rent personligen så gillar jag hur reglerna är med expertiser, etc. Mycket av det är ju byggt upp runt konflikter och utmaningar... där om man använder samma färdighet/attribut/etc om och om igen så minskar den med 1T6 per gång. Så att då ta bort det speciela med att ha de här coola expertiserna tycker jag är synd. Expertiser, etc, är en av de grejerna som jag gillar starkast med Eon IV över tidigare versioner.

Men, om man inte använder konfliker eller utmaningar särkskilt mycket alls, så kan jag väl förså om man vill mixtra med det och minska antalet olika färdigheter som man har och använder. Men om man kör med många konfliker och utmaningar så hugger man sig själv i foten lite om man börjar mixtra med det tror jag.


Det kommer nog också betyda att många skulle kanske vara mer benägna till att lägga massor av poäng på bara några få färdigheter, för att i det stora hela så skulle det bli slöseri med poäng att köpa en mängd extra expertiser och sådant. Man skulle få allt fler karaktärer som är riktigt jäkla bra på några få färdigheter, 5T6 i en handfull färdigheter, och urusel på allt annat... snarare än karaktärer med en större bredd. Det kan man visserligen redan göra ju, men för mig känns det som att spelet gör att man är mer benägen till att sprida ut sig lite mer än i andra rollspel.

Och om vi använder Mundos variant så ser jag framför mig folk som skulle vid karaktärsskapande skaffa 5T6 på X färdighet, och sedan köpa 5T6 på Y Expertis/Expertiser, och lägg sen på special utrustnig som höjer det med ytterligare 1T6, så har du en karaktär som effektivt har 6T6-7T6 från början på en mängd handlingar/situationer. Vilket jag tycker är lite extremt... att ha 5T6 i något är redan en stor grej, och att då ge spelare tillgång till att kunna nå legendariska nivåer av skicklighet från början känns lite onödigt. Visst, deras karaktär kommer antagligen vara urusel på allt annat... men ändå, där är en anledning till varför Helmgastarna satt 5T6 som maxvärde på en färdighet från starten.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Bra poänger, mycket jag inte reflekterat över innan. Jag tar dem till mig!
 
Top