Generellt Tips från the Lord of Hack n' Slash.
Huvudregel: Var inte slö när du skapar din D&D karaktär. Planera hur karaktären ska advancera i framtiden och läs kapitel om skills och feats noga, samt alla prestige classes som din spelledare tillåter. En regelmekaniskt genomtänkt karaktär betalar av sig väldigt fort i D&D 3rd edition, speciellt i avseende på stridsmässig kompetens.
Vill du spela en mäktig karaktär så välj något av grundyrkena Fighter, Rogue, Cleric eller Wizard. Jag skulle våga påstå att de är bäst. Multi-classing är frestande men lönar sig sällan i längden, speciellt inte för spellcasters då de tappar spell power.
Viktigare är i stället att sikta in karaktären från start på en tuff prestige class som ex Cavalier, Duelist, Gladiator eller Templar så att du kan uppfylla yrkeskraven så fort som möjligt och slipper ta mer levels än nödvändigt i ditt grundyrke. De prestige classes som är bäst för just din karaktär är de som ger dig i stort sett vad ditt grundyrke redan gjorde + extra förmågor, ex Divine Champion för en Fighter, Guild Thief för en Rogue, Divine Disciple för en Cleric, etc. Man vill ju inte att karaktären ska tappa viktiga element som Sneak Attack skada eller Spellcasting Ability. Prestige classes ger dessutom inte bara en extra power boost de kan också sätta rejält med färg på en annars tråkig karaktär, spana in Monte Cooks prestige classes i något # av Dragon Magazine så ser du vad jag talar om.
Vill du till trots inte att din karaktär ska ha en prestige class så blir valet av feats ännu viktigare. Läs kapitlet om feats i PH väldigt noga samt checka in den class book för det yrke som du vill spela. Dessa böcker innehåller faktiskt en del väldigt maffiga feats. En hyfsad kombo av feats kan få en karaktär att bli betydligt mer effektiv i strid, t.o.m. vid low levels.
När det gäller ras ska du självklart välja en ras som ger bonus på ditt yrkes viktigaste grundegenskap, Int för Wizards, Str för Fighters, Dex för Rogues, etc. Du tjänar mycket på att sätta så högt värde du bara kan i din huvudegenskap. Speciellt för spellcasters är detta superviktigt. Om din spelledare tillåter tuffare raser, så är mitt tips att du inte ödslar mer än max en level på din ras då du får offra så pass mycket yrkes power att det helt enkelt inte lönar sig att spela en sådan ras. Raserna med en ECL +1 räcker gott och väl. Undantag är förstås de supermäktiga ECL +3 Templates, om din DM är galen nog att tillåta att du spelar en Half-celestial, Half-dragon, Half-elemental, Half-fiend, Half-medusa eller Werewolf mot att du offrar 3 levels så är det bara att tacka och ta emot.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-07-29 17:22.</EM></FONT></P>