Nekromanti Förslag?

Manny

Veteran
Joined
25 Jan 2009
Messages
9
Location
Sunne, Värmland
Tjenare!
Tänkte köpa Eon och nu funderar jag på vad man ska börja med.
Eon 3 boxen verkar ju bra att börja med, man är det något mer som man borde ha?

Mvh Manne.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jadu.
Atlasboxen gillar jag, om jag bara ska säga en sak. Lite info om det mesta i den.

Annars, vad är du (och din spelgrupp) intresserade av?

Strid - go vapenmästaren (stridskonster är kul)
Magi - go mystik & magi (även om den har sina brister)
Landsmodulen för landet ni ska spela i är väl kul att ha också.
 

Manny

Veteran
Joined
25 Jan 2009
Messages
9
Location
Sunne, Värmland
Ja jag vet inte riktigt, det kommer nog vara lite av varje. Vill inte har för många böcker att slå och greja i... Går det att spela eon bara med boxen? Har inte så mkt pengar att spendera heller..
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Fungerar rätt bra, men det kan vara oerhört begränsande utan några av böckerna. Dock brukar det inte vara några som helst problem om SL förbereder och kan improvisera fram olika detaljer. Den enda boken jag egentligen saknar är Mystik och Magi, men jag är rätt intresserad av magin i Eon och har inga problem med att improvisera.

/Han som bara har Spelaren och spelledaren.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
dom smälde ju ihop eon3 boxen och attlasboxen i ett.
Det är bara spara så får du båda på en gång ;]
ett bra tips om att spara pengar istället för köpa allt ett o ett. xP
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Just det, det är sant.
Jo, Eon3+atlas är en prisvärd låda, sedan när man har den kan man ju spela lite och känna på vad man vill ha mer av. :gremsmile: Lycka till med bokköpandet och spelandet!
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
303
Location
Gävle
Kan fortsätta på den här tråden istället för att starta min egen.

Jag har en liten spelgrupp. Vanligtvis mellan 2-3 deltagare (spelledaren inräknat) för att folk tillkommer och faller bort. På senare tid har vi bara spelat Exalted och min spelledare börjar bli trött på att spelleda varje session och söker variation. Jag köpte den första utgåvan av Eon 1998 och har haft några gamla tilläggsmoduler liggandes sedan dess. Jag fick idén att jag kunde spelleda gruppen i Mundana men det har gått 10-11 år sedan jag köpte böckerna för första gången.

Jag har nu beställt Eon III + Atlas för att förnya mig i spelvärlden och regelsystemet. Dock undrar jag vilka av de gamla tilläggsböckerna som jag har som fortfarande går att använda två förnyade upplagor senare.

Jag har Alver: Förbannelsens folk (antar att den rent teoretiskt ännu är givande?), Spelarens handbok (Spelarens regelsystem i Eon III antar jag slår ut den där ganska rejält), Krigarens väg (bör bytas ut bl.a. mot Vapenmästaren idag eller kan den fortfarande användas?) och Monster & varelser (den första pinsamma monsterboken som tycks ha skrivits över en helg, no offence). Den första utgåvan av regelboken kommer att få fortsätta samla damm nu när jag skaffar trean, men hur ligger det till med dessa tilläggsböcker?

En allmän fråga bara: Kan man i den tredje utgåvan skadas lätt i en strid utan att falla till marken traumatiserad, blödande, infekterad, sjuk, kvidande, gråtande och spyende?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I princip alla de gamla går att använda.
Spelarens handbok, som du påpekar, är ganska överflödig.
Krigarens väg går att använda men är ju ersatt med Riddaren, Vapenmästaren och Krigarherren där vapenmästaren tar upp stridskonster, akademier och liknande. Krigarherren koncentrerar sig på fältslag och riddaren handlar om riddar-, hovliv, borgbyggen och förläningar.
Kan nog starkt rekommendera att uppdatera till Vapenmästaren om du tänkt använda stridskonster, annars kan du skita i det.

Monster & varelser går att använda, även om den monster i Mundana och bestialiska folk är bättre. Den innehåller djur och sådant som de andra två inte har, så behåll den. Sedan beror det väl på om du vill ha med mycket monster eller inte.

I strid går det ganska lätt att bli allvarligt skadad, men det går även att få lättare sår som man inte blir helt förstörd av. De flesta reglerna i strid är "frivilliga" och kan väljas bort/läggas till om man vill ha ökad/minskad dödlighet, så det är mycket upp till dig och din spelgrupp.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
303
Location
Gävle
Tack för svaret. Antar att Alver-boken fortfarande är aktuell fram till det nya maffiga tillägget släpps.

Får man tillräckligt mycket matnyttigt i Atlas-boxen för att kunna prioritera andra tillägg än just geografiböckerna sedan så jag kan lätt placera ett äventyr i Thalamur utan att äga boken utan att helt missuppfatta kulturen, klimatet osv? Antar att det vore kasst av mig att missuppfatta något sådant men frågeställningen är om jag bör börja med Mystik & Magi och alternativt Religion eller kanske några regeltekniska böcker som Krigsherren etc. innan jag fokuserar på övriga geografiböcker. Budgeten är ju begränsad trots allt.

^^
 
Top