Nekromanti Förstärkarhjälp

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det verkar vara dagen då man ska starta nya trådar på OT-forumet idag, så jag kör en till.

Jag har införskaffat högtalare (Gå in på www.onoff.se och sök på PAU58 och ta första träffen, deras sida tillåter inte direktlänkning vad jag kan ordna i vilket fall), men i dagsläget har jag ingen förstärkare att koppla högtalarna till.
Så därför behöver jag hjälp att hitta en schysst prisvärd förstärkare för "helst-inte-mer-än" 2500:-. Jag vet att jag är i underkant, men jag är (eller åtminstone kommer bli) fattig arbetslös, så jag vill inte gå upp hur högt som helst.

Jag har fluktat lite på www.netonnet.se där de har följande maskiner, men jag har så ohyggligt dålig koll på vad man behöver och vad som är bra, så jag vet inte om den för 1800:- är något för mig.

Någon som har lite bättre koll och har lust att tipsa och vägleda mig? :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon
Jag kan bara tipsa dig om att skaffa en hemmabioförstärkare från början - även om det kan kosta ngt mer sparar du dig kostnaden och besväret att köpa en till förstärkare om och när du vill ha fler än två kanaler. Det finns de som påstår att du får bättre kvalitet ur en ren tvåkanalsförstärkare, men jag är tveksam till om du kommer märka någon skillnad.

/RD - bättre med ett ljudsystem än flera

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Förstärkarhjälp [edit]

"Jag kan bara tipsa dig om att skaffa en hemmabioförstärkare från början"

Okej, ett par dumma frågor till.
Hur ser man skillnad på "vanliga" och hemmabioförstärkare?
Och var hittar man sådana? När jag surfar omkring ser jag bara massa hemmabiopaket. Jag känner mig rent ohyggligt handikappad i frågan.
Och en fråga till...
"Lite dyrare" - vilken prisklass pratar vi då?

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Förstärkarhjälp [edit]

Typiska Hemmabioförstärkare hittar du på www.fyndborsen.se Kolla under menyn HiFi där du finner både "vanliga" förstärkare och hemmabioförstärkare.

Skillnaden är att Hemmabioförstärkaren har fler utgångar för högtalarna. Vanligen fem stycken plus en till subbas. Sen har den speciella ljudinställningar för att skapa dynamik och ljudspektra för att imitera typiska genrer. Typ Drama, Action, Music och så vidare.

En variant från Pioneer
http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=10531&taxonomy_id=42-98

Absolut enklast för dig vore kanske att höra dig för hos din lokala försäljare först. Låt dem reda ut begreppen åt dig och handla därefter där du känner att det är billigast.

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle gå på Pioneer-förstärkaren av de netonnet-alternativ som fanns.

Om du inte måste ha fem högtalare+subbas skulle jag vilja rekommendera en förstärkare med möjlighet till många watts uteffekt. Stark signal brukar vara att föredra, även om det handlar om låg volym.

Lycka till!

/B

ripperdoc

Myrmidon
Hög uteffekt är bra, men jag skulle vilja höja en varningens flagg. Höga wattal har blivit ett försäljningsargument i sig, när det finns så mycket annat som spelar roll. Titta särskilt på ministereomarknaden där de har helt sanslösa wattal men usel ljudkvalitet. Dessutom kommer de flesta människor aldrig att nyttja den stora uteffekten på grund av begränsningar i högtalare eller helt enkelt för att man bor i flerfamiljshus och inte vill väcka hela huset. I den här prisklassen så lär inte wattalen spela så stor roll, men jag skulle rekommendera att man läser recensioner på nätet för att få en uppfattning om skillnaderna.

En flerkanalsförstärkare är en investering om man någonsin tänkt titta på film hemma, även om man inte köper alla högtalare på en gång.

/RipperDoc - vars 2x40W stereo är mycket bättre än min broders 2x120W.

Arfert

Facit
jag gillar ju Denon, har haft bra erfarenheter från dom... men tror dom där du hade valt ut är ganska likvärdiga... köp den du tycker är snyggast ;-)

Själv har jag en gammal Stax klass A, diverse Nad och en urgammal Quad.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tack för all hjälp! [ant]

Jag tror jag har någorlunda koll nu, annars återkommer jag. :gremsmile: