Nekromanti Förstår du dig själv?

Dilandau

Myrmidon
Jag håller på att kolla igenom en massa gamla zippade dokument på min hårddisk. Gamla äventyr och kampanjer och allt möjligt rollspelsrelaterat. Och vad som slår mig är att ofta fattar jag inte vad det är jag menar. Vissa grejer känner jag igen ... "ajuste, det här var äventyret med goblinborgen", typ. Men det mesta är bara konstigt.

Här kommer ett exempel. I en fil vid namn "äventyr9.doc", daterad 2000-10-26, finns följande, och bara följande, text.

Aris långsvärd heter Silence och smiddes för ca 500 år sedan av en meijonit vid namn Orek.

Majoriteten av hyrsvärden i Aris anställning tillhör ett folkslag kallat Sender, vilka kommer från ett område strax söder om Meijon.

Det exakta antalet män Aris hade med sig till Blackwood var 125, inklusive två präster och fem spejare. Större delen av hans armé lämnades kvar i Meijon.

Alla drakar är döda sedan årtusenden tillbaka. Den sista draken hette Onsigardivalim och dräptes av en kvinna kallad Förskräcklige Liu.

En Leende kamel består av lika delar rom, öl och kamelurin. Den serveras iskall med ett plommon i.

Dvärgar sprider digerdöden vart än de går.

De senaste 10-15 åren har Aris försörjt sig som ledare över en legoarmé i främst Meijon och Nabil. Han tycks inte ha planerat att stanna i Blackwood någon längre tid, utan var bara efter resurser att finansiera ett ospecificerat projekt i södern.

Skriftrullens brödraskap grundades för år 350 av en man vid namn Enichar. Syftet med organisationen var uppenbarligen att gå igenom och sortera innehållet i det enorma kejserliga biblioteket i Meijons huvudstad. Gruppen utvecklades inom kort till att bli ett forum för Meijons intellektuella, men upplöstes år 473 e.O. när Kejsar Omir III dömde flera av dess medlemmar till döden för högförräderi.

Den senaste tiden har det uppkomit empiriska bevis för tesen att vanliga föremål kan börja uppvisa magiska egenskaper. Det är i regel mycket gamla föremål, riktiga antikviteter, som råkat ut för detta och det sker vanligen gradvis. Orsaken till fenomenet är okänt. Uppenbarligen är Aris rustning och den glödande blå stenen sådana föremål.

Goblinoider är resultatet av unioner mellan älvor och hästar.

De Röda Häxorna besitter hemligheter äldre än bergen själva och bygger sina slott i buken på en död jätte.

Aris har utkämpat flera fältslag sida vid sida med orcher och andra onda raser.

Om man skall slåss mot alver bör man vara vaksam på deras förgiftade svansar och paralyserande andedräkt.

År 692 e.O. sågs en drake flyga över de klippiga öarna långt ut i Övärlden. Draken siktades av den unga Rinland, kapten på handelsfartyget Lomunda.

År 747 e.O. tjänade staten Meijon femhundramiljoner guldmynt på export av vete och andra sädesslag till sina grandländer. Detta är en ökning med 3,5% sedan året innan.

Var tredje nabilisk konung har dött av gift. Var femtonde har dött i strid.

Yxan Swiftfang är ett krigsbyte.

I södern finns en magiker så mäktig att hans följeslagare dyrkar honom som en gud. Endast känd som Den Blå, lever han i ett palats av kristall och guld i mitten av en vulkan.

Man ska vara snäll mot katter, annars kan gudarna bli arga och kasta blixtar på en.

Ancar erbjuder en ansenlig summa för likvideringen av en saulitisk magiker vid namn Nernya och alla i hennes sällskap.
Det enda jag mins är att "Aris" var en av storskurkarna i den aktuella kampanjen. En ond paladin som rollpersonerna dräpte, men som sedan återupstod som någon sorts vampyr.

Rester är liksom "what?". Vissa delar är rätt kittlande, men annars? Detta är alltså mina förberedande anteckningar inför en spelomgång.

Man Mountainman

Storsvagåret
En Leende kamel består av lika delar rom, öl och kamelurin. Den serveras iskall med ett plommon i.

XD

Jag tror jag talar för oss alla när jag säger: FTW!

/Dnalor

Johan K

Gammal & dryg
Hahahaaaaa !!!
Dagens bästa drinktipps. :gremgrin:
I övrigt så är det här till & med mer förvirrade anteckningar än vad jag skulle lyckas åstakomam.. Men det var dock förbanant skoj att läsa !! :gremlaugh:

Jambu

Swordsman
Jag sa alldeles nyss till whizzman att jag "måste börja anteckna tydligare! Jag brukar kunna läsa vad jag skrivit, men det är så kryptiskt att jag inte fattar."

Som t.ex. ur min rpg anteckningsbok:

"Kap E efter KOJ. Kropp (tand)."

Liksom. Vad i helvete?
Helt orelaterat till nåt annat i texten är det.
Och det är max ett halvår sedan jag skrev det där.

/Jakob, som glatt tar emot teorier och förslag!

Sanjuro

Warrior
Plommonet är... vadå? Någon slags missriktat försök att göra brygden nyttig? För smaken lär den väl knappast förbättra märkbart. :gremlaugh:

Whizzman

Warrior
Ehm, då och då hittar jag lappar i min plånbok/mina fickor/min säng där jag skrivit ner massa siffror.

Jag har aldrig vid ett enda tillfälle kommit på vad siffrorna betyder, och det är min handstil så det är inte ett långdraget practical joke. (Något jag undersökt grundligt eftersom en del av mina "kompisar" är mer än väl betrodda att göra något sådant här. (Jag tittar inte snett på någon))

Annars brukar jag sitta och studera sökvägarna till olika filer eller bara namnen på mappträdet...
En som är ovanligt konstig är:

D:\CRRAP\2.02 - 3.1 Nej\N Crack\PCSS

Det är typ en rest från före Krashen då han, min dator alltså, emoserade sig. Det jobbigaste är att mappen är tom... :gremsuck:

G

Guest

Guest
Inte riktigt samma sak men ändå inom ramen:

Har ni hittat anteckningar från urminnes gamla kampanjer, så som små lappar och annat smått?

Min sambo hittade så sent som förra veckan en anteckningslapp från min fetmoddade "Ärans Väg" kampanj som vi lirade i 3 år någon gång mellan 95-98...

På lappen sår det: "Orcherna anfaller templet i gryningen" och på baksidan "Du har aldrig träffat honom"

Min Sambo skakade på huvudet och skrattade lite för sig själv medan jag stod med lappen i handen drömandes om forna rollspelstider...