Jag håller på att kolla igenom en massa gamla zippade dokument på min hårddisk. Gamla äventyr och kampanjer och allt möjligt rollspelsrelaterat. Och vad som slår mig är att ofta fattar jag inte vad det är jag menar. Vissa grejer känner jag igen ... "ajuste, det här var äventyret med goblinborgen", typ. Men det mesta är bara konstigt.
Här kommer ett exempel. I en fil vid namn "äventyr9.doc", daterad 2000-10-26, finns följande, och bara följande, text.
Rester är liksom "what?". Vissa delar är rätt kittlande, men annars? Detta är alltså mina förberedande anteckningar inför en spelomgång.
Här kommer ett exempel. I en fil vid namn "äventyr9.doc", daterad 2000-10-26, finns följande, och bara följande, text.
Det enda jag mins är att "Aris" var en av storskurkarna i den aktuella kampanjen. En ond paladin som rollpersonerna dräpte, men som sedan återupstod som någon sorts vampyr.Aris långsvärd heter Silence och smiddes för ca 500 år sedan av en meijonit vid namn Orek.
Majoriteten av hyrsvärden i Aris anställning tillhör ett folkslag kallat Sender, vilka kommer från ett område strax söder om Meijon.
Det exakta antalet män Aris hade med sig till Blackwood var 125, inklusive två präster och fem spejare. Större delen av hans armé lämnades kvar i Meijon.
Alla drakar är döda sedan årtusenden tillbaka. Den sista draken hette Onsigardivalim och dräptes av en kvinna kallad Förskräcklige Liu.
En Leende kamel består av lika delar rom, öl och kamelurin. Den serveras iskall med ett plommon i.
Dvärgar sprider digerdöden vart än de går.
De senaste 10-15 åren har Aris försörjt sig som ledare över en legoarmé i främst Meijon och Nabil. Han tycks inte ha planerat att stanna i Blackwood någon längre tid, utan var bara efter resurser att finansiera ett ospecificerat projekt i södern.
Skriftrullens brödraskap grundades för år 350 av en man vid namn Enichar. Syftet med organisationen var uppenbarligen att gå igenom och sortera innehållet i det enorma kejserliga biblioteket i Meijons huvudstad. Gruppen utvecklades inom kort till att bli ett forum för Meijons intellektuella, men upplöstes år 473 e.O. när Kejsar Omir III dömde flera av dess medlemmar till döden för högförräderi.
Den senaste tiden har det uppkomit empiriska bevis för tesen att vanliga föremål kan börja uppvisa magiska egenskaper. Det är i regel mycket gamla föremål, riktiga antikviteter, som råkat ut för detta och det sker vanligen gradvis. Orsaken till fenomenet är okänt. Uppenbarligen är Aris rustning och den glödande blå stenen sådana föremål.
Goblinoider är resultatet av unioner mellan älvor och hästar.
De Röda Häxorna besitter hemligheter äldre än bergen själva och bygger sina slott i buken på en död jätte.
Aris har utkämpat flera fältslag sida vid sida med orcher och andra onda raser.
Om man skall slåss mot alver bör man vara vaksam på deras förgiftade svansar och paralyserande andedräkt.
År 692 e.O. sågs en drake flyga över de klippiga öarna långt ut i Övärlden. Draken siktades av den unga Rinland, kapten på handelsfartyget Lomunda.
År 747 e.O. tjänade staten Meijon femhundramiljoner guldmynt på export av vete och andra sädesslag till sina grandländer. Detta är en ökning med 3,5% sedan året innan.
Var tredje nabilisk konung har dött av gift. Var femtonde har dött i strid.
Yxan Swiftfang är ett krigsbyte.
I södern finns en magiker så mäktig att hans följeslagare dyrkar honom som en gud. Endast känd som Den Blå, lever han i ett palats av kristall och guld i mitten av en vulkan.
Man ska vara snäll mot katter, annars kan gudarna bli arga och kasta blixtar på en.
Ancar erbjuder en ansenlig summa för likvideringen av en saulitisk magiker vid namn Nernya och alla i hennes sällskap.
Rester är liksom "what?". Vissa delar är rätt kittlande, men annars? Detta är alltså mina förberedande anteckningar inför en spelomgång.