Det beror väl då på hur man räknar. Ghostbusters körde en tärningspöl där tärningarna lades ihop (typ som i d6-systemet och Eon 4), medan Shadowrun och Prince Valiant verkar vara först med tärningspölar där man individuellt räknar tärningarna som framgångsrika eller inte.Ett ghostbuster RPG gjort av West End Games som det verkar: https://en.wikipedia.org/wiki/Dice_pool#History
Båda är tärningspölar.Det beror väl då på hur man räknar. Ghostbusters körde en tärningspöl där tärningarna lades ihop (typ som i d6-systemet och Eon 4), medan Shadowrun och Prince Valiant verkar vara först med tärningspölar där man individuellt räknar tärningarna som framgångsrika eller inte.
Det var jag som lyfte det eftersom Shadowrun oftast brukar få äran - som i den där Wikipediaartikeln - men jag ville lyfta att Prince Valiant hade samma typ av mekanism och kom ut samma år.Det sagt har jag inte läst Valiant-tråden, så jag har ingen aning om bakgrunden till diskussionen.
Fast Prince Valiant hade väl mynt?Det var jag som lyfte det eftersom Shadowrun oftast brukar få äran - som i den där Wikipediaartikeln - men jag ville lyfta att Prince Valiant hade samma typ av mekanism och kom ut samma år.
Jag har en hel del wacky dice i min samling, som d3, d5, d7, d14, d16, d24, d100.Fast Prince Valiant hade väl mynt?
C
Man kan väl i och för sig tycka att använda just en tärning kan vara ett krav .Å andra sidan är väl inte varierad TN ett krav för att man ska kunna kalla något tärningspöl.
Mynt är isomorft med tärning!Man kan väl i och för sig tycka att använda just en tärning kan vara ett krav .
C
Äntligen en bra killgissning!Killgissar
Jo.Jag har en hel del wacky dice i min samling, som d3, d5, d7, d14, d16, d24, d100.
Med tanke på hur dessa ser ut och fortfarande får kallas "tärningar" tycker jag inte att det är fel att kalla mynt för d2.
Det är så man skiljer på de som började med Dungeons & Dragons från de som började med Drakar och demoner. Det är huruvida man säger T eller D.Jo.
Tärning förkortas T, inte d.
Och hur förkortas dice?Jo.
Tärning förkortas T, inte d.
Nä, det är snarare en design flaw. Ett misstag som såväl tidiga upplagor av Shadowrun som White Wolfs system gjorde. Lägg märke till att de båda gick ifrån det i senare upplagor.Å andra sidan är väl inte varierad TN ett krav för att man ska kunna kalla något tärningspöl.