Nekromanti Första äventyret

Scraphead

Veteran
Joined
14 Nov 2014
Messages
14
Hej!

Jag skriver mitt första äventyr och har bestämt mig för att det ska ta plats i Symbaroums fantastiska värld. Nu är det så att det jag skriver om utspelar sig i Agrella. Där har mystiska kidnappningar uppståt. Även mord. Dessa kidnappningar är främst riktade mot yngre personer där personerna som funnits är brutalt sönderslagna, men ena armen har blivit bortskuren. Eftersom Ordo Magicas huvudsäte är i Agrella så har de blivit utpekade av Prios prästerskap som skyldiga till dessa kidnappningar (lite för att teurgerna och svartkapporna redan har en beklämmande syn på Ordo Magicas beteende). Så jag undrar lite sådär vad som kan hända för att dels föda denna tanke hos teugerna ytterligare samt andra händelser och ledtrådar som både leder till återvändsgränder men även till de som faktiskt ligger bakom detta. De som i sin tur faktiskt ligger bakom detta är Bergakungen (Van-Rogan) som med sina banditer försöker finna sin förlorade artefakt. Det kan även vara så att det planteras detaljer som vilseleder och talar för teurgernas misstankar kanske konstiga symboler och annat sådant.

Om ni hänger med i allt vad jag nyss skrev så skulle tips och idéer med glädje uppskattas! :)

Tack på förhand!
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Samma sätt och se på Magiker har du i Dragon Age världen, med blood mages. Kan vara ett maktspel i Prios kyrka så som i den animerade filmen:
[h=3]Dragon Age: Dawn of the Seeker[/h]
Med en grupp kända svartkonstnärer som har sina egna mål medans den ena falangen i kyrkan vill nå andra.

Kan det vara något?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Scraphead, gillar premissen med morden och den politiska komplikationen mellan kyrkan och ordenmagikerna: det behövs knappast mycket för att få igång teurger och svartkapporna med anklagelser mot ordensmagikerna.

Jag gör ett försök, får se om du gillar det:
Kanske har någon hämndlysten präst - övertygad om Ordo Magicas inblandning men frustrerad över bristen på vettiga spår - planterat egna "bevis" vid en av mordplatserna?
Kanske är ett annat av mordoffren en novis i Ordo Magica och prästen har helt sonika gömt den kroppen och tagit ex en novismedaljong och placerat den vid ett annat offer?
Rollpersonerna kan hitta det gömda offret (ordensmagikerna behöver ev hjälp med att hitta den försvunne novisen) eller kan genom prästens historia förstå att denne har ett gammalt groll med Ordo Magica - eventuellt dödades prästens familj faktiskt av en ordensmagiker som förstyggats av sina förbjudna experiment? Det kan ju vara intressant att visa att ordensmagikerna verkligen inte är några sköna typer, i alla fall inte alla av dem.
Jag skulle också lägga in en ärlig svartkappa eller teurg, som vill åt den verkliga mördaren -återigen av skälet att det blir lite mer nyanserat om rollpersonerna ser att det hos kyrkan finns personer som vill väl, sin hängivenhet till trots.
Vet inte om detta är något du vill använda, men oavsett, uppdatera gärna hur äventyret artar sig och hur dina spelare upplevde det färdiga alstret!
 

Scraphead

Veteran
Joined
14 Nov 2014
Messages
14
OBS! Spoilers från Vilddjurets Märke!



Första spelsessionen spelad. Håller på och skriver en form av spelrapport. Publicerar den om ett tag. Tackar för alla tips! Nu har vi inte kommit till Agrella än, då jag valde att börja i Tistla Fäste med en alternativ version av Vilddjurets Märke. Eller rättare sagt ett annat sätt att påbörja det än att använda Mäster Vernham. Vernham kommer definitivt att vara med och de har redan hittat hans kropp. Det var på den platsen som de blev tillfångatagna.

Tenid kommer ha en lite tyngre roll i min version eller i a f senare.

Behöver lite tips på vad Baumelo kan ha för tillhåll. Där han kan hålla dessa två misstänkta.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Spännande med alternativ start på VM, ser fram mot att höra om hur du rullade igång äventyret, liksom vilken roll du tänkt dig att Tenid ska spela.
 

Scraphead

Veteran
Joined
14 Nov 2014
Messages
14
Spoilers min kära spelgrupp och ni som är intresserade av att spela med min spelgrupp! :)












Tanken är nu äntligen något mer utformad. Äventyret går ut på att det finns 3 kartdelar. Tenid har en, Baumelo har en och den sista är försvunnen. Tillslut så återförenas kartdelarna på något sätt och då är skattjakten igång. Vilka makter är det som är med i spelen? Vad är det som gömmer sig i den sägenomspunna "Sjunkna Staden"? Och vem stiger segrande ut ur skattjakten? Må bäste äventyrare vinna!

Äventyrarna är:
Ark, en förvirrad svartalf som helst undviker att stå i centrum och gör allt för att överleva. Nyligen så åkte hans blodsbroder Raba söderut för att arbeta som mulskötare åt en karavan som skulle ta sig över Titanerna. Den senaste tiden har känts outhärdlig, med det slavlika arbetsförhållandet som Karabadokkerna har gentemot Tistla Fäste. Kanske var det därför han valde att ställa upp för flickan som nästan sprang in i honom. Äntligen något annat än det gråa monotona liv han hittills levt. Sliten in i uppmärksamhetens center så ska han nu försöka finna sin väg tillbaka in i skuggorna och åter förenas med hans förlorade blodsbroder. Nu tillfångatagen av Baumelos svartkappor.

Lothar, en barbarättling som kan kanalisera stridsruset och använda det till sin fördel. Efter en lång resa från Varokko stammens slätter så befann han sig äntligen på Karvostis platå. Allt hade inte gått som det skulle. Han hade blivit förnedrad och nekad hans dröm om att strida bland den Slumrande Vredens garde. Istället för att ta sig hem så träffade han på Greger en handelsman som behövde beskydd genom skogarna ner tillbaka till Tistla Fäste. Resan gick bra, och de anlände tidigt på morgonen till Tistla Fäste. Kanske var det hans vilja att visa hans duglighet eller så kanske det handlade om ett hjältedrag, men när han stod där och försvarade flickan från svartkapporna så kände han åter ruset spridas i hans kropp. Nu tillfångatagen av Baumelos svartkappor.

Häxjägaren, må Prios ljus utrota de vidunderliga styggelser som vågar vandra bland oss. Hen är Prios svärd mot mörkretsmakter. Nu i tjänst hos den kända häxjägaren Baumelo.

Idéer i korthet:
Tenid är Mäster Vernhams inofficiella novis och har blivit ombed att vakta en av de tre kartdelarna för att hitta den sjunkna "staden". Efter att ha blivit felaktigt anklagad för Flåmördarens illdåd och jagad av svartkappor så är hon nu på väg mot Agrella för att träffa en av Vernhams vänner från hans tid hos Ordo Magica.

Baumelo har den andra kartdelen som han lyckades ta från alven (noname)s döda händer. Nu är han på jakt efter denna sjunkna "stad" som sägs innehålla makter som kan föröda samhällen. Efter år av att ha ett anseende som respekterad och fruktad häxjägare har han nu fallit för mörkret. Nu tjänar han en ny mästare, Konungaskallen.

Den sista kartdelen är fortfarande försvunnen.
 
Top