Nekromanti första öl?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om vi nu menar utan "parental supervision", 15 eller 16, på en polares storebrors studentfest. Första redlös-och-bortgjord-ögonblicket var när jag var 17 eller 18, på en fest där jag inte kände en käft utom min kusin. Sedan dess har jag försökt upprätthålla tillräcklig självkontroll för att det ska vara det enda redlös-och-bortgjord-ögonblicket.

Rävnos

Warrior
sommarminnen [extremt lång]

Jag hade slutat åttan, jag antar att det gjorde mig till 15 eller 16 år gammal. Det var sommarlov och vi hade under en längre tid avundsjukt lyssnat på de äldre ungarnas historier om sina äventyr på fyllan. Så vi fattade beslutet att nu var det dags, vi skulle också köpa öl illegalt och bli fulla precis som dem.

I hässleholm finns det tre sätt att få tag i alkohol 1) du köper den på systemet 2) du tillverkar den själv eller känner någon som gör det eller 3) du köper tysk smuggelsprit av nån av knarklangarna.

För en 15 åring med tillräckligt mkt vett för att inte dricka HB han köpt av någon luffare kvarstår alltså tysk smuggelsprit och langare.

Den enda langaren jag kände till på denna tiden var den sämsta langaren i världshistorien, han har nog åkt fast fler gånger än resten av sveriges langare tillsammans och just därför kände vi kids till honom, vidare hade han så fett med skulder till staten, andra langare och hells angels att han sålde till vem som hellst, även oss småskitar. Ingen annan var så dum så de ens visste vad man snackade om när man försynt frågade om de ville sälja sprit eller värre saker till en, men han hade som sagt inte mkt till val.

som jag redan sagt bodde han på långan.

på den tiden var jag säker på att alla som bodde på långan (en av hässleholms fattigare delar) var a) terrorister b) polismördare eller c) psykisktsjuka med våldstendenser. om man bortser från några fall av c) (blandannat en rätt uppmärksammad incident skedde när jag gick på gymnasiet, nån galning stormade ut från en trappuppgång. knivhugger förbi passerande tjej i 20 års åldern i ena lungan och springer senare därifrån, när polisen senare fick tag i honom minns han inte ens varför han gick hemifrån ännu mindre att han stabbat någon)
så är detta påståenden ej sanna, det råkar vara så att kanske 2/3 av husen i området hyrs av soc, vilket i sig är jätte pantat av socialen, detta gör att 1/10 kanske är lite struliga av sig medans resten av människorna som bor där är super softa, men blir stämplade iaf, under senare år har jag spenderat mkt tid på långan och det har till stor del förändrat min syn på stadsdelen, numera ser jag väl det som den enda delen av hässleholm som faktiskt lever och där jag känner mig bekväm, annars trivs jag bäst på landet som den tönten jag är.

iaf tillbaka till fyllan, det var fredagkväll ungefär klockan 19, vi hade skramlat ihopa 130kr till flaket och hade tagit våra mopeder(jag åkt bakom en polare för min var otrimmad och därför ej betrodd med alkoholinköp, tror tanken var att med en trimmad moped kunde man ju köra ifrån polisen).

Nämda mopeder kedjades fast vid kyrkogården ungefär 500m ifrån huset där vi visste att gubben bodde, sedan började vi i en mkt tät grupp gå in mot långan.

För att ge området sin rätta känsla kan jag berätta att det är byggd som enorm gård, hus står i en fyrkant runt hela området och sedan är det byggt en hög med 3 våningshöghus inne på denna enorma "gården", de enda vägarna in är genom 2 gångtunnlar, över kyrkogården eller genom gångtunnlar i husen.

Vi kom in genom en gångtunnel i ett av de solblekta tegelhusen. Innanför den mörka tunnlen mötes vi av två unga invandrarkillar som spelade fotboll mitt på gatan, nu hade vi verkligen lämnat lilla hässeholm och var mitt inne i något storsstadsghetto kändes det som, förvånasvärt vilka känslor två småkillar som spelade fotboll kan väcka.

De två grabbarna i fotbollströjor från argentina var helt klart mer streetwisa än oss, och det visste de också om, för när de såg oss slutade de spela fotboll och började fråga oss massa om vad vi svennar gjorde där, om vi skulle köpa röka och massa andra för oss helt galna frågor. tillslut tog en av mina vänner mod till sig och frågade iaf om de visste var killen vi letade efter bodde, när en av ungarna halvt skrikande utbrister "haha ni ska köpa knark! Kom med här, jag vet vart han bor!" ville jag inget hellre än att sjunka genom marken eller springa därifrån, min fantasi målade upp scenario efter scenario där det enda som varierade var om det var ett gäng med territoriella ungdomar eller några narkpoliser som sparkade in mina organ. Men jag varken sprang eller sjönk genom jorde, mina alldeles för stora brallor försvårade det ena och mina löjligt stora gympadojjor det andra.Varken gäng eller poliser på plats för att möblera om mig, än idag tror jag mest det var tur(jag gick på toa innan vi åkte) som gjorde att jag inte kissade ner mig.

Vi följde iaf med ungarna in i en trappuppgång, de snackade på som fan på något språk jag inte förstod, idag misstänker jag att det var svenska med en blatteskånsk(nej det är okej att säga så, det är inte rasistiskt, det heter faktiskt så!) dialekt, men då när jag fortfarande var så äckligt svensk att jag bad om ursäkt varje gång jag ville ha något hade jag nog gissat på arabiska. Tanken på att de ledde oss till fel lägenhet och att vi alldeles snart skulle bli rånade, mördade och lagda i en frys för att sedan säljas till stans 38 pizzerior(ja vi har 38 pizzerior och ja det gick rykten om att vissa av dem serverade människokött :gremsmile: ).

Självklart bodde gubben längst uppe i trapphuset, två av mina vänner stannade utanför med ursäkter om att de skulle ta en cigg(de skulle alltså stå och dra munbloss på John Silvers och känna sig mer punk än The Sex Pistols och the kristet utseende tillsammans). Så jag och min bästa vän vid denna tiden gick ensamma upp tillsammans med ungarna. Ungarna lämnade oss halvvägs upp för trappan och sa att vi skulle ringa på dörren till vänster, sedan skuttade de ner igen och vi stod där själva, en kort diskution om vi skulle skita i det uppstod, (jag får till min skam erkänna att jag stod för sticka argumenten).

Tillslut samlade vi ihopa vårt mod och gick upp, det jag minns bäst från den stunden är att det stod flera skoställ på avsatsen där trappan slutade i 3 ytterdörrar, på ett av skoställen stod ett par röda gummistövlar i storlek 14 eller nåt och jag kunde inte för mitt liv förstå hur ett barn kunde tillåtas växa upp tillsammans med någon sådan som gubben, för mig var han lite värre än charles manson och djävulens eventulla avkomma efter ett trekants förhållande med Condolezza Rice.

Men nog ordat om det, vi ringde iaf på och dörren öppnades, det tog personen innanför ungefär 20 sekunder att få av säkerhetskedjan och öppna dörren, under dessa 20 sekunder förväntade jag mig inget annat än att se en hagelpipa sticka ut och sedan bli skjuten (några veckor tidigare blev en kille skjuten genom en dörr i huset bredvid nämligen, visserligen hade det inget att göra med spritsmuggling eller ens droger, utan att han knullade frugan i familjen ovanför sin lägenhet).

Det visade sig iaf tillslut stå en liten liten(tänk på att jag bara är 177cm så liten jämfört med mig är Frodo litet) invandrarman innanför med en ännu mindre flicka hängande på ena benet. han tittade ner för trappan flera gånger innan han tittade på oss, så rädda som vi såg ut så misstänkte han väl att halva piketen stod där nere beredda att storma. Men tillslut gav han upp sina efterforskningar av trappan och tilltalade oss, än idag har jag ingen aning vad han sa och det visste tydligen inte min kompis heller, för allt han gjorde var räckte fram de 260 krna och upprepade frasen "två flak öl tack", gubben svarade något på detta varav min kompis upprepade sin fras, vilket fick som följd att gubben sa samma sak igen och min kompis upprepade sin fras, detta kändes som det pågick i en evighet med olika varianter, bland annat engelska från min väns sida.

Tillslut kom dock en ung tjej, en riktigt snygg ung tjej ut i den lilla hallen där vi stod. inte för att jag på någotvis visade att jag ansåg att hon var snygg, hon måste trott jag var gay så mkt som jag nonchalerade henne, muslimska fädrar var något annat vi var livrädda för nämligen, hedersmord var på tapeten som fan ungefär då.

Hon förklarade väldigt fort och väldigt irriterat att de hade bytt ölsort och att ölen nu kostade 150kr. vi drog en lättnande suck, grävde fram 40 extra kr i mynt och gav det till honom, han mer eller mindre tryckte de två flaken han haft bredvid dörren i famnen på oss och smällde igen dörren i våra ansikten, antagligen glad att bli av med de två idioterna.

vi sprang ner för trappan, gömde flaket i en jacka som vi gömde under massa kläder i en stor väska. Sedan gick sedan med raska steg till våra vänner som stod och hoppade jämfota en bit bort utanför. Jag skäms när jag berättar att det inte var någon vidare cool sorti vi gjorde vi småsprang hela vägen bort till mopederna och hade så bråttom att vi nästan glömde låsa upp dem, men till mitt försvar kan jag säga att sirenerna vi hörde på avstånd ökade på farten i våra steg högst avsevärt.

Tillslut var vi framme vid våra tuffa mopeder och påbörjade färden hem. väl tillbaka i den mindre byn vi på denna tiden bodde i smög vi ner ölen i en polares källare och ringde över några flickor vi kände i byn(alltså småsystrar och kusin till mina vänner, hey bor man på landet får man inte vara picky)

När de dök upp lyssnade vi på stenhård musik(främst static-X som precis släppt sin skiva machine som dyrkades av oss) och drack av vår pissljumna Sort Guld öl. efter ungefär 3 burkar var jag bortom all räddning, jag låg i min polares säng, rökte john silver så världsvant jag kunde(jag dolde alltså hostningarna i ölburken) medans jag med låg simulerad whiskeyröst(tänk er en viskande tonåring i målbrottet) snackade med husägarens lillasyster om hur hårt och jobbigt livet var för mig som gangzta.

Efter fyra öl hånglade jag med nämda polares lillasyster och pillade för första gången innanför en töströja(hon var faktiskt bara ett år yngre än mig vill jag informera om!), tyvärr var det inte bara jag som lade märke till det enorma i denna bragd, storebrodern(min polare) såg också det och hade en hel del att säga om det väldigt länge efteråt. Någonstanns där glömde jag dricka, men hey jag var ju kär! Tillslut avbröts vår kärlek dock av att hon sa att hon var tvungen att gå på toa, jag passade på att röka en cigg till och skryta om min bravad för de som var i närheten, som den totala tönt jag var.

Hon kom dock inte tillbaka, tydligen hade hennes kompis fått ett sms om en roligare fest som hölls av de förhatliga gymnasieleverna(storebröderna till mina vänner alltså) men eftersom hon inte ville såra mig så sa hon att hon skulle på toa medans de sneaky smet genom bakdörren.

Redan här började en trend som jag tyvärr fortfarande håller fast vid ibland, jag förlorade omdömet, kom fram till att om jag skulle vara olycklig så kunde jag åtminstone vara olycklig aspackad så jag stal två öl av bästisen, lade till dem till mina egna fyra jag hade kvar och gick och satte mig vid cdspelaren, jag fick i mig fem av dessa till tonerna av KoRn, Static-X, Marilyn Manson och Slipknot innan rummet snurrade för mycket. Jag kan till min stolthet säga att jag hade hunnit till toaletten OM den inte varit låst, med lite mindre stolthet kan jag berätta att jag spydde som en katt, knästående över en öppen golvbrunn i deras tvättstuga( ja jag vet, livet som rockhjälte är glamoröst)

Jag grät och spydde, spydde och grät de närmaste 30 minuterna medans min strupe och mage brann av magsyra. Sedan tvingade min bästis mig att ringa hem och be mina föräldrar hämta mig, jag vet inte vad som oroade honom mest, att hans föräldrar skulle se mig full eller att jag mådde dåligt.
Jag han mig igenom "hej pappa.." innan han avbröt mig med "du är full va? mår du dåligt? ska vi hämta dig?"
tre "mmm" senare var de påväg, jag spenderade dessa med att gnugga mitt ansikte med vatten, försöka få bort en fläck av färdigtuggad pizza(spya) från min tröja och att gnugga tänderna med tändkräm som jag lämpligt nog hittade en tub i tvättstugan.

Ungefär klockan 22:30 var mitt första fylleäventyr över, jag befann mig varken i hip-hoparnas ghetto eller i den där villan i metallicas whiskey in the jar videon längre, jag befann mig i baksätet på farsans opel frontera jeep. han satt vid ratten. sa inget. Log bara för sig själv som han alltid gör när han vet att morsan kommer skälla ut mig utan hans inblandning. Pappa har nämligen trotts sitt yrke(militär) alltid hade lite svårt för att bli arg på mina dumheter, vet inte om han ser sig själv i det eller något, men oftast brukar hans utskällningar bestå av "en gång är ingen gång marcus, jag har också varit ung och dum och jag var också tvungen att göra alla misstag själv, men gör inte om det, okej?"

Mamma däremot var utom sig av vrede, hon är världens bästa mamma, men också världens största oroare och absurt mycket hönsmamma, än i dag oroar hon sig över hur det går för oss barn.

löften om ekonomiska så väl som sociala sanktioner utlovades mellan förklaringar om besvikelse och skam över mitt beteende, oansvarlighet och omogenhet var två välanvända ord.

Dagen efter blev jag väckt klockan åtta, itvingad frukost under muntra och ack så högljudda samtal, inte ett ord argt ord sades, lite allmäna frågor om hur mkt jag druckit och lite kort om att veta sina gränser och vikten av att vara måttfull var all visdom jag fick innan jag blev utskickad för hjälpa farsan att lägga sten på uppfarten i nån timme under förmiddagssolen, sedan blev jag serverad en talrik stektaägg och bacon till brunch, efter denna process mittuppe i mitt livs första bakfylla svor jag inför pappa på att jag aldrig någonsin skulle dricka en droppe igen alkohol igen, sällan har jag sett min pappa skratta så mycket som när jag sa det. Han skrattar åt det än idag och påminner mig om mitt löfte så fort jag ska gå ut och festa hemma i skåne.

Nu när jag ögnar igenom denna absurt långa och meningslösa historia så inser jag två saker, ingen kommer någonsin ha orkat läsa så långt så de faktiskt läser denna meningen jag skriver nu. vidare inser jag hur udda detaljer som fastnar i ens minne, jag minns inte längre hur jag kände mig när jag slutade nian, jag minns inte varje detalj av när jag blev av med oskulden, jag minns inte inviduella tankar från dagen då min bror gifte sig och minnena av från den dagen då en av ovannämda vänner gick bort och senare dennes begravning börjar sakta försvinna bli mindre sorgfyllda, men av någon anledning sitter den där sommarkvällen fastetsad i mitt minne, tillsammans med massa andra totallt meningslösa dagar och nätter, vad som är ännu konstigare är att något som jag då upplevde som min värsta upplevelse någonsin idag får mig att le och bli lycklig av att tänka tillbaka på.

livet är bra konstigt.

\Marcus som går tillbaka till att skriva på sin riktiga novell och passar på att säga puss till alla som orkade sig hit.

Gastono

Hero
Re: sommarminnen [extremt lång]

Wow, fy tusan...
Du drar alltså till några randomsnubbar på högsta och köper öl och spelar sedan gangzta tillsammans med dina polare i en källare tillsammans med din polares lillasyster? :gremsmile:
Lägre än Glocalnet :gremwink:

Synd och skam att toaletten var upptagen...
Tänk om du ändå hade klarat dig dit... :gremsmile:
Stackars den polare ni var hemma hos, för honom blir det till att städa.

Gött att ha åtminstone en förstående förälder i alla fall :gremlaugh:

Anyways, nice story... eller något... (och jag läste det sista stycket och orkade mig igenom allt, du har fel!)...

:gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
I am the (hick) great Cornholio...

Första ölen var i högstadiet - 7:an, ev 8:an. På den tiden tränade jag undervattensrugby ("UV-rugby - den djupa sporten") med den lokala dykarklubbens lag, som mest bestod av killar med körkort och bolagsfähigt leg. På något vis hade jag lyckats bli uttagen som reserv när de åkte ner till SM i... minns inte; antingen Bollnäs eller Kramfors. Ett par killar hade anskaffat bira till bastun (historien om hur det gick till är en klassisk anekdot i sig, men därhän med den) och där fick även lillgrabben en burk satt i handen. Jag satt högst upp i bastun - föståss, man ä ju en tuffing asså - och tyckte det var lite genant att varje gång jag svalde ner en klunk så gick det en så kraftig rysning genom hela kroppen att jag dunkade bakhuvudet mot väggen...

Första fyllan var på en klassresa nåt år senare. Den gick väl helt okej, jag lyckades t.o.m smälla av i samma säng som en av klassens sötingar, men idag känns det lite läbbigt att tänka på vilken substans jag använde för detta syfte -- Lakka hjortronlikör. En hel flaska. Frågan är om det var fyllan eller överdosen på socker som hade störst effekt...

--
Åke

Dansson

Veteran
Re: sommarminnen [extremt lång]

Hahaha, ja jävlar. Det var nästan en historia av episka proportioner. Och en så ung rockstar! :gremwink:
Jag orkade också läsa allt, så din teori föll. :gremsmile:

Tor fasen inte jag tog mig en redigt blöt afton förräns jag var runt 19. :tekopp:

Rävnos

Warrior
Re: sommarminnen [ANT]

Synd och skam att toaletten var upptagen...
Tänk om du ändå hade klarat dig dit...
ja hur annorlunda hade inte mitt liv varit idag då? ^^

Rävnos

Warrior
Re: sommarminnen [ANT]

Jag orkade också läsa allt, så din teori föll.
jag är imponerad, jag hade aldrig orkat läsa någon annans så långa inlägg ^^

walium

Ganska töntig, faktiskt
Sött [NT]

Jag har som tur var alltid haft tillgång till kamrater med omoraliska äldre syskon så alkhol har sällan varit några större problem. Roliga fyllehistorier har jag också ont om, även om jag har en moder som liknar din och som har gett mig åtminstone en rejäl utskällning följd av en ännu mer plågsam period av iskyla.

Feuflux

omjonasson.se
Sista öl?

Enligt ryktet så gillade jag att få ta en smutt på farsan öl när jag var liten. Inget jag minns själv och nu minns jag inte ens exakt hur ung jag kan ha varit... men jag gissar väl på lågstadiet eller nåt. Eller tidigare, fan, ingen aning om vad som kan vara rimligt.

För att komma till min första riktiga fest så får vi hoppa till gymnasiet som jag började 1997 och därmed borde jag ha varit 16 år. Under gymnasiet var det bara öl som gällde men under universitetstiden så växte jag och öl ifrån varandra. Nu för tiden kan jag dricka ett glas på sin höjd innan halsen låser sig och vägrar acceptera något mer. Så jag kör på cider och sprit istället när det ska festas. :gremsmile:

Ska vi ta med första gången jag kräktes pga sprit så får ta en klassfest i tvåan på gymnasiet (eller i gymnasiet nån gång iaf) där jag blev inlurar i ett tequilarace... jag hade givetvis ingen aning om när jag borde sluta.