Första coola rollspelet

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,638
Location
En mälarö
Jag är tyvärr jättedålig på Traveller så jag behöver lite hjälp här.
Jag har något Traveller-spel i bokhyllan, men det är definitivt tryckt efter år 2000.
Vad var coolt med Traveller från 1981?
Det är väl detta med bakgrundstabellerna som man får slå på tills man är nöjd eller RPn omkommer innan man ens börjat spela. På så vis kan man starta session 1 med en RP som inte bara är kompetent utan även har sett some shit, typ "Min rollperson började sin karriär som navigatör inom rymdflottan. Under en strid blev han både av med ena armen och fick medalj. Sedan fick han sparken för ordervägran och blev smugglare och rymdpirat. Han har även suttit ett par år på fångplanet".
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,120
Location
Off grid
Men hur lång tid tog det att ta sig till level 10?
Det jag kommer ihåg var att Rolemaster var dödligt, men det kan ha berott på att vår spelledare ville ta livet av våra rollpersoner - så level 10 var ouppnåligt när vi spelade.
Framförallt de lägre levlarna 1-3 är de dödliga skulle jag säga.
Levelsystemet är ju inte linjärt i RM men jag skulle säga nåt sånt här
2 = 2 speltillfällen
3 = 5 speltillfällen
5 = 10 speltillfällen
7 = 20 speltillfällen
10 = 40 speltillfällen

Fast utgångspunkten i min post var ju att man spelade D&D men med Spell Law. :)
Första boxade Rolemaster kom -82.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
Så i praktiken kan du skapa en så erfaren rollperson som du vill (med vissa nackdelar på grund av högre ålder, så klart) och under den tiden kan du samla på dig resurser och grejer så du kan, med lite tur, skapa en erfaren rymdkapten med sitt eget skepp.
Om du inte blev dödad på vägen. Eller utsparkad. Men jag antar att det var det du avsåg med "lite tur"?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
"Classic" Traveller kom 1977 och använder ett lifepath-system för att skapa rollpersonen, och det är upp till dig (och lite på slumpen) hur många år du av rollpersonens liv du vill spendera under själva skapandet. Så i praktiken kan du skapa en så erfaren rollperson som du vill (med vissa nackdelar på grund av högre ålder, så klart) och under den tiden kan du samla på dig resurser och grejer så du kan, med lite tur, skapa en erfaren rymdkapten med sitt eget skepp.
Det är väl detta med bakgrundstabellerna som man får slå på tills man är nöjd eller RPn omkommer innan man ens börjat spela. På så vis kan man starta session 1 med en RP som inte bara är kompetent utan även har sett some shit, typ "Min rollperson började sin karriär som navigatör inom rymdflottan. Under en strid blev han både av med ena armen och fick medalj. Sedan fick han sparken för ordervägran och blev smugglare och rymdpirat. Han har även suttit ett par år på fångplanet".
Jag har de senaste Traveller-versionerna och lifepaths är coolt.
Jag var mest nyfiken på om de var lika coola redan 1977?
Det är väl det enda rollspelet där man kan dö redan när man skapar rollperson? :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Nu vet jag inte vad du lägger i "cool", för jag tror att första rollspelet man spelar är coolt. Jag älskade att bläddra i monsterkapitlet i DoD2 och se vilka raser man kunde spela eller möta. Tyckte play your own adventure-exemplet i början var jättehäftigt.

Men visst, om man ser "cool" som kompetent och även någonting som gav en förebild så kom James Bond-rollspelet ut 83. Där fick en snyggare och mer välkänd agent fler erfarenhetspoäng, exempelvis. Det fanns regler för hasardspel (för kasinon) och (bil)jakter. Slag kunde generera Hero Points.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du inte blev dödad på vägen. Eller utsparkad. Men jag antar att det var det du avsåg med "lite tur"?
Jag tycker att gambling är kul och min favorit bland de magiska föremålen är Deck of Many Things.
Å andra sidan vet jag massor med spelare som hatar Deck of Many Things, just för att den är så slumpmässigt.
Så jag antar att om lifepaths är bra/dåliga är väldigt subjektivt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Framförallt de lägre levlarna 1-3 är de dödliga skulle jag säga.
Levelsystemet är ju inte linjärt i RM men jag skulle säga nåt sånt här
2 = 2 speltillfällen
3 = 5 speltillfällen
5 = 10 speltillfällen
7 = 20 speltillfällen
10 = 40 speltillfällen

Fast utgångspunkten i min post var ju att man spelade D&D men med Spell Law. :)
Första boxade Rolemaster kom -82.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
1982 är tidigt.
Och det finns coola saker i Rolemaster.
Men det är fortfarande ett gränsfall då det tar väldigt lång tid att ta sig till de coola bitarna. :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Framförallt de lägre levlarna 1-3 är de dödliga skulle jag säga.
Nu har jag bara spelat MERP, men där är man ju omåttligt dålig på L1 och kan antagligen inte besegra en orch. Du har spells på nivån att ha en ficklampa i handflatan eller kunna gå på horisontella (sic) ytor.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
Så jag antar att om lifepaths är bra/dåliga är väldigt subjektivt.
Det var i alla fall ingen garanti för att få sig en kompetent rollfigur från början. Den Traveller-figur jag spelade längst med började som 22-åring, utsparkad ur scoutkåren, med en rank i Pilot och ett lånat scoutskepp.
Det enda coola med honom var hans namn, Will Travel.
Som i Have Spaceship, Will Travel. :cool:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu vet jag inte vad du lägger i "cool", för jag tror att första rollspelet man spelar är coolt.
Du har helt rätt - och det är just detta som fick mig att skapa tråden:
Spelare som började spela DnD5 tycker att OSR är töntigt för det finngs inga coola saker.
Precis på samma sätt som att jag tyckte att engelska spel var mycket coolare än töntiga svenska spel när jag började spela.

Men visst, om man ser "cool" som kompetent och även någonting som gav en förebild så kom James Bond-rollspelet ut 83. Där fick en snyggare och mer välkänd agent fler erfarenhetspoäng, exempelvis. Det fanns regler för hasardspel (för kasinon) och (bil)jakter. Slag kunde generera Hero Points.
Det hade jag glömt bort.
James Bond får nog räknas till de coola spelen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Om du inte blev dödad på vägen. Eller utsparkad. Men jag antar att det var det du avsåg med "lite tur"?
Exakt.
Det är väl det enda rollspelet där man kan dö redan när man skapar rollperson? :)
Minns inte vad classic sa om det. i Megatraveller var det där med att dö en optional rule, och basregeln var att du fick nån allvarlig skada och var tvungen att börja livet som äventyrare direkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Osäker på coolheten, men man brukar vara kompetent isuperhjälterollspel.

Även om det är ett superhjältespel från 1977 känns det inte som "coolt".
Att man bör vara ett "math buff" för att spela och att Lou Zocchi, känd för Game Science Dice gav ut spelet, ger mer "nörd"-känsla än "cool"-känsla. :)

Då känns Marvel Super Heroes från 1984 och DC Heroes från 1985 som bättre kandidater.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Det var i alla fall ingen garanti för att få sig en kompetent rollfigur från början. Den Traveller-figur jag spelade längst med började som 22-åring, utsparkad ur scoutkåren, med en rank i Pilot och ett lånat scoutskepp.
Det enda coola med honom var hans namn, Will Travel.
Som i Have Spaceship, Will Travel. :cool:
Synd att du inte fick Vacc Suit-färdigheten. :-D
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Marvel Super Heroes? Eller finns det nåt annat superhjältespel som är äldre?

Edit: James Bond är en annan bra kandidat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
När kom det första spelet där spelaren själv valde statsen och inte slumpade dem?

EDIT: dvs point buy.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När kom det första spelet där spelaren själv valde statsen och inte slumpade dem?
Du menar point buy?

De två äldre spelen som jag tänker på är GURPS (1986) och HERO System (1990).
Men HERO System bygger på Superhjältespelet Champions (1981) som vi missat.

Enligt den här recensionen använder Superhero 2044, från 1977 point buy.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag måste erkänna att jag inte förstår frågan. Eller jag förstår inte det där med att man inte kunde göra coola rollpersoner i tidiga rollspel.

För mig är min första rollperson nånsin en av de coolaste jag gjort. Corl Drakdödaren till Drakar och Demoner v1. Alltså, förmågorna var väl inte så speciella, eller alls speciella, och han hade högre INT än STY pga random slag på grundegenskaper och sånt. Men han var cool!

Men om det nu ska vara nått som jag tyckte var ännu mer coolt när det gäller rollpersoner så var väl det första sådana rollspelet James Bond 007, som flera redan nämnt.
 
Top