Kommentarer! Wee!
Först och främst: Kul att du kommit såhär långt. Helt plötsligt framstår ditt rollspelskapande som betydligt mycket mer seriöst, och därför blir det roligare för folk att engagera sig(Jag menar, Radagast har hjälpt dig med PDF-filerna, Insignia verkar ju vilja ta en titt på det, och här sitter jag och svamlar.)
Ang. regelsystemet:
Tja, det första jag kommer på är att regelsystemet är ganska likt EONs, men å andra sidan är det vanligt att ens första regelsystem är väldigt likt vad man spelar själv.
Till i framtiden, kom ihåg att det egentligen(i grunden) bara behövs två saker för ett rollspelsystem:
1. Hur man utför en handling
2. Hur man tar skada
Allting annat utöver detta är bara fluff. Trauman, skada, blodpoäng, det är bara utvecklingar av punkt två, specialregler för strid, simning och dylikt är bara utvecklingar av punkt 1.
Jag tycker därför du borde ta och sätta dig ner och titta igenom ditt system, med detta i baktanke, och fråga dig: Vad vill du uppnå med det här regelsystemet? Vill du ha ett väldigt detaljrikt regelsystem, med bärförmåga, storlekmodifikationer och dylikt, så är du på god väg.
Jag tycker att du borde ha både för och nackdelar, om du vill att man ska få dem som man gör nu.
Jag tror dock att du skulle vinna mycket mer på att man väljer sina för- och nackdelar, men när man väljer en specifik fördel, så blir den en nackdel samtidigt.
Har du spelat Fallout 2? I det spelet finns ett system som går ut på att du väljer två "traits" när du skapar din karaktär. Dessa ser ut så att du väljer ett "paket" som spelskaparna satt ihop, komplett med för- och nackelar.
Exempel:
Packåsna
Rollpersonens bärförmåga ökar med 25 kg, men rollpersonens RÖR minskar med två(-2).
Sådant är mycket roligare, för då får man göra avvägningar baserat på hur man vill att ens rollperson ska vara, och så får rollpersonen genast en egen karaktär, på sätt och vis.
Annars har jag inte så mycket att säga om systemet så här långt. Det vore intressant att veta vilken setting du ska ha det i. Nutid tycks det ju vara, men var det här kravall-idén? Hur vill du att man ska spela det? Ska det vara stridsbaserat, alloround, eller vad?
Återigen, det är kul att få se att du lägger upp saker för att visa oss. Keep on goin.
/Mask
Edit: Jag fick lite tråkigt, så jag tänker slänga in fler kommentarer. Detta är mest spånerier, eftersom jag inte vet vad som gäller med rollspelet i sig, utan mest saker som du skulle kunna använda i framtiden.
Dessa målsättningar har jag satt när jag skrivit nedstående:
Rollspelet ska vara skitigt och dödligt. Man ska kunna blöda och dö ganska enkelt, det är alltså inget hjälte-spel.
Rollspelet ska handla mycket om strid och dylika konflikter.
Okej, först och främst: Jag skulle gärna ta bort skadekolumnen, och ersätta denna med en kolumn som ser it såhär:<table border=1><tr><td>AS</td><td>NS</td><td>Kroppsdel</td><td>Skadenivå</td></tr><tr><td>10%</td><td>20%</td><td>Huvud</td><td>OOO</td></tr><tr><td>20%</td><td>20%</td><td>Bröst</td><td>OOO</td></tr><tr><td>20%</td><td>10%</td><td>Mage</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>15%</td><td>H. Arm</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>15%</td><td>V. Arm</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>10%</td><td>Underliv</td><td>OOO</td></tr><td>10%</td><td>5%</td><tr><td>H. Ben</td><td>OOO</td></tr><tr><td>10%</td><td>5%</td><td>V. Ben</td><td>OOO</td></tr></table>
(jag vet inte om procentsatserna är rätt nu)
AS och NS är avståndsstrid respektive närstrid. Om du har detta på rollformuläret slipper man bläddra bland skadepappren när man ska se var man träffat. Monster/fordon kan ha andra procentsatser.
Som du kan se finns tre nivåer(rutor) här ovan. Nivå 1 är "knappt skadad" och innebär att man bara blir lite omtumlad och får -Ob1T6 på handlingar med kroppsdelen. Nivå 2 ger -Ob1T6 på alla handlingar och -OB2T6 på alla med kroppsdelen och nivå 3 innebär att kroppsdelen är obrukbar, och man får -Ob2T6 på allt.
Jag skulle dessutom lösa vapen och skadeverkan på det här viset:
STY + RÖR /2 Grundskada
0-5 1T6-5
6-10 1T6-4
11-15 1T6-3
16+ 1T6-2
Vapen Skada
Knogjärn +1
”Men vad låga skador de gör?” tänker du. Ja, om du kollar på tabellen kommer du se att:
Riktigt svaga personer kan göra 1 i skada, som bäst. Detta innebär att den lilla tanten Gamla Greta som bäst kan ge någon ett ordentligt blåmärke, men inte knocka ut någon eller, hu och ve, döda personen.
Däremot kan Starke Albert, som gör 1T6-2 i skada, i fyra fall av sex träffa så märkbar skada görs, och i två fall av sex är slag från hans nävar direkt dödliga om de träffar rätt kroppsdel. Om han dessutom har ett knogjärn så kommer han göra skada i fem fall av sex, och han kommer döda folk med 50% säkerhet. Det är ganska bra.
Skadorna ackumuleras ej. Om jag gör 1 i skada i kroppsdelen H. Arm, och sedan 1 igen, så kommer dessa inte läggas ihop. Skadenivån är alltså fortfarande 1. Däremot, om jag har 1 i skada och gör 2 i skada istället, så är skadevärdet 2, osv. På så vis kan ingen dö av tre blåmärken.
Vidare skulle jag gärna göra något i stil med detta:
Om man slår ett perfekt slag(tio eller mer under färdighetsvärdet) så gör man +1 i skada. På så vis kan Gubben Gilbert, som tränade kampsport i sin ungdom, fortfarande göra en del skada även om han är så gammal att hans kropp värker när han går på toa.