Nekromanti Första Dogmaduellen

Krille

Super Moderator
Påminnelse till Rising: på torsdag ska våra respektive bidrag vara inlämnade. Det enklaste är väl att bifoga dem till ett inlägg i den här tråden, eller?

Rising

Vila i frid
Det enklaste är väl att bifoga dem till ett inlägg i den här tråden, eller?
Yeah, det låter bra. Jag ser fram emot en häftig duell, och tackar för påminnelsen (well, jag slapp använda sökmotorn för att ta reda på vilken dag de skulle vara inlämnade, det hade jag typ glömt bort)

Krille

Super Moderator
Santiago

Vem är Santiago?

Det sägs att hans far var en komet och hans mor var en kosmisk storm. Det sägs att han är tre meter hög, med horn och orange hår. Svarte Orfeus skrev hela fyrtio verser om honom, fler än om någon annan, och som enda person nämnde Orfeus aldrig honom vid namn.

Elva departement med totalt 1306 anställda har som enda uppgift att fånga honom; de har överlevt de senaste tre regeringarna och kommer säkerligen att överleva ett par till. Han har det största pris på sitt huvud som någon individ någonsin har haft, och han är det givna samtalsämnet för alla prisjägare som träffas över en flaska rom.

Han är Santiago.

Vågar du ta upp jakten?

Ladda ner

Troberg

Sinister eater
För ordningens skull

Om ni vill att spelen ska delta i utnämningarna i Trobergs Dogmautmaning 2005 så ska det finnas en kort sammanfattning och postningstråden ska märkas med (BIDRAG) så att det inte är några oklarheter om det är en färdig version eller inte.

Troberg

Sinister eater
Re: För ordningens skull

För närvarande är i alla fall mitt bidrag bara en part i en Dogma-duell.
OK, ville i alla fall kolla för att vara säker på att det inte bara var bortglömt. Hoppas det ställer upp i någon form så småningom i alla fall!

Sodivra

Champion
Tja..

Här skulle det vara en poll. Fast det skulle vara ett till bidrag också. Så vi avvaktar väl.

Krille

Super Moderator
Re: Tja..

...innebär det nån slags seger på walkover? Vilket antiklimax!

Rising, dra dig ur den där mamsellen nu, dra på dig pantalongerna och se till att pallra dig och din trälåda hit till Luxemburg-palatset!

Rising

Vila i frid
Ärs... typiskt mig att loosa på walkover...

Men från att inte ha haft något jobb alls (ni har ju själva kunnat se hur många (och långa) inlägg jag skrivit) i början av veckan så damp det plötsligt ner hur mycket som helst på en gång när jag skulle sätta mig ner att göra färdigt spelet. Så jag hann helt enkelt inte. :gremfrown:

...och det här blev framjäktat, men nu kan jag iaf bidra med något åt de som eventuellt önskade att spela med båda duellbidragen.

Spelet heter Dixieland after Dark

Jag bugar mig för den övermäktige Krille, och tvingas tyvärr intala mig själv samma sak som en av mina spelare en gång gjorde: "så den här Krille är ungefär som du, fast bra?"

...men samberättarduellen ska jag banne mig vinna... :gremmad:

(och Troberg: Nej, DAD skall absolut inte tävla i den stora dogmautmaningen i sitt nuvarande skick.)

Muggas

Hero
Beröm

När man gör ett dogmaspel så tycker jag att man kan gå två vägar:

1. Skapa ett mini-rollspel komplett med världsbeskrivning, förslag på äventyr och/eller spelexempel, samt en tillfredsställande och pedagogisk regelmotor som täcker kärnan av vad man behöver för att snabbt komma igång och spela.

Styrka: Har ett långlivat spelvärlde, eftersom det är "komplett"
Svaghet: Kan kännas något tunt i o m dogmaformatets begränsningar

2. Börja med en idé eller ett smalt koncept och fokusera på att utveckla idén/konceptet på ett så bra sätt som möjligt inom dogmaformatets begränsningar. Här offrar man en del andra hänsynstaganden som man skulle haft om man gjort anspråk på att skapa ett "komplett" rollspel för att istället renodla sin idé så bra man kan.

Styrka: Utförligt beskriven idé som är intressant att prova. Intensiva, korta och ofta avslutande spelomgångar. Späckat innehåll.
Svaghet: Begränsat spelvärlde. För att göra spelet mer intressant i längden måste det byggas ut.

I Santiago lyckas du med bedriften att utgå från den första varianten och ändå sätta en stark personlig prägel på spelet. Jag gillar att du plockat grundsystemet från Västmark samt regeln för inköp (rikedomsslaget) som diskuterats i en annan tråd. Även mkt pedagogiskt utformat med tydliga illustrationer. Ett av det bästa jag sett från dig. Blir riktigt intresserad av boken (Santiago) och ska kolla upp den.

Muggas

Hero
En reflektion över DaD

Väldigt väl uttryckt textmässigt. Att du lyckas blanda ihop så många sägner och sagofigurer i en alternativ historisk setting med gangster/gängtema så lyckat är en fantastisk bedrift. Ditt stridssystem med dimensionsavväganden har hög potential, det taktiska element det tillför spelet är väldigt lockande. Du sätter en stark berättarmässig/sagoaktig prägel på rollspelet och ger väldigt många utvecklingsbara uppslag. Samtidigt tycker jag också att styrkan med DaD också är dess svaghet. Många av idéerna hade mått bra av att få utvecklas utanför dogmaformatets begränsningar, kanske i enskilda kapitel. Det är nästan för många bra idéer ibland.

Annars tycker jag att du åstadkommit ngt väldigt bra på kort tid. Jag hoppas att du en dag tar dig tid att färdigställa något av dina fullängdarprojekt, skulle ett av dem bli verklighet hade jag slagit mig fram i kön för att få tag på ett ex.

/hmm, jag skrev DoD av ren vana och var tvungen att ändra...

Man Mountainman

Storsvagåret
Är det bara jag...

...som inte kan se illustrationerna?

Det här duger inte! Nu får du allt ta och fixa pdf-en, alternativt lägga upp illusarna separat nånstans så att vi kan njuta av dem.

Rising

Vila i frid
Re: En reflektion över DaD

Samtidigt tycker jag också att styrkan med DaD också är dess svaghet. Många av idéerna hade mått bra av att få utvecklas utanför dogmaformatets begränsningar
Ja, det är helt bedrövligt. Jag skulle behöva en sida till för bara bakgrundsbeskrivningen. Jag gjorde samma problem som med Vigilantez (ett spel som påminner väldigt mycket om DaD i fler avseenden); ingen idé får det utrymme det skulle behöva, och spelet känns avhugget (och ändå hade jag ritat bilder på hattmakaren och Peter Pan m.m. som jag trodde att jag skulle få plats med...) Man tycker ju att jag borde ha lärt mig av mina misstag vid det här laget.

DaD blev väl, precis som Vigilantez, ett misslyckat dogmarollspel, även om jag tror att de båda skulle kunna bli roliga rollspel om de bara fick vara bre ut sig på ett betydligt större utrymme. Jag skall skriva vidare på dem båda när jag får lite mer tid.

Tack för kommentarerna.

Rising

Vila i frid
Re: Är det bara jag...

...som inte kan se illustrationerna?
Jag har en del trubbel med dem också, jag vet dock inte riktigt vad problemet är. Jag tvingades göra dem på en rätt lökig dator och inte på min jobbdator, så jag hade inte riktigt alla pdf-tillval som jag är van vid. Men prova att spara spelet och titta på det lokalt, så går det nog bättre (Det gör det för mig, iaf). Eller tja, gör inte det, för de blev inget bra (jag hann inte färglägga eller ens sudda bort skisslinjerna från dem), så du kan få se dem i lökupplösning här istället:

Sherlock och Houdini (fast det fick jag inte plats att skriva i själva rollspelet)

Ett typiskt försök att döda någon med ett banesår.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Kungligt!

äntligen ett spel som baserar sig på Santiago. Kudos till dig :gremsmile:

Lite synd att det är en dogmavariant, med tanke på att man säkert kunde skriva mycket mycket mer bakgrundsfakta och info om världen. Ett plus för att man spelar personer som omnämns i Svarte Orfeus verk, det ger en skön stämning till det hela.

/ Sereg, vet vem Santiago är...

Krille

Super Moderator
Re: Kungligt!

"Lite synd att det är en dogmavariant, med tanke på att man säkert kunde skriva mycket mycket mer bakgrundsfakta och info om världen."

Det skulle man säkert, men jag undrar om det inte skulle förta känslan av Santiago. Jag tror knappt att det går att beskriva världen i Santiago utan att döda Gränsen. Möjligen skulle man kunna beskriva Demokratin, men Gränsen... näe.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Poll, ändå.

Så vad hände med kategorierna bästa regler, bäst genomförande och mest hårdkokt, som föreslogs i själva utmaningsinlägget? :gremsmile:

I och för sig hade det nog knappast blivit enklare att rösta då heller. I nuläget tycker jag att Santiago har skarpare regler och ett mer fokuserat koncept, medan DAD är mysigare och (föga förvånande) flummigare. :gremlaugh:

/Dimfrost