Nekromanti Första- eller tredjeperson?

Möller

Hubert Hortlax
Tomatalven said:
Stod det inte hur man gjorde för att spela är det ju rätt skumt. Men de kanske räknade med att man kunde chainmail, som jag antar är tredjeperson i stil med: (efter att man flyttat sin pjäs:) "Den här truppen anfaller medan den här försvarar den här" typ. Då kanske D&D-spelare förväntades beskriva på ett liknande sett.
Fast, i brädspel där man har en egen pjäs tror jag sällan att jag hört någon prata i tredje person. »Min gubbe går tre steg« säger man ju varesig i Descent eller i Monopol.

Om rollspelen utvecklades ur ett figurspel där man styrde en enda, egen figur så gissar jag att första person var dominerande.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
ODD74 said:
Example of the Referee Moderating a Dungeon Expedition

The players, equipped and ready, are assumed to have located a set of stairs descending to the first level

beneath the ground. The Referee's part will be indicated REF, that of the "Caller" for the players being

REF: Steps down to the east.

CAL: We're going down.

REF: 10', 20', 30' - a 10' square landing - steps down to the north and curving down southeast.

CAL: Take those to the southeast.

REF: 10', and the steps curve more to the south; 20'. Steps end, and you are on a 10' wide passage which

runs east, southeast, and west. There is a door to your left across the passage on a northwest wall.

CAL: Listen at the door - three of us.

REF: (After rolling three dice) You hear nothing. (At this time a check for wandering monsters is also

CAL: Ignore the door and proceed along the corridor south-eastwards.

REF: 10', 20', 30', 40', 50'. "Four way": Northwest, northeast, south and southwest - the south passage is

CAL: Go south.

REF: 10'-70': passage continues, doors east and west.

CAL: Listen at the east door.

REF: (After appropriate check) You hear shuffling.

CAL: Two of us (specifying which two) will throw our weight against the door to open it. All will be ready

for combat.

REF: (After rolling two dice:) The door opens! You can't be surprised, but the monsters - you see half-a-
dozen Gnolls - can be (Here a check for surprise is made, melee conducted, and so on.)

CAL: Okay, what does the room look like - we're examining the walls, ceiling, floor, and contents of the

room itself.

REF: (After checking to see if Dwarves and/or Elves are in the party.) The room is a truncated pyramid.

The east wall is the truncated part, directly opposite the door you entered. It is 10' long with another door in

it. The walls connecting it to the west wall, the place you entered, are each about 35' long. The west wall,

which is where you entered is 30' long with a door in the middle of the wall. The Elf has noted that there

seems to be a hollow spot near the east end of the southeast wall. The floor and ceiling seem to have nothing

unusual. The room contains the bodies of the Gnolls, a pile of refuse in the north corner of the west wall,

and two trunks along the wall opposite the one which sounds hollow.

CAL: The Elf will check out the hollow sound, one of us will sort through the refuse, each trunk will be

opened by one of us, and the remaining two (naming exactly who this is) will each guard a door, listening to

get an advance warning if anything approaches.

REF: Another check on the hollow sound reveals a secret door which opens onto a flight of stairs down to

the south. The refuse is nothing but sticks, bones, offal and old clothes. One chest is empty; the other had a

poison needle on the lock. (Here a check to see if the character opening it makes his saving throw for

poison.) The chest with the poison needle is full of copper pieces — appears to be about 2,000 of them.

CAL: Empty out all of the copper pieces and check the trunk for secret drawers or a false bottom, and do

the same with the empty one. Also, do there seem to be any old boots or cloaks among the old clothes in the

REF: (Cursing the thoroughness of the Caller!) The seemingly empty trunk has a false bottom ... in it you

have found an onyx case with a jeweled necklace therein. The case appears to be worth about 1,000, and the

necklace 5,000 Gold Pieces. Amidst the litter the searcher has located a pair of old boots, but there is

nothing like a cloak there

CAL: The boots will be tried on now to see if they allow silent movement - we can use a set of Elven

Boots! I will secure the case and necklace in my back pack, while the others will, by turn, fill their packs

REF: This will require; four turns. (Ho checks for monsters wandering in, and on the forth try one is

indicated. However, as there was a listener at the door it is approaching, he also checks to see if it is

detected, allowing a good probability that it will be heard.) As you complete your loading the Dwarf at the

50

west door detects heavy footsteps approaching. The boots, by the way, are Elven-type...

CAL: EXCELLENT! Our Magic-User will cast a Hold Portal on the west door while the Elf opens the

secret one. We will then all beat a hasty retreat down the stairs to the south. Onward, friends, to more and

With appropriate variations for ability to detect and/or see what is around them, the adventure will continue

in this manner until the party leaves the dungeons or, are killed therein.

Tomatalven

Hero
Ja just det. Här använder de en Caller, gruppledaren som berättar för Domaren vad gruppen har kommit fram till att göra. Det utgör själva spelandet. Eller har jag missuppfattat? Det är intressant att domaren talar om karaktärerna som "you". Det kanske är en indikation på att de beskriver sina handlingar i 1:a person. Sedan beskriver Callern gruppens handlingar i 3:e. Obs detta är mina personliga tolkningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Sedan beskriver Callern gruppens handlingar i 3:e.
Callern beskriver i första person plural i exemplet; "We" tämligen konstant. Inte "our characters" vilket hade varit tredje person plural... tänker jag.

Tomatalven

Hero
krank said:
Tomatalven said:
Sedan beskriver Callern gruppens handlingar i 3:e.
Callern beskriver i första person plural i exemplet; "We" tämligen konstant. Inte "our characters" vilket hade varit tredje person plural... tänker jag.
Japp du har rätt, slarvade lite där.

Arfert

Facit
Tomatalven said:
Ja just det. Här använder de en Caller, gruppledaren som berättar för Domaren vad gruppen har kommit fram till att göra. Det utgör själva spelandet. Eller har jag missuppfattat? Det är intressant att domaren talar om karaktärerna som "you". Det kanske är en indikation på att de beskriver sina handlingar i 1:a person. Sedan beskriver Callern gruppens handlingar i 3:e. Obs detta är mina personliga tolkningar.
Det var ungefär så vi körde i början i min spelgrupp, typ 1978.

Arntsen

Warrior
Tomatalven said:
Vad är normen; att berätta om sin rollperson i förstaperson eller tredjeperson?
Första och tredjeperson?

Tomatalven said:
....Hur gör ni?
Ganska konsekvent förstaperson, det händer väl att någon nån enstaka gång snackar i tredjeperson men det är oftast när de beskriver en ny karaktär för de övriga spelarna. Typ "Han ser ut så och så, är klädd på det och det viset och ger ett intryck av att gilla katter".

Tomatalven said:
Vad är "rätt"?
Det handlar om personliga preferenser, personligen föredrar jag och hela min nuvarande spelargrupp förstaperson (med ovanstående undantag) med det sagt ser jag inga som helst fel i att andra väljer tredjeperson.

Tomatalven said:
Vad är rätt enligt ODD74?
På A svarar jag B, på B svarar jag A och C kanjaénte.
Kan inte minnas att det står något om det alls.

Tomatalven

Hero
Arfert said:
Tomatalven said:
Okej, coolt! Men ni snackade om era PC:s i första person då alltså? I F!osg:s spelbeskrivningar blandas ju första och tredje, det är rätt snyggt tycker jag, men kanske kan det vara förvirrande för totalnybörjare.

Tomatalven

Hero
Verkar som första person är dominerande, men att det är ingen som har problem med tredje.

Arfert

Facit
Tomatalven said:
Arfert said:
Tomatalven said:
Okej, coolt! Men ni snackade om era PC:s i första person då alltså? I F!osg:s spelbeskrivningar blandas ju första och tredje, det är rätt snyggt tycker jag, men kanske kan det vara förvirrande för totalnybörjare.
Vi sa mest "jag", men var inte så mycket in character.

Bolongo

Herr Doktor
Spelexemplet i Moldvay Basic D&D utgör en intressant progression från OD&D-exemplet ovan. Det finns en Caller, men hon sköter inte 100% av spelarsnacket, de andra uttalar sig också och då i första person.

Tomatalven

Hero
Bolongo said:
Spelexemplet i Moldvay Basic D&D utgör en intressant progression från OD&D-exemplet ovan. Det finns en Caller, men hon sköter inte 100% av spelarsnacket, de andra uttalar sig också och då i första person.
Då hade de också börja sälja det som Role Playing Game också? Eller var det Adventure Game då?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har problem med tredje, jag tycker det skadar inlevelsen, och -rent generellt- ser jag helst att folk inte använder det när jag spelar. Men enstaka fall av användande är givetvis inget jag reagerar på alls, i synnerhet då det kan finnas fall där tredje person är befogat pga tydlighet etc.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag växlar lite beroende på vad som passar situationen och vad jag känner för. Det normala för mig är att köra med 1:sta person hela tiden, men ärligt talat: har man hittat på ett skitcoolt namn så försöker jag gärna slänga in det till och från bara så ingen glömmer det =)

Jag har dock inga som helst problem med att folk använder 3:e person om de känner för det. Jag struntar fullkomligt i om alla runt spelbordet gör på olika sätt. Om någon säger "jag går till hörnet och spejar ut" eller "Brutas går till hörnet och spejar ut" är för mig lika målande beskrivningar och generellt sätt är det enbart hur avslappnad och bekväm personen som beskriver handlingen är som påverkar inlevelsen för min del.

Därför tycker jag verkligen att man ska köra på det man är bekvämast med. Spelar man en rollperson som man har väldigt lite personlig koppling med kan det ibland vara mycket lättare för gestaltningen att köra 3-e person tills man så att säga lärt känna rollpersonen bättre.

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven said:
Bolongo said:
Då hade de också börja sälja det som Role Playing Game också? Eller var det Adventure Game då?
Både och.
Underrubriken på omslaget är "Fantasy Adenture Game", men det finns också en blurb som säger "The Original Fantasy Role Playing Game For 3 or More Adults, Ages 10 and Up"
Intressant definition av vuxna där.

Men för att komma On Topic: anledningen att jag tog upp exemplet var egentligen eftersom det var ett av de första exemplen på spel jag någonsin läste. Spelexemplen i RuneQuests tidiga upplagor fokuserade helt på regler, där fanns ingen dialog. Så vitt jag minns var Traveller likadant. Dessa tre spel var i stort sett det enda jag spelade under mina formativa år, och alla i min grupp föll naturligt in i att prata i första person.

Tomatalven

Hero
Jaa när du säger det kan jag tänka mig att de i min grupp lättare gestaltar sin karaktär i 3:e då de inte identifierar sig så mkt med deras personligheter. Jag kör på första person då min rp är rätt lik mig, eller snarare den är mer ett verktyg för att utforska och spela mot/med världen än en roll att gestalta för mig. När jag spelleder fråga jag spelarna vad DE gör medan de mer 3:e pers-inriktade frågar vad våra karaktärer gör.

Johan K

Gammal & dryg
Att säga att det är rätt eller fel att prata om sin karaktär i 1:a eller 3:e person känns lika rätt för min del. Dock brukar jag beskriva min karaktär i 3:e person, för att det känns enklast så.