Nekromanti första förlaget som får d20-licensen indragen (?)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Extremt envisa troberg

"Företag, ja. Antagligen försäljarna också. Reflekterar det köparna? "

Nä, det tror jag inte. Alla vet ju att rollspel är den enda bransch där man inte behöver ta någon hänsyn till vad kunderna tycker. Släng på en bystig dam med hornförsedd hjäm så säljer det som smör.

"Kanske, kanske inte. Antagligen är det för tidigt att säga."

Ah, det här kan jag hålla med. Jag tycker också att det är svårt att i dagsläget sia om vilken effekt D20 kommer att få på rollspelandet som helhet. Kanske något att diskutera igen om tio år?

"Nej, men ibland kan det vara klokt att tona ner logos och sånt för att verka mindre skrämmande. "

Jaha, så det är den onda layouten på D20-loggan som hindrat dig ifrån att spela i alla dessa år. Det visste jag inte. Stackars troberg. :gremsmile:

Kimon

Swordsman
Re: DB i SWd20

...fast stormsoldater springer inte omkring med E-Webs och repeating blasters hela tiden. Antingen har WotC gömt undan referensen till att karbinen ska ha multifire capability väldigt väl, eller så har den inte multifire capability - vilket för övrigt är helt i linje med filmerna.

Rätt många vapen har Multifire faktiskt. Nu har jag inte regelboken i näven, men jag tror till och med att vissa pistolmodeller har Multifire. Hittade bland annat den här sidan från Wizards som detaljerar lite vapen ur Arms & Equipment guide. Där alla vapen utom ett har Multifire (till och med en pistol). Så det är nog inte helt ovanligt.

Medan vi ändå har saken på tråden: ska man verkligen behöva använda en hel sida tabeller för multifire och göra undantag från reglerna för att stävja reglernas naturliga tendens till dungeonbashing? Star Wars är för mig action; regler och tabeller är det inte.

När det gäller multifire/autofire tabellen så är det väl mer en referens. Man slår ju inte upp sin "Level progression table" varje gång man skall göra en attack för att kolla hur många attacker man kan göra. Sådana värden skriver man ner på ett formulär.

Det finns ju en möjlighet att spelarna är listiga också, och löser utmaningarna med hjärnkraft istället för tärningskraft. I så fall blir ju ens force points kvar till de tillfällen då man behöver låta bli att dö.

Listiga dungeonbashers? :gremlaugh: Det låter som en motsägelse... :gremwink:

Ge dem mindre forcepoints helt enkelt. Om tanken är att de skall använda forcepoints i samband med ett tärningsslag och de är så ohemuligt listiga att de aldrig behöver slå, då behöver de väl inte några forcepoints heller.

Inget tärningsrull, inga forcepoints.

Troberg

Sinister eater
Re: Extremt envisa troberg

Jaha, så det är den onda layouten på D20-loggan som hindrat dig ifrån att spela i alla dessa år. Det visste jag inte. Stackars troberg.
Njä, inte riktigt så. Jag menade snarare som hur tex Microsoft tonat ner sin logga och i stället lyfter fram produktlinjer i ett försök att inte verka så dominerande på marknaden.

Krille

Super Moderator

"Hittade bland annat den här sidan från Wizards som detaljerar lite vapen ur Arms & Equipment guide."

Ah. Supplementitis.

Nu tillhör jag den där klunsen folk som 1) inte gillar att man måste skaffa femtielva miljoner böcker för att åtgärda grundläggande dungeonbashingproblem, samt 2) spelade SWd20 innan det kommit något mer än Dark Side Sourcebook, Secrets of Naboo och Starships of the Galaxy. Ergo, ingen Arms&Equipment Guide, utan endast regelboken.

"Sådana värden skriver man ner på ett formulär."

Det vore ju bra om formuläret hade fält för det då, så att man slapp glömma bort det varje gång.

"Listiga dungeonbashers? Det låter som en motsägelse..."

Dungeonbashers är otroligt listiga! Det måste de vara, för att kunna vränga regelböckerna till sin fördel.

"Ge dem mindre forcepoints helt enkelt."

Jag har en enklare lösning. Spela SWd6 istället. Det är lättare för mig att spela ett spel som fungerar än att patcha ett spel som inte gör det.

Kimon

Swordsman

2) spelade SWd20 innan det kommit något mer än Dark Side Sourcebook, Secrets of Naboo och Starships of the Galaxy. Ergo, ingen Arms&Equipment Guide, utan endast regelboken.

Ok, kolla då i regelboken sid 132.
Följande blasters har möjlighet till Multifire:
* Blaster pistol
* Blaster, heavy
* Blaster carbine
* Blaster rifle

Eftersom stormtroopers använder Blaster rifle så har de också möjlighet att använda Multifire.

Det vore ju bra om formuläret hade fält för det då, så att man slapp glömma bort det varje gång.

Visst, det är inte mycket plats man har för att skriva ner det men det går.

Dessutom hittar jag inte regeln som säger att man får spendera en forcepoint för att hindra en critical från att göra skada direkt på wounds. Kan du ge mig en sidreferens?