Halloj!
Försöker styra upp rollspel med polarna och skall vara SL.
Tanken är att vi skall spela Eon, eller Viking, eller någon form av mix med primärt inslag av Eon men med en stämmning likt Korpen Flyger eller Röde Orm, med mystik, inspirerad av nordisk historia efter, under och innan år 1000.
Har läst lite och skummat igenom Fishtank upplägget postat av Han, och har försökt mig på att skriva ett äventyr;
Vad tror det, hade det fungerat?
Är första gången jag försöker mig på något sådanthär, så hade vart shysst med lite input från er mer erfarna rollspelare.
Steg 1. Händelser
1. Ett rövarband har precis attackerat byn och rövat bort ynglingar
2. Rättsväsendet håller på att förbereda omval till viktiga positioner
3. Ett handelsresande sällskap väntas snart komma till byn och hålla i en marknad
Steg 2. Personer/Föremål
1. Grim Rövarhövdingen, gammal vän med Frida, har rekognoserat i byn för att kunna stjäla en dyrbar ring
2. Heda, en bortrövad ung kvinna, skall giftas bort med Leif den Ludne, har svaga minnesbilder av att en gammal man i byn pratat om en ring i samband
med att en ensamresande hirdman hittats drunknad.
3. Sven, en yngre rövare som vill gå ur rövarbandet och ogillar Grim, han har blivit hemligt förälskad i Frida och kommer ifall tillfälle ges offra sig
för hennes väl och ve.
4. Hövding Jorund, väntar på hans bror, Leif den Ludne att bringa hirdmän, vill för allt i världen sitta kvar efter tingets omval igenom att gripa Grim
och föra honom till tinget, kristen.
5. Knut Storman, far till Heda, vill dräpa Grim och inte låta honom fångas in av Hövding Jorund, sätter sig i skuld hos Harald Handelsman för att hyra
in hirdmän, vill förstärka sina möjligheter till val till storman genom att plantera stöldgods hos Jorund, kommer mot slutet ifall Jorund verkar
vinna att i desperation sätta in sina hirdmän i försök att dräpa Jorund.
6. Leif den Ludne, handelsmanaband hövding som kommer till byn för att stödja sin bror, hövding Jorund.
Har hört rykten om en guldring med blodröda stenar i som han har gett sina hirdmän i uppdrag att leta efter och hoppas köpa på marknaden till bra
pris.
7. Arnulf Handelsman, brorsson till Tore, kommer kräva tillbaka ett parti vaser som Tore anser blivit lurad på.
8. Tore, farbror till ArnUlf Handelsman, kommer köpa ett parti vaser utav Harald Handelsman under marknaden, men som visar sig sedan vara av undermålig
kvalite. Var med natten då Frida förförde mannen och såg henne stjäla ringen, han förstår dock inte dess värde men har pratat om händelsen som blev
märklig sennär hirdmannen hittades drunknad.
9. Bor, en träl i staden med ett gott hjärta, har sett Frida gömma ringen och vet om dens existens, kommer efter ett tag gräva fram ringen och försöka
sälja den till krafitgt underpris till Harald Handelsman för att kunna köpa loss sin gamla mor som även hon trots åldern varit hård är i träldom.
10. Frida, värdshusägarens dotter, jobbar som servitris på faderns värdshus, gammal vän med Grim Rövarhövding har kommit över en tjock ring i guld med
röda stenar på från en allt för drucken gäst, som är stöldgots från en gammal räd. Hon har gömt denna för att kunna behålla den trots att Grim letar
efter ringen i staden.
Står i en skuld till Harald Handelsman, som nu börjat göra allt fler sexuella närmanden. Hon ser gärna att någon dräper Harald, sålänge hon inte
kommer kunna kopplas till mordet.
11. Harald Handelsman, en handelsman i byn, hyr in hirdmän som han "lånar" ut till Knut Storman för ockerpris, kommer under marknaden att sälja ett parti
vaser till Tore, som är av undermålig kvalite, kommer till sist köpa ringen av Bor för kraftigt underpris, allt oftare besöker han värdshuset Frida
jobbar på och får "efterrätt".
12. En dyrbar gyllene ring med röda stenar, blev byte under en räd i västerled, senare dömdes ringen tilldelas till Grim Rövarhövding, men en hirdman
stal ringen och flydde. Hirdmannen var sedan mycket drucken under en vistelse i byn, Frida som kände igen mannen söp honom fullare och förförde honom
och stal ringen. Några dagar senare hittas hirdmannen drunknad i en vik invid byn. Frida är mycket medveten om var ringen kommer så hon har valt
att gräva ner ringen i skogen. Detta såg dock Bor som grävt upp ringen och förståt dess värde, Bor har sedan gått till Harald och beskrivit ringen
som get honom ett kraftigt underpris på ringen ifall den är äkta, vilket den är.
Steg 3. Händelseförloppet
1. Ett rövarband har precis attackerat byn och rövat bort en yngling
2. Rättsväsendet håller på att förbereda omval till viktiga positioner
3. Ett handelsresande sällskap väntas snart komma till byn och hålla i en marknad
Steg 4. Nyckelscener
Solen är på väg upp, men det är fortfarande mörkt och rollspersonerna traskar fram längst med stigen, snart skall dom vara framme vid byn.
Dom hör grenar knäckas en liten bit längre fram i skogen stigen löper igenom.
I skogen kommer två härklädda män pulsandes igenom skogen, dom verkar först inte lägga märke till rollpersonerna men strax inser dom att dom inte är ensamma.
Den ena mannen spänner sin båge och siktar mot rollpersonerna. Männen och rollpersonerna befinner sig nu nära varandra, så en vinande pil hade varit
olycksbådande.
Rollpersonerna märker att den andre mannen bär en skogsyxa och har ett vitt tygstycke omsnörpt runt benet, och blod har sipprat fram på tyget. Han måste
nyligen har blivit skadad.
Männen rollpersonerna har träffat i skogen har precis attackerat byn rollpersonerna är på väg mot, men har kommit vilse under reträtten och en av dom har
fått en pil i benet.
Dom har ingen önskan att konfrontera rollpersonerna, och kommer försöka ta sig ur situationen utan våld, men tar tacksamt emot hjälp och vård av
rollpersonerna.
Ifall rollpersonerna verkar vara av "det rätta virket" och söker "extraknäck" så skulle männen kanske kunna överväga att introducera dom för deras hövding Grim i framtiden.
Rollpersonerna kommer till den lilla byn. De lägge märke till viss skada och det ser ut som det brunnit nyligen, men byborna verkar ha fått släckt på det
fort.
På torget står stormän och diskuterar högljutt, rollpersonerna förstår att det under natten varit ett rövarband i staden som har rövat bort en ung kvinna.
Rollpersonerna snappar upp att en av stormännen, som verkar mest upprörd, är far till kvinnan och kräver att by hövdingen agerar kvikt och hittar kvinnan och
dräper rövarna.
När rollpersonerna traskar vidare suckar en man och skakar på huvudet och säger, " *suck* Vi får väll se hur det här slutar, nu när tinget snart skall samlas
och allt... *suck* Jaja... Antagligen kommer Hövding Jorund vänta in sin bror som är på väg till marknaden och med dennes män gripa rövarhövdingen Grim, för
det säger jag, det var Grims män jag såg inatt, så det är hans verk detta. När Grim väl grips så kommer han att plocka poäng igenom att låta Grim dömmas på
tinget. Jorund behöver stöd nu ifall han vill sitta kvar som hövding på tinget... Märkligt bara, mycket märkligt, varför väljer Grim att röva oss i denna by,
det var ju inte längesedan han kom hem från västerled med mycket byte och mycken rikedom ... Märkligt.... "
Vad tror ni? Verkar storyn hålla?
Tänkte mig att detta skulle kunna underhålla oss iaf under 2 spelkvällar.
Försöker styra upp rollspel med polarna och skall vara SL.
Tanken är att vi skall spela Eon, eller Viking, eller någon form av mix med primärt inslag av Eon men med en stämmning likt Korpen Flyger eller Röde Orm, med mystik, inspirerad av nordisk historia efter, under och innan år 1000.
Har läst lite och skummat igenom Fishtank upplägget postat av Han, och har försökt mig på att skriva ett äventyr;
Vad tror det, hade det fungerat?
Är första gången jag försöker mig på något sådanthär, så hade vart shysst med lite input från er mer erfarna rollspelare.
Steg 1. Händelser
1. Ett rövarband har precis attackerat byn och rövat bort ynglingar
2. Rättsväsendet håller på att förbereda omval till viktiga positioner
3. Ett handelsresande sällskap väntas snart komma till byn och hålla i en marknad
Steg 2. Personer/Föremål
1. Grim Rövarhövdingen, gammal vän med Frida, har rekognoserat i byn för att kunna stjäla en dyrbar ring
2. Heda, en bortrövad ung kvinna, skall giftas bort med Leif den Ludne, har svaga minnesbilder av att en gammal man i byn pratat om en ring i samband
med att en ensamresande hirdman hittats drunknad.
3. Sven, en yngre rövare som vill gå ur rövarbandet och ogillar Grim, han har blivit hemligt förälskad i Frida och kommer ifall tillfälle ges offra sig
för hennes väl och ve.
4. Hövding Jorund, väntar på hans bror, Leif den Ludne att bringa hirdmän, vill för allt i världen sitta kvar efter tingets omval igenom att gripa Grim
och föra honom till tinget, kristen.
5. Knut Storman, far till Heda, vill dräpa Grim och inte låta honom fångas in av Hövding Jorund, sätter sig i skuld hos Harald Handelsman för att hyra
in hirdmän, vill förstärka sina möjligheter till val till storman genom att plantera stöldgods hos Jorund, kommer mot slutet ifall Jorund verkar
vinna att i desperation sätta in sina hirdmän i försök att dräpa Jorund.
6. Leif den Ludne, handelsmanaband hövding som kommer till byn för att stödja sin bror, hövding Jorund.
Har hört rykten om en guldring med blodröda stenar i som han har gett sina hirdmän i uppdrag att leta efter och hoppas köpa på marknaden till bra
pris.
7. Arnulf Handelsman, brorsson till Tore, kommer kräva tillbaka ett parti vaser som Tore anser blivit lurad på.
8. Tore, farbror till ArnUlf Handelsman, kommer köpa ett parti vaser utav Harald Handelsman under marknaden, men som visar sig sedan vara av undermålig
kvalite. Var med natten då Frida förförde mannen och såg henne stjäla ringen, han förstår dock inte dess värde men har pratat om händelsen som blev
märklig sennär hirdmannen hittades drunknad.
9. Bor, en träl i staden med ett gott hjärta, har sett Frida gömma ringen och vet om dens existens, kommer efter ett tag gräva fram ringen och försöka
sälja den till krafitgt underpris till Harald Handelsman för att kunna köpa loss sin gamla mor som även hon trots åldern varit hård är i träldom.
10. Frida, värdshusägarens dotter, jobbar som servitris på faderns värdshus, gammal vän med Grim Rövarhövding har kommit över en tjock ring i guld med
röda stenar på från en allt för drucken gäst, som är stöldgots från en gammal räd. Hon har gömt denna för att kunna behålla den trots att Grim letar
efter ringen i staden.
Står i en skuld till Harald Handelsman, som nu börjat göra allt fler sexuella närmanden. Hon ser gärna att någon dräper Harald, sålänge hon inte
kommer kunna kopplas till mordet.
11. Harald Handelsman, en handelsman i byn, hyr in hirdmän som han "lånar" ut till Knut Storman för ockerpris, kommer under marknaden att sälja ett parti
vaser till Tore, som är av undermålig kvalite, kommer till sist köpa ringen av Bor för kraftigt underpris, allt oftare besöker han värdshuset Frida
jobbar på och får "efterrätt".
12. En dyrbar gyllene ring med röda stenar, blev byte under en räd i västerled, senare dömdes ringen tilldelas till Grim Rövarhövding, men en hirdman
stal ringen och flydde. Hirdmannen var sedan mycket drucken under en vistelse i byn, Frida som kände igen mannen söp honom fullare och förförde honom
och stal ringen. Några dagar senare hittas hirdmannen drunknad i en vik invid byn. Frida är mycket medveten om var ringen kommer så hon har valt
att gräva ner ringen i skogen. Detta såg dock Bor som grävt upp ringen och förståt dess värde, Bor har sedan gått till Harald och beskrivit ringen
som get honom ett kraftigt underpris på ringen ifall den är äkta, vilket den är.
Steg 3. Händelseförloppet
1. Ett rövarband har precis attackerat byn och rövat bort en yngling
2. Rättsväsendet håller på att förbereda omval till viktiga positioner
3. Ett handelsresande sällskap väntas snart komma till byn och hålla i en marknad
Steg 4. Nyckelscener
Solen är på väg upp, men det är fortfarande mörkt och rollspersonerna traskar fram längst med stigen, snart skall dom vara framme vid byn.
Dom hör grenar knäckas en liten bit längre fram i skogen stigen löper igenom.
I skogen kommer två härklädda män pulsandes igenom skogen, dom verkar först inte lägga märke till rollpersonerna men strax inser dom att dom inte är ensamma.
Den ena mannen spänner sin båge och siktar mot rollpersonerna. Männen och rollpersonerna befinner sig nu nära varandra, så en vinande pil hade varit
olycksbådande.
Rollpersonerna märker att den andre mannen bär en skogsyxa och har ett vitt tygstycke omsnörpt runt benet, och blod har sipprat fram på tyget. Han måste
nyligen har blivit skadad.
Männen rollpersonerna har träffat i skogen har precis attackerat byn rollpersonerna är på väg mot, men har kommit vilse under reträtten och en av dom har
fått en pil i benet.
Dom har ingen önskan att konfrontera rollpersonerna, och kommer försöka ta sig ur situationen utan våld, men tar tacksamt emot hjälp och vård av
rollpersonerna.
Ifall rollpersonerna verkar vara av "det rätta virket" och söker "extraknäck" så skulle männen kanske kunna överväga att introducera dom för deras hövding Grim i framtiden.
Rollpersonerna kommer till den lilla byn. De lägge märke till viss skada och det ser ut som det brunnit nyligen, men byborna verkar ha fått släckt på det
fort.
På torget står stormän och diskuterar högljutt, rollpersonerna förstår att det under natten varit ett rövarband i staden som har rövat bort en ung kvinna.
Rollpersonerna snappar upp att en av stormännen, som verkar mest upprörd, är far till kvinnan och kräver att by hövdingen agerar kvikt och hittar kvinnan och
dräper rövarna.
När rollpersonerna traskar vidare suckar en man och skakar på huvudet och säger, " *suck* Vi får väll se hur det här slutar, nu när tinget snart skall samlas
och allt... *suck* Jaja... Antagligen kommer Hövding Jorund vänta in sin bror som är på väg till marknaden och med dennes män gripa rövarhövdingen Grim, för
det säger jag, det var Grims män jag såg inatt, så det är hans verk detta. När Grim väl grips så kommer han att plocka poäng igenom att låta Grim dömmas på
tinget. Jorund behöver stöd nu ifall han vill sitta kvar som hövding på tinget... Märkligt bara, mycket märkligt, varför väljer Grim att röva oss i denna by,
det var ju inte längesedan han kom hem från västerled med mycket byte och mycken rikedom ... Märkligt.... "
Vad tror ni? Verkar storyn hålla?
Tänkte mig att detta skulle kunna underhålla oss iaf under 2 spelkvällar.