entomophobiac
Low Prep High Play
Eftersom jag spelat igenom båda Dishonored-spelen på datamaskinen minst två gånger (men inte Death of the Outsider ännu, tyvärr) och kallar mig fan av serien så slog jag till på rollspelet från Modiphius direkt det blev utannonserat.
Här kommer ett första intryck, efter att ha skummat hela boken, men läst reglerna lite mer noggrannt.
+ Världen är väldigt stämningsfullt beskriven och en värld jag verkligen vill spela i. Stort plus, skulle jag säga, både om du aldrig spelat dataspelen eller om du kan dem utan och innan.
+ Mer fokus på världen och det som gör den intressant. Det är mer narrativt än det är crunchigt.
+ Reglerna är en strömlinjeformad variant av 2D20, med en skitsnygg dynamik. Du har Skills, typ Move, Talk, och Tinker. Du har också Styles, exempelvis Boldly, Cleverly, Quietly. När du sedan gör något så väljer du en skill och en style och lägger ihop siffrorna. Move Cleverly, Talk Boldly, Tinker Quietly. Rulla 2D20. Varje tärning som slår under ditt värde är en success; oftast behöver du en success för att lyckas.
+ Variant av FATE:s aspects som kallas facts och har ett väldigt smart sätt för att göra det lättare att formalisera skapandet av dem. Du kan göra något som annars är möjligt omöjligt, göra något som annars är omöjligt möjligt, samt göra något svårare eller lättare.
+ En intressant metaekonomi som gör det möjligt att skapa eller ta bort facts. SL får metapoäng (Chaos) och spelarna får det med (Momentum). Båda används på exakt samma sätt, och gör kommunikationen kring facts och spelandet mer formaliserad än jag brukar tycka metapoäng gör. Blir riktigt sugen på att testa det. Extra poäng, såklart, för att det faktiskt på sitt sätt emulerar Chaos i dataspelen.
- Ser det som osannolikt att någon skulle köpa spelet som inte bryr sig om IP:t. Men faktum är att jag kan se det vara ett bra samberättande nybörjarspel överhuvudtaget.
- Verkar inte ha jättemycket gemensamt med andra 2D20-spel, vilket jag förstått varit ett problem för några. Inte insatt i det vanliga systemet själv.
- Om du gillar crunch och sifferkarate så är det inte ett spel för dig.
Min slutsats: NÄR SPELAR VI?!
Här kommer ett första intryck, efter att ha skummat hela boken, men läst reglerna lite mer noggrannt.
+ Världen är väldigt stämningsfullt beskriven och en värld jag verkligen vill spela i. Stort plus, skulle jag säga, både om du aldrig spelat dataspelen eller om du kan dem utan och innan.
+ Mer fokus på världen och det som gör den intressant. Det är mer narrativt än det är crunchigt.
+ Reglerna är en strömlinjeformad variant av 2D20, med en skitsnygg dynamik. Du har Skills, typ Move, Talk, och Tinker. Du har också Styles, exempelvis Boldly, Cleverly, Quietly. När du sedan gör något så väljer du en skill och en style och lägger ihop siffrorna. Move Cleverly, Talk Boldly, Tinker Quietly. Rulla 2D20. Varje tärning som slår under ditt värde är en success; oftast behöver du en success för att lyckas.
+ Variant av FATE:s aspects som kallas facts och har ett väldigt smart sätt för att göra det lättare att formalisera skapandet av dem. Du kan göra något som annars är möjligt omöjligt, göra något som annars är omöjligt möjligt, samt göra något svårare eller lättare.
+ En intressant metaekonomi som gör det möjligt att skapa eller ta bort facts. SL får metapoäng (Chaos) och spelarna får det med (Momentum). Båda används på exakt samma sätt, och gör kommunikationen kring facts och spelandet mer formaliserad än jag brukar tycka metapoäng gör. Blir riktigt sugen på att testa det. Extra poäng, såklart, för att det faktiskt på sitt sätt emulerar Chaos i dataspelen.
- Ser det som osannolikt att någon skulle köpa spelet som inte bryr sig om IP:t. Men faktum är att jag kan se det vara ett bra samberättande nybörjarspel överhuvudtaget.
- Verkar inte ha jättemycket gemensamt med andra 2D20-spel, vilket jag förstått varit ett problem för några. Inte insatt i det vanliga systemet själv.
- Om du gillar crunch och sifferkarate så är det inte ett spel för dig.
Min slutsats: NÄR SPELAR VI?!
Dishonored: The Roleplaying Game
In Dishonored: The Roleplaying Game, players delve into the turbulent Empire of the Isles, to tell stories of occult lore, intrigue and drama.
www.modiphius.net