Nekromanti Första Intryck (Osammanhängade)

Storuggla

Champion
Okej, så har man läst igenom GD en gång nu. Så jag tänkte dela med mig av mina intryck än så länge:

Det är snyggt. Arketyperna är ganska få, men täcker ganska mycket. Konstgt nog finns ingen adelsmanna-arketyp, en sådan där lök som hänger bakom gardinerna i Versailles hela tiden och så. Men det går ju att hitta på. Jag kommer nog skippa arketyperna i huvud taget, jag får se.
Reglerna verkar enkla och snabba, därmed inget sagt om att de är bra, dåliga eller mittimellan. De verkar helt enkelt enkla nog för nya spelare. Min första reaktion när jag slog upp enhandseldvapensfärdigheten var "Men vaf.. neeeej! Argh! Helvete!". Listan av fördjupningar höll på att slå ner mig. Tills jag faktiskt läste vad de betydde och jag kom fram till att det var utrymmeskrävande i boken men inte skulle vara allt för jobbigt i spelet. Eller snarare, lite bokföring när man skapar rollpersonen men sedan är det biff.

Klädreglerna verkar tuffa, jag har inte hunnit läsa igenom dem helt men det verkar helt korrekt, ett korrfel på tabellen bara. Läs den med ett tabslag i huvudet så är den helt korrekt (heck, jag lirade Hero Wars, där snackar vi korrfel! Det här är inget alls).
Alla färdigheter har en beskrivning som förklarar den lite mer än bara "Öhh, du kan hoppa!". Beskrivningen av yxornas användningsområden fick mig att skratta högt medan pilbågarna fick mig att undra: Ottomanerna använder pilbåge istället för krutvapen i krig? Eh? Gör de? Gjorde de?

Världsbeskrivningen är lite klent tilltagen, men ta fram DoD6. Hur mycket världsinfo finns det i den regelboken? Jag väntar på GD's Osthem, och tills dess intalar jag mig att det är alternativ historia. Det står till och med i lex Libris att GD inte är ett historiskt korrekt rollspel utan ett alternativhistoriaspel. Good enough for me.

Storuggla, gaffatejp makes me more coherent

Johan K

Gammal & dryg
Efter att ha läst till & från ett atg i dessa 2 böcker så är mitt omdömme att det är ett 1700-talsspel som säkerligen kommer att funka bra.
Reglerna verkar ju inte vara allt för svåra att använda, trevliga arketyper, spänande med de sidorna omm ystik & den mörkadelen av speelt..
Sedan så kan jag ju tyvärr inte _så_ mycket om just 1700-talsshistoria, så omdet är helkorekt eller ej vette katten. Men det kvittar egentlgien för min del iaf..

/ Johan K, som väntar på att åka iväg till LinCon

Wanda

Veteran
Tja, de skriver ju till och med i Götterdämmerung att allt som står är inte historiskt korrekt, utan mer skall ses som en alternativ historia :gremwink:

Dvs, spelet kan inte användas som en historisk upopslagsbok.

// Wanda

Arfert

Facit
Köpte Götter på lunchen för en timma sen nere på SF-bokhandeln, och har hunnit bläddra lite i det här på kontoret... Ser mycket bra och trevligt ut, tydlig och bra layout utan konstigheter, fina illustrationer osv...

Tycker kanske att man försökt dryga ut texten lite väl mycket för att kunna få ut 2 volymer, mycket redundant information... (ta t.ex. färdigheten LÄSA/SKRIVA.. behöver man verkligen rabbla upp alla språk och alfabet.. vi VET att dom använde hieroglyfer i Egypten (som ingen kunde läsa på 1700-talet, vilket man iofs påpekar, Rosettastenen hittas 1799, MEN Jean-Francois Champollion TYDER inte hieroglyferna förrän 1822-28! ) och att man har kyrilliska bokstäver i ryssland... Fast det här är ju inget problem som bara Götter har, amerikanska spel brukar ju vara proppfulla med "varmluft" för att öka sidantalet.

tja, det kanske ger stämning, men jag hade hellere sett att man haft mer bakgrunds/kampanjmatrial, kanske ett introäventyr eller 2... kartor över europa på 1700-talet osv... Det går visserligen att hitta sånt på annat håll, men hade vart skönt om det var med.

väntar med spänning på en Världsbok, lite kampanjer/äventyr eller liknade.. kommer nog inte orka spelleda Götter innan dess.. har ju blivit lat på gamla dar ;-) Men sammanfattningsvis kännd set välgjort, stämningsfullt och det kommer bli kul att testa det...

Arfert

Facit
ett litet gnäll: Rollformuläret... om man ska säga nåt snällt om det är det "kopierings-vänligt"... men ack så charmlöst. Jag gillar ju funktionell design, men det känns som det skulle tillhöra ett annat spel om man bortser från loggan... (det legendariska Papers & Paychecks kanske ;-) ) ...fast ett finare formulär kommer kanske?

Wanda

Veteran
Fast å andra sidan var väl (om man skall dra paralleller) rolformuläret i DoD6 (första utgåvan) inte heller sådär snyggt (kan ej säga något om den reviderade, då jag ej äger denna).

// Wanda

Brunalven

Warrior
Tanken med formuläret är ju som sagt att det ska vara kopieringsvänligt.

Ett alternativformulär finns att ladda hem från RMs hemsida.

Helt förvånande skulle det väl inte vara om det kommer ut ett köpformulär i framtiden. Jag har dock ingen aning om läget på den fronten så jag låter resten vara osagt...

Brunalven

Warrior
Tycker kanske att man försökt dryga ut texten lite väl mycket för att kunna få ut 2 volymer, mycket redundant information... (ta t.ex. färdigheten LÄSA/SKRIVA.. behöver man verkligen rabbla upp alla språk och alfabet.. vi VET att dom använde hieroglyfer i Egypten (som ingen kunde läsa på 1700-talet, vilket man iofs påpekar, Rosettastenen hittas 1799, MEN Jean-Francois Champollion TYDER inte hieroglyferna förrän 1822-28! ) och att man har kyrilliska bokstäver i ryssland... Fast det här är ju inget problem som bara Götter har, amerikanska spel brukar ju vara proppfulla med "varmluft" för att öka sidantalet.
Färdigheterna skrevs iofs innan det bestämdes att GD skulle bestå av två böcker.

Som det påpekas i boken finns det ett gäng med språk som inte kan tydas. För de som är intresserade presenteras dessa språk ändå och de kan användas med förklaringen att de kunde tydas inofficiellt redan långt tidigare än vad som klargjorts på senare tid... alternativhistoria i sitt ässe.

Eftersom indelningen mellan Språk och Läsa/Skriva har en annorlunda indelning behövs det också klargöras vilka språk och vilka skriftformer som är aktuella.

väntar med spänning på en Världsbok, lite kampanjer/äventyr eller liknade.. kommer nog inte orka spelleda Götter innan dess.. har ju blivit lat på gamla dar ;-) Men sammanfattningsvis kännd set välgjort, stämningsfullt och det kommer bli kul att testa det...
Snart kommer ju GDs första tryckta äventyr så du behöver förhoppningsvis inte vänta alltför länge. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Eh...rabblar de upp alla språk och alfabet? Jag blir jääävligt imponerad, i så fall. Det finns ju ett par hundra stycken, och i historisk tid några hundra till.

- Ymir, påpekar

Storuggla

Champion
Bara de europeiska... [ANT]

...och säkert inte alla där heller. Det finns så många fjuttspråk ingen bryr sig om se :gremwink:

Storuggla, minns inte alla

Wanda

Veteran
Kalender?

Jag har letat men inte funnit att något nämns om vilken kalender som används... och detta är ju ett lite problem med tanke på att under tidsperioden förekommer två olika kalendrar i Europa (den Julianska och den Gregorianska).

Den julianska är äldre och varje år räknas ha 365,25 dagar och den gregorianska har 365,2425 dagar.

Bland länderna som övergår från julianska till gregorianska kan nämnas följande:

1582 Spanien, Italien, Frankrike
1583-1585 De katolska delarna av Tyskland
1700 De protestantiska delarna av Tyskland, Danmark, Norge
1752 England
1753 Sverige, Finland
1918 Ryssland

I Sverige så fick således Februari bara 17 dagar år 1753.

// Wanda

Brunalven

Warrior
Re: Bara de europeiska... [ANT]

Jepp. Det finns extremt många språk och vi tog bara med de som har störst betydelse.

Arfert

Facit
ja, det är kopieringsvänligt, fast jag hade valt ett mer stämningsfyllt typsnitt än fet helvetica/univers eller vad nu det var (måste kolla) ;-)

Arfert

Facit
ok, misstänkte det... utan världsfördjupning blir spelet lite tunnt.. vill ha lite mer kött på benen.

Gillde reglerna för kläder... gick en kurs om det som Gustavs Skål arrangerade för ett år sen, och det var kul och intressant.

Wanda

Veteran
Det finns ett rollformulär i releaseplanen (att det skall komma under sommaren)

// Wanda

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har gjort en snabb genomläsning av de två grundböckerna. Det som jag saknade utgick snarare ifrån bristen på bakgrundshistoria än strukturen. Några horribla layoutfel lade jag inte märke till, däremot tycker jag att den bakgrund som man får i grundreglerna är alldeles för begränsad. Ett regelsystem har väl sin charm men jag vill ha ett komplett rollspel och har personligen lättare för att plocka in regler utifrån än att läsa in mig stenhårt på 1700-talet. Med tanke på hur tunna de båda modulerna var så har jag svårt att förstå varför man inte klämde in lite mer världsbeskrivning. Det hade egentligen räckt med att beskriva ett land eller en storstad djupare så att man i alla fall hade en spännande plats att äventyra på innan världsmodulerna kom ut. Visst kan jag leta reda på egen information, men rimliga mängder och snarare fördjupa mig inom redan beskrivna platser än att börja mer eller mindre ifrån noll.

Jag tycker fortfarande att konceptet är ballt, men Götterdämmerung i sin nuvarande form har bara gett mig smulor och på intet sätt stillat min hunger. Jag vill ha mer av världen, miljöerna, stämningen, intrigerna, ja mer av allt (utom möjligtvis reglerna).

Det här är mina första intryck och jag tror att de kommer att stå sig även efter en grundligare genomläsning.

Arfert

Facit
jag har hunnit läsa igenom böckerna mr nu, och jag håller med, lite mer världs/kampanj/bakgrunds-info hade inte suttit fel, speciellt som böckerna är lite väl tunna (allt i båda volymerna hade ledigt fått plats i en 200-sidors bok utan att det blivit svårläst)... känns lite snålt. Fast det kanske var tidsbrist och sånt som gjorde att det föll bort.

men jag är ändå överlag positiv so far... när det gäller layouten finns det ju en hel del slarv/nybörjarfel (gluggar, horungar osv) men det känns inte så framträdande eftersom färgerna och de snygga illustrationerna tar överhanden.