Okej, så har man läst igenom GD en gång nu. Så jag tänkte dela med mig av mina intryck än så länge:
Det är snyggt. Arketyperna är ganska få, men täcker ganska mycket. Konstgt nog finns ingen adelsmanna-arketyp, en sådan där lök som hänger bakom gardinerna i Versailles hela tiden och så. Men det går ju att hitta på. Jag kommer nog skippa arketyperna i huvud taget, jag får se.
Reglerna verkar enkla och snabba, därmed inget sagt om att de är bra, dåliga eller mittimellan. De verkar helt enkelt enkla nog för nya spelare. Min första reaktion när jag slog upp enhandseldvapensfärdigheten var "Men vaf.. neeeej! Argh! Helvete!". Listan av fördjupningar höll på att slå ner mig. Tills jag faktiskt läste vad de betydde och jag kom fram till att det var utrymmeskrävande i boken men inte skulle vara allt för jobbigt i spelet. Eller snarare, lite bokföring när man skapar rollpersonen men sedan är det biff.
Klädreglerna verkar tuffa, jag har inte hunnit läsa igenom dem helt men det verkar helt korrekt, ett korrfel på tabellen bara. Läs den med ett tabslag i huvudet så är den helt korrekt (heck, jag lirade Hero Wars, där snackar vi korrfel! Det här är inget alls).
Alla färdigheter har en beskrivning som förklarar den lite mer än bara "Öhh, du kan hoppa!". Beskrivningen av yxornas användningsområden fick mig att skratta högt medan pilbågarna fick mig att undra: Ottomanerna använder pilbåge istället för krutvapen i krig? Eh? Gör de? Gjorde de?
Världsbeskrivningen är lite klent tilltagen, men ta fram DoD6. Hur mycket världsinfo finns det i den regelboken? Jag väntar på GD's Osthem, och tills dess intalar jag mig att det är alternativ historia. Det står till och med i lex Libris att GD inte är ett historiskt korrekt rollspel utan ett alternativhistoriaspel. Good enough for me.
Storuggla, gaffatejp makes me more coherent
Det är snyggt. Arketyperna är ganska få, men täcker ganska mycket. Konstgt nog finns ingen adelsmanna-arketyp, en sådan där lök som hänger bakom gardinerna i Versailles hela tiden och så. Men det går ju att hitta på. Jag kommer nog skippa arketyperna i huvud taget, jag får se.
Reglerna verkar enkla och snabba, därmed inget sagt om att de är bra, dåliga eller mittimellan. De verkar helt enkelt enkla nog för nya spelare. Min första reaktion när jag slog upp enhandseldvapensfärdigheten var "Men vaf.. neeeej! Argh! Helvete!". Listan av fördjupningar höll på att slå ner mig. Tills jag faktiskt läste vad de betydde och jag kom fram till att det var utrymmeskrävande i boken men inte skulle vara allt för jobbigt i spelet. Eller snarare, lite bokföring när man skapar rollpersonen men sedan är det biff.
Klädreglerna verkar tuffa, jag har inte hunnit läsa igenom dem helt men det verkar helt korrekt, ett korrfel på tabellen bara. Läs den med ett tabslag i huvudet så är den helt korrekt (heck, jag lirade Hero Wars, där snackar vi korrfel! Det här är inget alls).
Alla färdigheter har en beskrivning som förklarar den lite mer än bara "Öhh, du kan hoppa!". Beskrivningen av yxornas användningsområden fick mig att skratta högt medan pilbågarna fick mig att undra: Ottomanerna använder pilbåge istället för krutvapen i krig? Eh? Gör de? Gjorde de?
Världsbeskrivningen är lite klent tilltagen, men ta fram DoD6. Hur mycket världsinfo finns det i den regelboken? Jag väntar på GD's Osthem, och tills dess intalar jag mig att det är alternativ historia. Det står till och med i lex Libris att GD inte är ett historiskt korrekt rollspel utan ett alternativhistoriaspel. Good enough for me.
Storuggla, gaffatejp makes me more coherent