Arfert;n152617 said:
Men lite får man offra för att systemet inte ska bli ett komplicerat monster. Lagom med "realism" räcker.
Det är nog det här som stör mig med den nya grundegenskapen och tillhörande uppdelning. För mig blir det nya systemet så att säga varken hackat eller malet.
Gamla med fyra egenskaper (och min personliga omfördelning mellan vad som gick på fysik och vad som gick på smidighet) tyckte jag var perfekt för att vara väldigt enkelt - men inte simpelt. Det var ganska precis så avskalat jag tyckte att ett system kunde vara utan att bli tråkigt.
Dessa förändringar, fine det ska erkännas att de inte är jättestora, men de gör att systemet inte längre är fullt lika enkelt, utan att för mig tillföra något överhuvudtaget. Jag köper absolut att fet trollkarl kan vara en jävel på korttrick men inte ventilationstrummeutforskande, men för mig är det här systemet inte på långa vägar nog avancerat för att berättiga sådana distinktioner, utan allt det gör för mig är att dra uppmärksamhet till alla andra distinktioner som fortfarande inte går att göra i systemet.
Som exempelvis att värdens bästa ficktjuv nu också är en mästerskytt av sällan skådat slag.
Dock ska jag erkänna att jag finner enormt nöje i att jag innan jag läste spelet kände mig besviken på fluffet men positiv till reglerna, och efter att jag läst det är positiv till fluffet men negativ till reglerna.
Detta under förutsättning att antalet referenser till strålvapen inte minskats ner sedan jag korrläste