Första mundana rollspelet?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
När jag var tonåring reflekterade jag över hur absolut alla rollspel hade någon sorts magi, cybernetik, telepati eller superteknologi för rollpersonerna. Det var egentligen inte sant ens då, men det är onekligen extremt vanligt.

Så vilket var det första rollspelet utan någon sorts monster, magi, framtida teknologi, ockulta krafter, telepati, eller liknande? Bunnies & Butrrows utgår för att man är en intelligent kanin.

Det första jag kan komma på är Recon, 1982 (överlag verkar militär/polis/spioner vara bland det tidigaste - jämför Delta Force, 1986). Men fanns det något tidigare? Top Secret kom 1980, men jag vet inte om det har icke-existerande teknologi på viset James Bond har?

Låt oss hålla oss till faktiskt professionellt publicerade spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Commando från 1979 tror jag är det första utan något övernaturligt som utspelar sig i nutid (det är inte längre nutid, men var det när spelet släpptes). Det är knappt ett rollspel dock.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,995
Location
Off grid
Chainmail (1971) brukar ju räknas till ett av de första, men är ju inte ett renodlat rollspel, utan mer ett figurslagssystem med ett stridssystem även lämpat för enskilda personer. Fantasyexpansionen kom lite senare.

//EvilSpook
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Spännande fråga!

Bara för att fortsätta tråden frågar jag då: vilket var det första rollspelet utan så tydligt koppling till genre-litteratur? Recon kanske räknas där, eftersom militärfiktion inte känns som en lika tydlig genre som tex. vilda västern eller äventyrlig swashbuckling, samtidigt som det också är lite snävt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Spännande fråga!

Bara för att fortsätta tråden frågar jag då: vilket var det första rollspelet utan så tydligt koppling till genre-litteratur? Recon kanske räknas där, eftersom militärfiktion inte känns som en lika tydlig genre som tex. vilda västern eller äventyrlig swashbuckling, samtidigt som det också är lite snävt.
Bunnies & Burrows, om man inte tycker att Watership Down är sin egen genre?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Spännande fråga!

Bara för att fortsätta tråden frågar jag då: vilket var det första rollspelet utan så tydligt koppling till genre-litteratur? Recon kanske räknas där, eftersom militärfiktion inte känns som en lika tydlig genre som tex. vilda västern eller äventyrlig swashbuckling, samtidigt som det också är lite snävt.
Det supertråkiga svaret är nog Legacy från 1978 som var det första ”generiska systemet”. Det är också (förutom spel så som FATAL och det där nazist spelet) det värst skrivna rollspelet någonsin. Det är oändligt pretantiöst, ”layoutat” på en skrivmaskin och försöker simulera verkligheten absolut med rollspelstekniken från 1978. Det handlar inte om något, sådant får spelledaren sköta, det bryr sig bara om att simulera verkligheten. Det har inte heller regler för nutid direkt utan har regler för att simulera en civilisation och ger sedan exempel på historiska civilisation vilket inte hjälper alls.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Bunnies & Burrows, om man inte tycker att Watership Down är sin egen genre?
Bra svar!

För mig är det helt otroligt att ett koncept som ändå var så nytt som Dungeons & Dragons, och bara publicerades i en liten smal nördhörna av världen, så snabbt blev populärt och grenade ut sig så snabbt! Bara två år senare spelar man kaniner!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Det är beklämmande att man behöver fråga ”vilket” - RaHoWa eller MYFAROG?
Jag menade RaHoWa. Jag har faktiskt inte läst MYFAROG. Jag insåg att jag inte kommer hinna läsa alla rollspel på en livstid så jag behöver inte slösa tid på att läsa ett till nazist spel. :p
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag menade RaHoWa. Jag har faktiskt inte läst MYFAROG. Jag insåg att jag inte kommer hinna läsa alla rollspel på en livstid så jag behöver inte slösa tid på att läsa ett till nazist spel. :p
Det är en särskild sorts utstuderad ondska att MYFAROG är satt helt i Papyrus.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Men vilket var det första mundana rollspelet som inte var action och äventyr? Första "Vanliga jävla människor"-rollspelet? Nicotine girls från 2002 är väl det jag känner till, men det måste väl finnas något äldre?
 
Top