Första mundana rollspelet?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Ja, kanske! Lite gränsfall. ”other sections cover social rules, chemistry (explosives, etc.), alcohol and drugs, combat, and a section on academics.” Låter ju inte riktigt som ”vanliga jävla människor” direkt. Jag undrar hur introscenariot såg ut.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,215
Location
Göteborg
Ja, kanske! Lite gränsfall. ”other sections cover social rules, chemistry (explosives, etc.), alcohol and drugs, combat, and a section on academics.” Låter ju inte riktigt som ”vanliga jävla människor” direkt. Jag undrar hur introscenariot såg ut.
Det är inte mer våld, droger och sex än i en high school-film från 80-talet. Spelets enda uttalade syfte (från bakomslaget): "Their challenge is to successfully live as a teenager through four years of modern day American high school." Man antas nog spela ut lite mer extrema händelser än de flesta möter i verkliga livet, men det är ingen science fiction eller monster.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Det är inte mer våld, droger och sex än i en high school-film från 80-talet. Spelets enda uttalade syfte (från bakomslaget): "Their challenge is to successfully live as a teenager through four years of modern day American high school." Man antas nog spela ut lite mer extrema händelser än de flesta möter i verkliga livet, men det är ingen science fiction eller monster.
Nå, lite mer våld, droger och sex är det nog, om man får tro illustrationerna. Men ja, det är nog så nära man kommer "vanliga jävla människor" före Forge, och det är ju inte actionäventyr, verkar det som. Intressant spel! Nog inte min kopp te, men kul att höra talas om det.

Nedan: Våld, droger och sex.
1721571317189.png1721571544596.png1721571569596.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Nå, lite mer våld, droger och sex är det nog, om man får tro illustrationerna. Men ja, det är nog så nära man kommer "vanliga jävla människor" före Forge, och det är ju inte actionäventyr, verkar det som. Intressant spel! Nog inte min kopp te, men kul att höra talas om det.

Nedan: Våld, droger och sex.
View attachment 18947View attachment 18948View attachment 18949
Drogerna och särskilt sexet ser inte så extremt ut mot verkligheten… Men hugger den där gympaläraren sig själv i halsen med en katana?! 😂😂
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det finns fler uppteckningar av författare eller tänkare som mer eller mindre formaliserat samberättat på sätt vi idag skulle se som rollspelande. Inte hört lika ofta att slumpmoment nämts, mer stafettpinneberättande.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Men vilket var det första mundana rollspelet som inte var action och äventyr? Första "Vanliga jävla människor"-rollspelet? Nicotine girls från 2002 är väl det jag känner till, men det måste väl finnas något äldre?
Original D&D. För, du vet, precis som att dina konstiga franska rollspel och rolemaster bägge är vanliga jävla rollspel, är alver, dvärgar, superhjältar och robotar vänliga jävla människor.
 
Top