”Let me take you on a journey back in time...”
Mitt första rollspel (1984) var inget eget inköp utan kopierades av min mor på hennes arbete (ett idag sedan lång tid tillbaka privatiserat myndighetsverk), något som torde vara preskriberat idag. Det var Drakar och demoner (2:a utgåvan) och kort senare gjordes detsamma med Mutant (1:a utgåvan). Men, to the matter at hand:
Här fick jag tänka till eftersom jag samlade ihop till och köpte Drakar och Demoner Expert det året det gavs ut men då jag (1) inte minns exakt när det gavs ut och (2) tänker Expert som en ”uppföljare” på DoD (2:a utgåvan) så blir mitt svar Chock (Äventyrsspel, 1985). Köpte det på Stor & Liten i Uppsala och kan än idag känna hur farligt spelet kändes för mitt tolvåriga jag då det bars hem. Att sedan bläddra sig genom böckerna, de kittlande illustrationerna från Nisse G:s penna och alla odöda varelserna, var bland det häftigaste jag varit med om (för sakens skull vill jag föra till protokollet att, ja, häftigare saker har hänt i mitt liv efter detta).
Mitt senaste inköp (som inte var någon Kickstarter) var lustigt nog även det Chock (Eloso förlag, 2019), specialutgåvan, och inhandlades online från SF-bokhandeln under deras rollspelskampanj nu i sommar. För att vara diplomatisk så kan jag väl säga att samma känsla som infann sig för trettiofem år sedan uteblev denna gång. Men, jag får ge det en ny chans när lust infinner sig.