baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Hej forumet.
Jag har spelat rollspel från och till under runt 15-16 år och det har tyvärr varit fokus på "från" under den perioden. Körde mycket Eon, Call of Cthulhu och Neotech för länge sen och lyckades väcka upp nytt intresse hos mina nuvarande vänner när år noll slog ner för några år sedan.
Tyvärr rann år noll ut lite i sanden då det var lite blandad kvalitet på spelarnas engagemang och tillgänglighet, men en spelare har visat bevis på båda och har idogt frågat mig när vi ska fortsätta med kampanjen. Majoriteten av den gruppen har sen länge gått vidare, men vi har nu hittat två andra möjliga intressenter för hobbyn och det ser ut som vi ska köra igång ett inledande spelmöte någon gång nästa vecka för att "komma igång".
Nu är frågan hur jag hakar fast dessa potentiella rollspelare på "kroken". Vi är fyra stycken totalt, och tre av oss är intresserade av år noll. Den fjärde spelaren är en tjej som är väldigt intresserad av brädspel men har egentligen ingen relation till rollspel annat än på datorn. Hon har sagt att hon är beredd att testa, och kan i princip testa vad som helst.
Jag har föreslagit att vi ska börja med nåt rollspel som är jätteenkelt att komma in i och som gör att vi direkt kommer till "spelet". Som jag har tänkt pendlar det mellan år noll, hjältarnas tid och Call of Cthulhu, men det känns som övriga kandidater hägrar framför mig och det är förslag på dessa alternativ som jag behöver hjälp med.
Det här är mina tankar kring de förslag jag kommit på:
År noll: Har redan lyckats med konststycket att "kroka" folk och det är ett spel som har väldigt enkelt att inspirera mig. Momentet att tillsammans bygga arken är ett fantastiskt sätt att bygga upp engagemanget inför en kampanj, men det är också detta moment som gör att jag undrar om det gör det till ett bra "första spelmöte". Första arkmötet är lite trevande och slött, då det inte blir så mycket "faktiskt" spel, och jag undrar om det är en bra introduktion till hobbyn i sig. Å andra sidan har man så klockren motivation på varför man springer ut på uppdrag. Har beställt nya startboxen och tänkte nog köra kampanjen i den med gruppen när den dimper ner och vi känner oss redo, för att sen helt enkelt köra vidare på år noll.
Hjältarnas tid: Det verkar vara byggt som en bra introduktion, men är det kanske för basic? Jag känner att jag riskerar underskatta den eleganta enkelheten i och med en sån kommentar, för jag gillar flera moment i första äventyret som att man fritt ska beskriva sina karaktärer och detaljer i omgivningen men undrar samtidigt om spelare kan bli irriterade över den styrda introduktionen. Insikter om detta spel skulle uppskattas mycket.
Call of Cthulhu: Funderar specifikt på att köra "Edge of Darkness" för det var definitivt intro scenariot jag å min gamla grupp uppskattade absolut mest när vi körde CoC "back in the day". Jag tror vår nybörjare skulle uppskatta ett deckar scenario och det är ett väldigt bra introduktionsscenario överlag, dessutom har spelaren som verkligen vill köra år noll redan kört "the Haunting". Skulle kunna tänka mig köra "realms of cthulhu" för jag gillar savage worlds och det är ett så otroligt enkelt men flexibelt system, plus att det bidrar till att komma in väldigt snabbt i spelet (Vilket är poängen med alla dessa kandidater jag radat upp). En nackdel är att spelaren som gillar år noll inte var så förtjust i "the haunting" men han är ju redan "krokad" på år noll och det är viktigare att få med vår nykomling på intressetåget.
Så det är mina tankar så långt, men är väldigt öppen för förslag och alternativa tankar.
Jag har spelat rollspel från och till under runt 15-16 år och det har tyvärr varit fokus på "från" under den perioden. Körde mycket Eon, Call of Cthulhu och Neotech för länge sen och lyckades väcka upp nytt intresse hos mina nuvarande vänner när år noll slog ner för några år sedan.
Tyvärr rann år noll ut lite i sanden då det var lite blandad kvalitet på spelarnas engagemang och tillgänglighet, men en spelare har visat bevis på båda och har idogt frågat mig när vi ska fortsätta med kampanjen. Majoriteten av den gruppen har sen länge gått vidare, men vi har nu hittat två andra möjliga intressenter för hobbyn och det ser ut som vi ska köra igång ett inledande spelmöte någon gång nästa vecka för att "komma igång".
Nu är frågan hur jag hakar fast dessa potentiella rollspelare på "kroken". Vi är fyra stycken totalt, och tre av oss är intresserade av år noll. Den fjärde spelaren är en tjej som är väldigt intresserad av brädspel men har egentligen ingen relation till rollspel annat än på datorn. Hon har sagt att hon är beredd att testa, och kan i princip testa vad som helst.
Jag har föreslagit att vi ska börja med nåt rollspel som är jätteenkelt att komma in i och som gör att vi direkt kommer till "spelet". Som jag har tänkt pendlar det mellan år noll, hjältarnas tid och Call of Cthulhu, men det känns som övriga kandidater hägrar framför mig och det är förslag på dessa alternativ som jag behöver hjälp med.
Det här är mina tankar kring de förslag jag kommit på:
År noll: Har redan lyckats med konststycket att "kroka" folk och det är ett spel som har väldigt enkelt att inspirera mig. Momentet att tillsammans bygga arken är ett fantastiskt sätt att bygga upp engagemanget inför en kampanj, men det är också detta moment som gör att jag undrar om det gör det till ett bra "första spelmöte". Första arkmötet är lite trevande och slött, då det inte blir så mycket "faktiskt" spel, och jag undrar om det är en bra introduktion till hobbyn i sig. Å andra sidan har man så klockren motivation på varför man springer ut på uppdrag. Har beställt nya startboxen och tänkte nog köra kampanjen i den med gruppen när den dimper ner och vi känner oss redo, för att sen helt enkelt köra vidare på år noll.
Hjältarnas tid: Det verkar vara byggt som en bra introduktion, men är det kanske för basic? Jag känner att jag riskerar underskatta den eleganta enkelheten i och med en sån kommentar, för jag gillar flera moment i första äventyret som att man fritt ska beskriva sina karaktärer och detaljer i omgivningen men undrar samtidigt om spelare kan bli irriterade över den styrda introduktionen. Insikter om detta spel skulle uppskattas mycket.
Call of Cthulhu: Funderar specifikt på att köra "Edge of Darkness" för det var definitivt intro scenariot jag å min gamla grupp uppskattade absolut mest när vi körde CoC "back in the day". Jag tror vår nybörjare skulle uppskatta ett deckar scenario och det är ett väldigt bra introduktionsscenario överlag, dessutom har spelaren som verkligen vill köra år noll redan kört "the Haunting". Skulle kunna tänka mig köra "realms of cthulhu" för jag gillar savage worlds och det är ett så otroligt enkelt men flexibelt system, plus att det bidrar till att komma in väldigt snabbt i spelet (Vilket är poängen med alla dessa kandidater jag radat upp). En nackdel är att spelaren som gillar år noll inte var så förtjust i "the haunting" men han är ju redan "krokad" på år noll och det är viktigare att få med vår nykomling på intressetåget.
Så det är mina tankar så långt, men är väldigt öppen för förslag och alternativa tankar.