baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Så äntligen har jag faktiskt SPELAT Eon. Det gjordes med en spelare som jag alltid kört rollspel med, men vart kanske lite komplicerat då han bor utomlands så vi var tvungna att göra det via Skype. Han gjorde en soldisk riddare som blev slav någon gång i sitt förflutna (Najs resultat bland de nya utmärkta händelsetabellerna) som har ärketypen ledare, och är bra på mycket socialt och kunskapsmässigt, men är också en fena på att rida, slåss med klubba och försvara sig med sköld.
Vi hann inte riktigt köra igång ett riktigt spelmöte, men i sann Eon å Neotech tradition så ville vi köra en "exempel strid" också för att min spelare var nyfiken på stridsreglerna som jag hajpat upp, Jag hade på egen hand gjort en cirefalisk lönnmördare tidigare så vi satte dessa två kombatanter mot varandra. Riddaren hade en riddarsköld, morgonstjärna och ringbrynjehauberk medan Cirefaliern hade dolkar med gift på, och ringläder. Överlag var riddaren biffig, medan cirefaliern var smidig som fan och betydligt bättre i reaktioner.
Som det här scenariot målades upp, som vi inte anser hände på "riktigt" utan utspelade sig i nån sorts parallel dimension till de riktiga spelmöten vi kommer köra igång snart, så är riddaren på en bal initierad av en högt uppsatt adelsman när någon utbrister att en gäst på balen blivit mördad. En cirefalier pekas ut, och han försöker ta sig mot utgången där riddaren står i vägen. Vi etablerade också att cirefaliern inte kommer försöka fly, utan vi ville se vem som faktiskt "vinner" i en fight.
Cirefaliern vinner reaktionsslaget, då han har mycket högt i reaktioner och medvetet tagit en rustning som inte inskränker hans förmåga att röra sig i striden. Han försöker sig på ett snabbt anfall, som riddaren vill kontra. Riddaren slår ett uselt slag, och cirefaliern får in en riktigt bra träff med sin dolk, så han både lyckas köpa fördelen "finna blotta" och "öka skada". Detta räcker inte så långt, han får en träff i vänsterarm vilket ger resultatet "tappar" som ger -1T6 nästa runda för riddaren, men enligt reglerna kan man inte tappa sköldar.
Riddaren har dock kontrat, vilket han sotat lite för då lönnmördaren fick in en träff. Nästa runda anfaller riddaren med ett kraftfullt anfall, medan lönnmördaren försöker undvika med ett defensivt försvar. Riddaren slår 17 å lönnmördaren 19, så det betyder att lönnmördaren undviker träff men misslyckas att bli anfallare nästa runda, och det beskrivs hur riddaren gör vida och kraftiga svingar medan lönnmördaren gör frenetiska bakåtsteg och duckanden för att undvika de mäktiga anfallen.
I nästa runda slår riddaren igen, och slår 25 med ett kraftfullt anfall, medan lönnmördaren slår 24. Riddaren får in en träff fast utan några fördelar. Han gör 6T6 med morgonstjärnan, +2T6 för det kraftfulla anfallet. Träffen tar i huvudet, och efter rustningsavdarg samt +1 på extraskada för "sargande" så visar det sig att det blir en kraftig smäll i nacken på lönnmördaren. Dödsslaget misslyckas så det beskrivs hur morgonstjärnan slår huvudet ur led och cirefaliern faller ner med chockartad blick som en trasdocka.
Riddaren vinner striden, men dolken som träffade riddaren var bestruken med gift, vilket bedöms vara nervgift. Riddaren slår efter någon minut tre slag, dennes kroppsbyggnad var på 4T6+2, mot en svårighet på 10. Första slaget blir 9, andra slaget blir 11. Riddaren segnar ner bredvid liket av lönnmördaren och känner hur det bränner från hans arm, och att en smärta sprider sig över kroppen. Sista slaget som slåss blir totalt 6... Riddaren känner hur den brännande sensationen sprider sig ytterligare i kroppen och han dör med ett sista plågsamt andetag.
Så kan det tydligen gå i Eons nya skaderegler! Jag och min spelare vart väldigt glada över att det var smidigt, men också imponerade av brutaliteten i systemet. Det var också kul att striden vände, min spelare trodde det var kört när han fick träffen i armen, och chockad över hur brutalt hans karaktär expedierade lönnmördaren. Vi båda tyckte det var mycket underhållande att även riddaren strök med i efterdyningarna av striden och vi gillar även denna indelning av typer av gifter istället för att beskriva 45 olika gifter med olika namn som i Eon III.
Nu användes inte fokus, vilket känns som en enormt viktig aspekt av nya Eon för annars lär karaktärer dö snabbt. Jag funderar på att inspireras av Noir och låta karaktärer förändra situationer en aning för typ 5 fokus, kanske rentav slå om vissa skadeslag. Detta är mest för jag bara har en spelare och det kan bli lite snöpligt om denne enda karaktär dör.
Vi hann inte riktigt köra igång ett riktigt spelmöte, men i sann Eon å Neotech tradition så ville vi köra en "exempel strid" också för att min spelare var nyfiken på stridsreglerna som jag hajpat upp, Jag hade på egen hand gjort en cirefalisk lönnmördare tidigare så vi satte dessa två kombatanter mot varandra. Riddaren hade en riddarsköld, morgonstjärna och ringbrynjehauberk medan Cirefaliern hade dolkar med gift på, och ringläder. Överlag var riddaren biffig, medan cirefaliern var smidig som fan och betydligt bättre i reaktioner.
Som det här scenariot målades upp, som vi inte anser hände på "riktigt" utan utspelade sig i nån sorts parallel dimension till de riktiga spelmöten vi kommer köra igång snart, så är riddaren på en bal initierad av en högt uppsatt adelsman när någon utbrister att en gäst på balen blivit mördad. En cirefalier pekas ut, och han försöker ta sig mot utgången där riddaren står i vägen. Vi etablerade också att cirefaliern inte kommer försöka fly, utan vi ville se vem som faktiskt "vinner" i en fight.
Cirefaliern vinner reaktionsslaget, då han har mycket högt i reaktioner och medvetet tagit en rustning som inte inskränker hans förmåga att röra sig i striden. Han försöker sig på ett snabbt anfall, som riddaren vill kontra. Riddaren slår ett uselt slag, och cirefaliern får in en riktigt bra träff med sin dolk, så han både lyckas köpa fördelen "finna blotta" och "öka skada". Detta räcker inte så långt, han får en träff i vänsterarm vilket ger resultatet "tappar" som ger -1T6 nästa runda för riddaren, men enligt reglerna kan man inte tappa sköldar.
Riddaren har dock kontrat, vilket han sotat lite för då lönnmördaren fick in en träff. Nästa runda anfaller riddaren med ett kraftfullt anfall, medan lönnmördaren försöker undvika med ett defensivt försvar. Riddaren slår 17 å lönnmördaren 19, så det betyder att lönnmördaren undviker träff men misslyckas att bli anfallare nästa runda, och det beskrivs hur riddaren gör vida och kraftiga svingar medan lönnmördaren gör frenetiska bakåtsteg och duckanden för att undvika de mäktiga anfallen.
I nästa runda slår riddaren igen, och slår 25 med ett kraftfullt anfall, medan lönnmördaren slår 24. Riddaren får in en träff fast utan några fördelar. Han gör 6T6 med morgonstjärnan, +2T6 för det kraftfulla anfallet. Träffen tar i huvudet, och efter rustningsavdarg samt +1 på extraskada för "sargande" så visar det sig att det blir en kraftig smäll i nacken på lönnmördaren. Dödsslaget misslyckas så det beskrivs hur morgonstjärnan slår huvudet ur led och cirefaliern faller ner med chockartad blick som en trasdocka.
Riddaren vinner striden, men dolken som träffade riddaren var bestruken med gift, vilket bedöms vara nervgift. Riddaren slår efter någon minut tre slag, dennes kroppsbyggnad var på 4T6+2, mot en svårighet på 10. Första slaget blir 9, andra slaget blir 11. Riddaren segnar ner bredvid liket av lönnmördaren och känner hur det bränner från hans arm, och att en smärta sprider sig över kroppen. Sista slaget som slåss blir totalt 6... Riddaren känner hur den brännande sensationen sprider sig ytterligare i kroppen och han dör med ett sista plågsamt andetag.
Så kan det tydligen gå i Eons nya skaderegler! Jag och min spelare vart väldigt glada över att det var smidigt, men också imponerade av brutaliteten i systemet. Det var också kul att striden vände, min spelare trodde det var kört när han fick träffen i armen, och chockad över hur brutalt hans karaktär expedierade lönnmördaren. Vi båda tyckte det var mycket underhållande att även riddaren strök med i efterdyningarna av striden och vi gillar även denna indelning av typer av gifter istället för att beskriva 45 olika gifter med olika namn som i Eon III.
Nu användes inte fokus, vilket känns som en enormt viktig aspekt av nya Eon för annars lär karaktärer dö snabbt. Jag funderar på att inspireras av Noir och låta karaktärer förändra situationer en aning för typ 5 fokus, kanske rentav slå om vissa skadeslag. Detta är mest för jag bara har en spelare och det kan bli lite snöpligt om denne enda karaktär dör.