Nekromanti Första tankar

dverg-hest

Veteran
Startade en ny tråd eftersom ingen verkade bry sig i den gamla längre :gremtongue:

Första tankar kring äventyret:
Jag har kommit fram till att detta äventyr ska präglas mycket av vandöda och nekromantiker.
Personen i fråga som har planer (likt Sauron/Saruman) att ta över Mundana ska vara en Nekromantiker med en här av vandöda. Han ska vara klädd helt i vitt och att vara vitklädd i vissa delar av landet är förbjudet, då man ser vitklädda människor som underhuggare till denne Nekromantiker. Objektet som ska förstöras (or whatnot) ska ha med nekromantik att göra. Om man använder objektet (vilket rollpersonen som vaktar det kan göra) ska någon slags fördel förekomma (funderar på att man ska kunna kasta en nekromantisk magi genom ett slag mot PSY), nackldelen är att (X) dödsväktare kommer få vittring om vart rollpersonerna befinner sig och ta sig dit (något man helst inte vill råka ut för ;)). Att använda objektet kommer därför att vara mycket riskabelt och när man en gång använt objektet kommer man att få slå PSY/VIL slag för att se om man kan motstå frestelsen för att använda det igen (slaget är olika svårt beroende på situation. Men det blir svårare ju mer man använt objektet).

Karaktärer:
Eftersom väldigt lite ska vara klart kring Karaktärerna valde jag att endast sätta ut yrke, ras och deras grundattribut (de är väldigt höga men med tanke på dödsväktare och annat så tycker jag att det inte är mer än rätt), rasmodifikationer är redan tillagda btw. Spelarna själva kommer att få göra några bakgrundsslag (ska nog halvera antalet slag med tanke på att grundattributen redan är mycket höga) sedan ska de också tvingas slå ett slag på nackdelstabellen (evil >:3) då ingen karaktär (eller människa för den delen) går utan nackdelar. Spelarna kommer även få lägga ut poäng på deras färdigheter, välja kön, namn etc. Nog babblat, nu kommer en förhandsvisning av karaktärer.

STY 16 LOJ: 16
TÅL 15 HED: 13
RÖR 19 AMO: 10
PER 13 AGG: 12
PSY 17 TRO: 6
VIL 13 GEN: 8
BIL 10 RYK: 5
SYN 13 TUR: 11
HÖR 11

Ras: Vanar
Ålder: 26
Längd: (ska läggas in senare, har ingen bok)
Vikt: (ska läggas in senare, har ingen bok)
Yrke: Vägvisare

STY: 14 LOJ: 13
TÅL: 16 HED: 14
RÖR: 19 AMO: 7
PER: 13 AGG: 11
PSY: 18 TRO: 10
VIL: 11 GEN: 10
BIL: 13 RYK: 5
SYN: 16 TUR: 11
HÖR: 16

Ras: Léaram
Ålder: ?/22
Yrke: Skarpskytt

STY: 20 LOJ: 13
TÅL: 18 HED: 15
RÖR: 11 AMO: 8
PER: 12 AGG: 16
PSY: 18 TRO: 7
VIL: 17 GEN: 10
BIL: 10 RYK: 5
SYN: 14 TUR: 11
HÖR: 13

Ras: Roghan
Ålder: ?/21
Yrke: (undefined)

STY: 10 LOJ: 13
TÅL: 12 HED: 16
RÖR: 18 AMO: 14
PER: 16 AGG: 9
PSY: 22 TRO: 10
VIL: 11 GEN: 11
BIL: 15 RYK: 5
SYN: 14 TUR: 11
HÖR: 22

Ras: Missla
Ålder: 27
Yrke: Läkare

Poseur

Swashbuckler
Haha tror faktiskt du är den första som spelar en sagan om ringen ripp off helt och hållet i eon(vad jag vet om iallafall).
Tror det kan bli riktigt kul sålänge som spelarna är med på det. Med på att det blir en ripp off story helt och hålelt alltså.
säger inte att äventyret blir rippat, bara bakgrunden just nu.

Men sagan om ringen är ju en riktigt episk saga som många har långt in i sina hjärtan(jag är inte en utav dom, bra böcker men inte mycket mer) så du vill nog inte göra spelarna eller dig själv besviken.

Mina råd är således om du vill få det snyggt med samma känsla som i sagan om ringen.
Beskriv landskapet mycket med rärgade beskrivningar. Imho så är storslagna landskap det som är grundpelaren i sagan om ringen.
Försök få spelarna att känslospela, tunga kännslor är det som genomstyrar Lotr. Ångest, hopp, mer ångest och vänskap. Sök lite inlägg av Ymir här på forumet, han är ju känd som Mr. Angst.
Sedan skulle jag försöka låta bli regler och jag skulle om det blir strid(det lär det ju) hålla mig simpelt och snabbt. typ bara dom grundläggande reglerna. (och om du inte spelar Eon III så skulle jag ändå köra med att det behövs 3 st 6 på första slaget för att fumla istället för 2)

/poseur längar tills fredag. tillbaka till min episka kampanj, lots of ångest och deppspelande

dverg-hest

Veteran
hehe.. ska försöka att få det att bli lite mindre LotR senare (för just nu ser det ut som om det bara är LotR xD). Tror att en stor del i början kommer handla om att försvara och hålla objektet i organsiationens händer, men allt eftersom kampanjen fortskrider inser man att det måste förstöras då objektet tillslut kommer hamna i fiendens händer (ska bli riktigt kul att skicka en massa ruttna saker på spelarna ^^). Dock vet ingen hur man förstör det och då kommer det bli en information gathering del (denna ska dock inte vara så lång). Har dock inte kommit på hur man ska förstöra det, det ska iaf. vara något svårare än att kasta ner det i en lavapöl :gremwink: Funderar på att någon av karaktärerna (förslagsvis misslan eller alven då dessa kommer ha enklare för detta) måste lära sig magi och sedan få tag på en formel som drar ut magin ur objektet som då blir lika farligt som en gummikyckling.
Dock måste de även förgöra herr vitklädd nekromantiker ^^

Poseur

Swashbuckler
Då vi ändå är inne på ganska high fantasy och episkt varande.
Föremålet skulle ju kunna vara precis som i Lotr, det kvarvarande av hans själ.
Personen skulle kunna gjort sig odödlig genom att binda sin själ till ett föremål och sedan animerat sin kropp(diffirent form of lich/belial) och det ända som kan förstöra den är att krossa den mot ett smidesstäd i helvetet...

Ursäkta mig jag spelar diablo 2 just nu.

men angående det där med formel som förstör den. Då kan dom ju egentligen bara övertala en god magiker om att göra det. Dom kanske lär fixa formeln först eller något sådant.
Min ide blir således att gömma föremålet då det verkar tillsynes oförstörbart. Det kan leda in rollpersonerna till riktigt skumma platser och äventyr då det knappast finns någon plats på mundana som är säker. Men att lyckas gömma den på andeplanet eller övertala någon i skugglandet att gålla den.

Eller varför inte låta föremålet vara hjärtat på nekromantikern som faktsikt en gång i tidern kom ifrån skugglandet. Så det ända som kan förstöra den kanske är en mäktig magiker i skugglandet eller liknande. Kanske en drake?

Pposeur-alledens för upptagen på diablo just nu

dverg-hest

Veteran
Jag gillar idén med att Nekromantikerns (herr vit ftw xD) själ ska vara inbunden i föremålet. Jo det var det jag kom på, det blir för enkelt med en simpel formel igentligen (eller ja, inte simpel.. men endå). Att dra in rollpersonerna i skugglandet och andeplanet ska jag verkligen ta i åtanke, det kan ge upphov till riktigt spännande och out of the ordinairy äventyr :gremshocked:
Men vilken bok kan man hitta fakta om skugglandet/andeplanet?

Poseur

Swashbuckler
Skugglandet i legender och hemligheter. andeplanet grundboken och en hel del här på forumet. även om skugglandet finns det en hel del. står även lite(läs väldigt lite) i drakar och legender och hemligheter

Regmolar

Swashbuckler
Info om skugglandet finns i L&H, och skugglandet äger, medan Spelledarens Guide typ innehåller all info som finns om andeplanet till dags dato... dock är det nog inte så mycket till äventyrsplats annat än för schamaner, eftersom det inte är ett materiellt plan.

Jag skulle tipsa om artikeln om Pärlemorhavet i förra eller förrförra Fenix för lite inspiration om vad man kan göra med Skugglanden (och för att den är otroligt bra!).

I övrigt är jag tom på idéer, så vi får se om jag återkommer...

Regmolar

Swashbuckler
Förhoppningsvis jobbar Neogames på att lägga upp gamla Fenix-artiklar på sin hemsida, och då skulle den ju komma upp dit om ett par månader... men jag skulle inte räkna med något. Köp den gamla Fenix istället, det kan göras via internet och stöder vår kära speltidning! (och skaffa en prenumeration sedan så slipper du köpa separata nummer :gremwink: )

Ymir

Liten kantbaron
Plus, jag planerar att skriva en Fenix-artikel till ang. Skugglandet, om 'Marmorhovet' som nämndes i förbigående i artikeln om Pärlemorhovet. Så är det något man är intresserad av kan det ju verkligen vara läge att börja prenumerera :gremsmile:

- Ymir, reklamerar

dverg-hest

Veteran
mja jag vet inte riktigt... Har jag tur kan det ju hända att den här tidningen finns på biblioteket eller på vårat lokala spelställe :gremsmile:

Har nu kommit på lite mer om föremålet:

Föremålet i fråga ska vara en ring (ja nu blir det LotR references igen xD) i vilken Nekromantikerns själ finns inbunden i. Själen tycks göra ringen oförstörbar, men rykten säger att man ska kunna förstöra den med hjälp av ett annat föremål, ett svärd närmare bestämt (nu blir det mer kända fantasy references xD). Problemet är att det beryktade svärdet blev beslagtaget av Nekromantikern för en tid sedan, och för att försäkra sig om att ingen skulle få tag på det lämnade han svärdet i skugglandet, bevakat av en Draken Elvira (okej.. kanske inte Elvira, men håll med om att Elvira skulle vara ett skönt namn på en drake xD *host* en drake iaf.)

typ något sådant :gremlaugh:

Jenin

Veteran
Då blir det roligt i skugglandet också... Men varför kan just svärdet förstöra ringen? Har det kanske någon speciell koppling till Nekromantikern det också?
eller är det bara en otroligt mäktigt artefakt?
Och skulle det inte vara smartare att behålla svärdet, om det letar efter det måste han ändå dö och han får kanske ett tillfällle att sno tillbaka ringen...

/Erland som tyckte det var en kul idé och gärna vill höra mer =)

dverg-hest

Veteran
Ja du.. jag tänkte nog inte så långt där xD
det är klart att det är smartare för honom att spara svärdet (kan inte förstå varför jag tänkte att han skulle vara så pass dum xD). Han vill ju ha tillbaka ringen och ifall han skulle äga den enda saken som kan förstöra den så måste de ju ta ringen till honom.

Jag har dock ändrat riktning angående detta äventyr. Istället för att det ska handla om ett föremål som en viss nekromantiker vill ha så har jag börjat filura lite på ifall det kanske inte skulle vaar bättre ifall äventyret hade med "mörkret" att göra.
Tänkte att denna ring (jag behåller nog ring idéen då den är simpel och fungerande ;)) skulle ha något med frambringandet av mörkret att göra och ifall denna och de andra sakerna som frambringar mörkret skulle förstöras kan mörkret stoppas en gång för alla.