Efter att ha läst första betan ett par ggr blev jag taggad som tusan att få igång ett spel i denna sjukt sköna värld. När beta två kom tänkte att nu jädrar kör vi, jag får jurryrigga systemet med Hjältarnas Tid så länge.
In på forumet, hitta rollformulär-betan, printa ett gäng, se till att polarna fick ledigt från familjer och away we go!
Lärdom 1. Entusiasm räcker bara så långt. Visst mått av prepp kan vara mer än fördelaktigt.
Lärdom 2. Tidsoptimism. Fy tusan vad tiden rusar iväg när man har kul.
Det tog betydligt längre tid att komma igång än beräknat då regelförklaringar och annat drog ut på tiden samt att rollformulärsbetan var inte uppdaterad så det tog lite extra tid att råda bot på det.
Hade tänkt att påbörja ett session i det gamla hederliga Döda Skogen äventyret, men det blev till att bordlägga tills senare. Insåg snabbt att här behövdes det mer prepp innan jag kör igång det.
Istället fick det bli en snabb känna på lite av reglerna session med ett äventyr hämtat från Hjältarnas Tid, Sagor från Trollskogens "De försvunna jägarna".
Karaktärerna gick, regelförklaringar bortsett, smidigt att göra. En udda samling äventyrare skapades och jag körde lite på anything goes. Tanken var att vi skulle köra lite som vi gjorde när vi var yngre, innan allt var tvunget att vara så allvarligt hela tiden.
Riddar Gyd Du Montar, anka med en liten förläning, Sillhamra beläget i Zorakin vid kusten. Här hade vi grymt kul med Hjältarnas Tids värdshusslumptabell, vilken hjälpte till att få liv i förläningen. T.ex. blev värdshuset tillhåll för fredsmöten mellan rivaliserande gäng, vilket fick bli att bönderna och fiskarna i byn fyllde de rollerna.
Som följeslagare har Gyd en skeppsbruten sjöfarare, Kazzar Rödskägg, dvärg från Kopparbergen (som sagt anything goes) och en föredetta soldat från ett straffkompani Cassian Sköld.
Vi upplevde att karaktärsdragen var en bra mekanik både för karaktären och för dess regeltekniska funktion med vändning av slag.
Karaktärsdragen gav gruppen anledning att ut och äventyra utan att det blev krystat, samt gav gott spel senare i sessionen. Gyds något galna drag av storhetsvansinne skickade snabbt iväg dem.
Då systemet fortfarande är nytt för alla inblandade, och trots min massiva inpluggning av regler missades en hel del när det blev batalj, men det flöt bra ändå. Vi får helt enkelt addera mer nästa gång.
Spontant kändes det mycket bra oavsett och det gick fint att jurryrigga med Hjältarnas Tid. Lyckades avstyra alla tankar på magiker så det löste sig fint.
Reglerna för utmaningar känns som en mycket bra mekanik, men något som får vänjas in. Det är ett nytt sätt att hantera det på, så det är inte intuitivt ännu men övning ger färdighet.
Lätt osammanhängande text, men summa av kardemumman är att vi hade kul och vi har bokat nästa spelmöte om en vecka. Ska bli mycket kul att dra igång det här på allvar.
In på forumet, hitta rollformulär-betan, printa ett gäng, se till att polarna fick ledigt från familjer och away we go!
Lärdom 1. Entusiasm räcker bara så långt. Visst mått av prepp kan vara mer än fördelaktigt.
Lärdom 2. Tidsoptimism. Fy tusan vad tiden rusar iväg när man har kul.
Det tog betydligt längre tid att komma igång än beräknat då regelförklaringar och annat drog ut på tiden samt att rollformulärsbetan var inte uppdaterad så det tog lite extra tid att råda bot på det.
Hade tänkt att påbörja ett session i det gamla hederliga Döda Skogen äventyret, men det blev till att bordlägga tills senare. Insåg snabbt att här behövdes det mer prepp innan jag kör igång det.
Istället fick det bli en snabb känna på lite av reglerna session med ett äventyr hämtat från Hjältarnas Tid, Sagor från Trollskogens "De försvunna jägarna".
Karaktärerna gick, regelförklaringar bortsett, smidigt att göra. En udda samling äventyrare skapades och jag körde lite på anything goes. Tanken var att vi skulle köra lite som vi gjorde när vi var yngre, innan allt var tvunget att vara så allvarligt hela tiden.
Riddar Gyd Du Montar, anka med en liten förläning, Sillhamra beläget i Zorakin vid kusten. Här hade vi grymt kul med Hjältarnas Tids värdshusslumptabell, vilken hjälpte till att få liv i förläningen. T.ex. blev värdshuset tillhåll för fredsmöten mellan rivaliserande gäng, vilket fick bli att bönderna och fiskarna i byn fyllde de rollerna.
Som följeslagare har Gyd en skeppsbruten sjöfarare, Kazzar Rödskägg, dvärg från Kopparbergen (som sagt anything goes) och en föredetta soldat från ett straffkompani Cassian Sköld.
Vi upplevde att karaktärsdragen var en bra mekanik både för karaktären och för dess regeltekniska funktion med vändning av slag.
Karaktärsdragen gav gruppen anledning att ut och äventyra utan att det blev krystat, samt gav gott spel senare i sessionen. Gyds något galna drag av storhetsvansinne skickade snabbt iväg dem.
Då systemet fortfarande är nytt för alla inblandade, och trots min massiva inpluggning av regler missades en hel del när det blev batalj, men det flöt bra ändå. Vi får helt enkelt addera mer nästa gång.
Spontant kändes det mycket bra oavsett och det gick fint att jurryrigga med Hjältarnas Tid. Lyckades avstyra alla tankar på magiker så det löste sig fint.
Reglerna för utmaningar känns som en mycket bra mekanik, men något som får vänjas in. Det är ett nytt sätt att hantera det på, så det är inte intuitivt ännu men övning ger färdighet.
Lätt osammanhängande text, men summa av kardemumman är att vi hade kul och vi har bokat nästa spelmöte om en vecka. Ska bli mycket kul att dra igång det här på allvar.