Nekromanti Första texterna från Röd Snö

För ett tag sen satt jag och kollade igenom mina gamla rollspelstexter och hittade en presentation för ett rollspel från 2005 där Tomtar slogs mot Påskharar. Minnen och ideér strömmade till mig och nu har jag skrivit ihop de första texterna. Se länk nedan

Man kan väll kort beskriva ideén som en ganska klassikt fantasy rollspel som någon tappat kartongen med julpynt över. Istället för riddare och dvärgar så är det Stjärngossar och Tomtenissar. Alverna är inga stolta krigare utan korta glada figurer i röd och gröna kläder som bor i små stugor där de gör julgodis. Orcherna och demonerna är ersatta med påskharar, påskkärringar och fågelskrämmor med huvuden av pumpor.

Regler är inget jag funderat så mycket på utan riktar in mig på att utveckla spelvärlden.

Har inga ambitioner att skapa en produkt för spelaffärernas hyllor utan helt på hobby nivå och om de inte lockar till spel kanske det iallfall kan locka fram ett skratt hos läsaren.

Det jag skrivit hittills är beskrivningen av Vinterlanden den av de tre områdena i spelet som även är det som kommer vara fokus för spelet. Så läs gärna och kommentera, är som sagt tidigt i processen så all konstruktiv kritik är välkommen.

Tack på förhand!

Länk!
https://www.dropbox.com/s/hw4fuw1m2n4rxnt/Röd Snö - Vinterlanden.pdf?dl=0

Krille

Super Moderator
Heh. Det var inte riktigt det jag hade förväntat mig av titeln.

"Röd snö" låter mer sovjetisk vinterinvasion för mig. Men jag kan vara åttitalsskadad.

Krille;n166464 said:
Heh. Det var inte riktigt det jag hade förväntat mig av titeln.

"Röd snö" låter mer sovjetisk vinterinvasion för mig. Men jag kan vara åttitalsskadad.
Jag är medveten om problematiken, även att namnet påminner om namnet på Zombie filmen död snö. så borde nog nämnt att Röd Snö nog är mer en working title.

roboman

Veteran
han som kallades göte;n166477 said:
Jag är medveten om problematiken, även att namnet påminner om namnet på Zombie filmen död snö. så borde nog nämnt att Röd Snö nog är mer en working title.
Och Död snö är ju ju sin tur en referens till den gamla tv-serien Röd snö, så där har vi gått hela varvet. http://www.imdb.com/title/tt0088597/

Men kul! Ska läsa texten senare idag. Tycker det låter som ett mycket kul koncept.

olaberg

Hero
Jag tänker mig kanske utforskande av lådorna i källaren för julpyntet respektive påskpyntet. Att figurerna får liv. Pepparkaksgubben slåss mot jättehönan. Eller att de alla bor i en gran. Man utforskar granens olika grenar. Olika slags granpynt är olika slags utmaningar och belöningar. Hittar man en polkagriskäpp på en gren så återfår man sina hit points.