Jag hade ingen aning om att kartan i Tvillingbergen var godkänd av Äventyrsspel. Var Äventyret också accepterat av Äventysspel? Jag har för mig att det blev diskussioner om rätten att ge ut produkter till Drakar och Demoner efter detta äventyr.
Jag får rota fram Tvillingbergen och Lars-Åkes karta och jämföra, men som jag minns det använde vi samma område som i Sarkath Hans gravvalv och Reens heliga lampa. Vi ritade in området från Sarkath Hans gravvalv (med Trollbobergen, Fimbulton och Ny-Sarnath) i ett ödligt bergsområde på Lars-Åkes karta och bad att få använda det i våra äventyr.
Alla äventyr vi gav ut var saktionerade av Äventyrsspel. De var glada för all reklam vi gav dem. Men du har rätt i att det strax därefter skar sig. Jag tror det började med att de tryckte upp de rättelser vi gjort till DoD1 och la med i lådorna (som vi hade kommit överens om), men målade över den lilla rutan som angav att de tidigare varit publicerade i Morgonstjärnan. Vi blev lite sura...
Sedan blev de, från sommaren 1982 till våren 1983, alltmer motvilliga till att någon annan än de skulle synas som producent av DoD-produkter. Till slut hördes vi helt enkelt inte av mer.
Sedan har jag några funderingar kring det du skriver om Morgonstjärnan. Jag har en gammal kopia av numret där Sarkath Hans Gravvalv är med men jag tror inte att jag sett några rättelser eller teurgister i det. Däremot var det något äventyr som hette Rehns heliga lampa eller något sådant (fast det är ju klart jag kan ju blandat ihop numren). Jag trodde inte att det fanns några teurgister i Magic World utan att detta var något som Äventyrsspel hittat på.
Nummer 3 av Morgonstjärnan (DoD-numret) hade rättelserna till DoD och äventyret Sarkath Hans gravvalv. Nummer 4 (Traveller-numret) hade Reens heliga lampa. I rättelserna i nummer 3 fanns även de ursprungliga reglerna för teurgister från Magic World. Översättaren hade av någon anledning ändrat på dem så till dem milda grad, att vi enades om att ändra tillbaka dem igen.
Sedan var det ju det där om kartan. Var världen som beskrevs i Sarkath Hans gravvalv integrerad i den också?
Som sagt, vi ritade in den pusselbiten i ett bergområde på Lars-Åkes karta. Meningen var att vi skulle låta våra äventyr utspela sig i den regionen.
Sedan kan man ju undra vad Lars-Åke Thor gör nuförtiden,
Jag vet faktiskt inte. Vore kul att höra av honom.
jag undrar om man komma över en kopia av den där kartan...
Jag nog tyvärr inte kopiera mitt exemplar. Upphovsrätt och sån't, du vet...
/Mikael