Krille
Super Moderator
Upp till bevis! [ANT]
Var ligger felet i von Clausewitz resonemang?
Var ligger felet i von Clausewitz resonemang?
Nja, nu var det ju inte riktigt så. Japan hade inte mycket till val. Man behövde kunna röra sig friare i stilla havet och sydostasien, och för att kunna göra det måste man putta undan USA. Man hoppades att slaget mot Pearl Harbour skulle få USA att lämna stilla havet och sedan skulle det vara klart. Nu blev det inte så, och man förlorade kriget. Det har ingenting med krigarmentalitet att göra, bara en missbedömning av jänkarnas idiotpatriotism. Tvärtom var man tack vare sin kodex väldigt framgångsrika, ända tills nederlaget vid Midway (som till ganska stor del berodde på otur).Vad jag inte har respekt för är den missriktade och kompromisslösa form av bushido som fick in Japan i den konflikt som slutade med dessa två tragedier. Är det någonting som man bör lära av historien så är det konsekvenserna av den sortens krigarmentalitet. Att bara söka att dräpa fienden leder till vad von Clausewitz kallar "reciproka handlingar". Kan man inte ta bort alla förutsättningar för fienden att ta till sådana handlingar, det vill säga en slutlig lösning eller flera samtidiga slutliga lösningar i ett och samma slag, så kommer de som ett brev på posten.
Detta och ingenting annat menade jag med solfaktor två miljoner: jag har ingen som helst respekt för någon krigsman som genom en så kompromisslös och hänsynslös inställning till strid drar på sig sådana konsekvenser på sitt eget folk.