Så som jag uppfattat regelboken, och så som vi kör i våran spelgrupp så fungerar det enligt följande exempel nedan. Jag har aldrig läst något om att ett vanligt motanfall skulle reducera skadeverkan dock. Vet inte var du fått det ifrån men hänvisa gärna.
Vi antar här att det är två st spelare som slåss mot varandra:
Scenario ett, simpelt:
Thagrim och Urkburk påbörjar en strid, båda slår VINIT.
Urkburk vinner VINIT och blir därför anfallare.
Båda spelare bestämmer tyst vad de ska göra denna runda. Urkburk bestämmer sig för ett simpelt anfall medans Thagrim bestämmer sig för att parera det första slaget som kommer mot honom och, om det lyckas, göra en ripost.
Urkburk gör sitt anfall på Ob3T6, som träffar.
Thagrim gör sin parad på Ob3T6, som lyckas. Därefter gör han direkt sin Ripost på Ob3T6 som också lyckas.
Nu får Urkburk välja om han tar smällen, eller försöker sig på ett instinktivt försvar. Han väljer att försöka sig på ett instinktivt försvar: Undvika. Slaget blir på hela Ob6T6 och han misslyckas (Ob3T6 grund, +Ob1T6 för en handling redan utförd, +Ob2T6 för instinktivt.)
Riposten går igenom som ett snabbt anfall med halverad skadeverkan (inte 25% skadeverkan).
Tack vare att Urkburk valde att gå på instinktivt försvar så har dessutom Thagrim övertagit rollen som anfallare nästa runda.
Scenario Två, nu blir det mer komplicerat:
Thagrim och Urkburk påbörjar en strid, båda slår VINIT.
Urkburk vinner VINIT och blir därför anfallare.
Båda spelare bestämmer tyst vad de ska göra denna runda. Urkburk bestämmer sig för att göra två st anfall medans Thagrim bestämmer sig för att parera alla slag som kommer mot honom, göra en ripost på det sista om det lyckas, och sen ett motanfall efter riposten.
Urkburk gör sitt första anfall på Ob4T6,(Ob3T6 grund+Ob1T6 för han gör två anfallshandlingar denna runda) som träffar.
Thagrim gör sin parad på Ob3T6, som lyckas.
Urkburk gör sitt andra anfall på Ob4T6 som också träffar.
Thagrim gör sin andra parad på Ob4T6 (Ob3T6 grund +Ob1T6 för att han redan har gjort en försvarshandling denna rundan) Paraden lyckas och eftersom detta var Urkburks sista anfall så slår Thagrim därför Ob3T6 mot sin stridskonst för att göra en Ripost. Han lyckas.
Nu får Urkburk välja om han tar smällen, eller försöker sig på ett instinktivt försvar. Urkburk Känner att det är lite för svårt att försöka undvika på Ob7T6 (Ob3T6 grund+Ob2T6 för två handlingar utförda+Ob2T6 för instinktivt försvar) så han avstår och tar smällen.
Riposten går igenom som ett snabbt anfall med halverad skadeverkan (inte 25% skadeverkan).
Efter detta gör Thagrim sitt motanfall på Ob5T6 (Ob3T6 grund+Ob2T6 för två utförda försvarshandlingar denna runda)
Urkburk får återigen välja om han vill gå på instinktivt försvar eller ta smällen. Dock är det fortfarande Ob7T6 för instinktivt försvar så Urkburk tar motvilligt emot smällen även denna gången.
Nu finns det många variationer att tänka på. Men en av de krångligaste jag kan komma på är den här:
I scenario två, om Urkburk skulle missat sin andra attack, så skulle Thagrim inte parerat den, alltså skulle han inte heller kunnat göra en ripost utan fått gå direkt till sitt motanfall, som då skulle hamnat på Ob4T6.
Viktigt att tänka på är skillnaden på hur tärningar läggs till för anfallare respektive försvarare.
för anfallare läggs Ob tärningen till på alla anfall han tänker göra. så om han gör ett anfall är det på Ob3T6
gör han två anfall så är BÅDA anfallen på Ob4T6
gör han tre anfall så är ALLA anfallen på Ob5T6 osv.
För försvarare fungerar det lite annorlunda. detta för att försvararen inte vet hur många attacker som kommer mot honom, och bara behöver göra nåt åt de som faktiskt träffar. så därför läggs det bara till en ObT6 succesivt för varje försvar.
Thagrim får ett anfall mot sig. han parerar då detta på Ob3T6
Thagrim får två anfall mot sig. han parerar det första på Ob3T6 och det andra på Ob4T6
Thagrim får tre anfall mot sig han parerar det första på Ob3T6, det andra på Ob4T6 och det tredje på Ob5T6.
Motanfall kommer alltid sist, och får alltså lägga till alla tidigare Ob tärningar från försvaren, därför kan det vara väldigt riskabelt att göra motanfall. motanfallen i de tre exemplen ovan skulle ligga på Ob4,Ob5 respektive Ob6T6.
Annan viktig sak att tänka på är hur försvararen nämner sina försvar. han skulle kunna säga "jag parerar ett anfall, och gör sedan ett motanfall"
eller "jag parerar alla anfall som kommer mot mig, och gör sedan ett motanfall"
Det är ju snarlikt, men i första fallet så skulle det inte vara särskilt trevligt om försvararen fick mer än ett anfall mot sig...
Hoppas att detta inlägg (som blev alldeles för långt egentligen) är till någon hjälp.