Nekromanti Försvarsslag - what are they good 4?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
Det var inte så uttömmande svar men jag har en hunch om vart du vill komma. Men om man har försvarsslag OCH rustning måste väl matten balanseras ganska mycket om man ska uppnå "Någonting händer". eller så blir motståndaren övermäktig genom att hon inte behöver försvara sig, hon nyttjar sin rustning.
Det beror på. Säg att du har T20-BRP.

Anfallaren gör lika mycket i Skada som sitt tärningsslag, om slaget lyckades.

Försvararen drar av lika mycket i Skada som sitt tärningsslag, om slaget lyckades.

Om försvararen inte får någonting i skada vänder personen striden och får attackera. Annars fortsätter anfallaren vara i överläge och få attackera.

Rustningar kan ge plus till kroppspoäng istället för att dra av på skadan. De kan ge plus till försvarsslag istället för att dra av på skadan. I system med traumatrösklar (blir direkt utslagen om man får en viss poäng i skada från en attack) så kan rustning adderas till traumatröskeln istället för att dra av på skadan.

Se där, ett system där det händer något oavsett vad tärningsslagen visar.

/Han som just beskrev ett "nu får du bara slå tärningar"-system
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Niklas73 said:
Men om man har försvarsslag så förlänger man striden. Ergo: "Ingenting händer" scenariot kan bli ganska vanligt och hur kul är det?
Det är jättetråkigt. Därför får man skapa intressanta val. Ta Noir som exempel - där slås alla tärningsslag som motståndsslag under strid. En försvarare får alltid slå ett slag för att undkomma anfall. Dock - (förneklat) så har försvaren två val; antingen gör denne ett "chansförsvar" som; har låg sannolikhet att lyckas MEN kostar inget Initiativ, eller ett "försvar" som; har hyfsad sannolikhet att lyckas OCH som förbrukar en del av ens Initiativ.

Då Initiativet i Noir inte bara är en turordningslista utan faktiskt är en taktisk resurs i spel så tenderar de flesta spelare att vilja ha så högt initiativ som möjligt, hela tiden. För när Initiativet når vissa låga nivåer sänks personens överblick och kontroll, och stress och panik tilltar, vilket göra hela stridssituationen mycket svårare att hantera effektivt.

Ergo - intressanta val och taktiska bedömningar samt spännande tärningsslag. Som ett Kinderägg!
 
Top