Förväntningar på rollspel på konvent

Björn den gode

Swashbuckler
Båda är skoj. Men jag funderar på om de där små blurbarna som reklam för scenariot inte är en rest av ett gammalt tänk, där det var tre-fyra meningar som fick plats i ett utskick med post. Kan man inte göra om det är idag? Varför är gränsen så liten, och varför fokuserar folk i vanliga fall på en nanonovell, snarare än en förklaring av vad scenariot går ut på (skräck, humor, klassiskt äventyr, drama, etc)? Det finns en del grejer som man bara gör för att det alltid varit så på konvent, och det där tror jag är något man ska se över.
Håller med, ett konvent som gör det bättre är Stockholm scenariofestival, där finns det en kortare beskrivande text, en längre beskrivande text, en kort bio över författarna och dessutom kan man ladda hem hela scenariot i förväg om man inte gillar överraskningar.

Björn den gode

Swashbuckler
Det sista har hänt ett par gånger under årens lopp och jag är helt förbluffad över att man vill göra så. Jag har åkt till en annan stad för att umgås med mina vänner och spela rollspel. Och nu ska jag sitta och vänta på dem i två och en halv timme? NEJ.
Du tycker att spelledaren borde fudgea tärningarna alltså? Eller att man inte ska få spela OSR på konvent? Grejen är ju att jag håller med att det låter skittrist men finns säkert lika många som tycker det är jättetråkigt om dom inte kan dö. Kanske det helt enkelt borde kommuniceras innan vad dödligheten är tänkt att vara?

Jocke

Man med skägg
Du tycker att spelledaren borde fudgea tärningarna alltså? Eller att man inte ska få spela OSR på konvent? Grejen är ju att jag håller med att det låter skittrist men finns säkert lika många som tycker det är jättetråkigt om dom inte kan dö. Kanske det helt enkelt borde kommuniceras innan vad dödligheten är tänkt att vara?
I OSR förväntar jag mig att kunna rulla en ny gubbe på några minuter och komma tillbaka!

Björn den gode

Swashbuckler
Deadline brukar vara tidigare än så. Betyder inte att någon följer den.
Ska sluta tjata om hur det fungerar på andra konvent, men visst brukade väl även GothCon ha arrangörsanmälan på hösten och sen att man var tvungen att vara klar med äventyret långt i förväg? Tänker att det var speciellt i år på grund av att det ställdes in och så först?

PhilArt

Patafysike Doktor
Ska sluta tjata om hur det fungerar på andra konvent, men visst brukade väl även GothCon ha arrangörsanmälan på hösten och sen att man var tvungen att vara klar med äventyret långt i förväg? Tänker att det var speciellt i år på grund av att det ställdes in och så först?
Jag har väl besökt kanske 10-12 GC och nog aldrig varit med om att inte vissa scenarion varit färdiga samtidigt som incheckningen öppnat, +\- 12h. Tror senaste GC jag besökte var 2016 eller -17.

Edit: jag har varit med om ett flertal gånger att spelledare först vid genomgången med arr. på plats på GC fått se själva scenariot för första gången.

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Är det så att Gothcon har en deadline ingen respekterar?
För i så fall verkar Gothcon ha större problem än jag trodde.
Jag tycker problemet är arrangörerna/författarna, personligen, men på något plan också vad "scenario" förväntas innebära.

Men i slutänden är det ändå spelledarbristen som är det stora problemet. Resten av omständigheterna handlar ju mycket mer om att det helt enkelt är en hobby även för dem som arrangerar.

PhilArt

Patafysike Doktor
Är det så att Gothcon har en deadline ingen respekterar?
För i så fall verkar Gothcon ha större problem än jag trodde.
Det är iaf mitt intryck att en betydande andel inte respekterar den. Jag har en hypotes att eftersom efterfrågan på rollspel är större än tillgången på spelledare för nästan var givet scenario så har GC inget att vinna på att beivra sin deadline annat än med uppmaningar och påminnelser. Besökare som vill spela rollspel blir nog mer besvikna scenarion ställs in än om de får en dåligt förberedd SL - och det går ju ofta 3-5 spelare på var SL för vart givet scenario.

McAber

Varulv
Ber om ursäkt om det här bli lite långt, men här kommer en kravbild från mig.

Min ideala konventsupplevelse som besökande rollspelare skulle se ut ungefär som följer:
  1. Jag pratar ihop mig med mina rollspelsvänner och vi kommer fram till att vi vill delta.
  2. Jag skapar ett lag (eller motsvarande entitet i anmälningssystemet).
  3. Jag läser igenom de scenariobeskrivningar som finns.
  4. Jag tar in önskemål och randvillkor från mina spelkompisar. (Vad de helst vill spela, vem de helst vill spela med, När de kan och inte kan spela osv).
  5. Efter lite kombinatoriska övningar anmäler jag laget till det som ger flest mest nöjdhet enligt de indata jag har fått.
  6. Eventuella ändringar görs beroende på att nya scenarion tillkommer, eller saker ställs in.
  7. Massera kompisgruppen så vi fyller upp våra slottar. Kanske värna någon ny om det finns luckor.
  8. Allt bekräftat och klart.
  9. Vi spelar (och anpassar oss till eventuella ”on the fly ändringar”).

Saker som underlättar planering och deltagande:
  • Man kan hantera lag som entitet vid bokning.
  • Klart definierade slottar för spel, helst utan överlapp.
    • Jag skulle föredra sextimmarsslottar (spel i fem timman och en timme slack). På LinCon har man främst fyratimmarsslottar. Det blir ofta tajt och stressigt att avsluta samt hinna komma igång med nästa.
    • Viss flexibilitet för scenarion med speciella slottformat är ok, men borde hållas nere i möjligaste mån.
  • Väl beskrivna scenarion:
    • Regelsystem
    • Regelföljsamhet (friform, regellätt, total regelefterlevnad)
    • Rollspelsvana
    • Antal spelare
    • Eventuell åldersgräns
    • Eventuella tunga/svåra ämnen (triggervarning?)
    • Tillräckligt beskrivande presentation av scenariot, premiss, värld osv.

Saker som kan förväntas av spelpass:
  • SL som kan scenariot
  • SL som kan de regler som ska användas
  • SL har nödvändig utrustning för scenariot (handouts, kartor eller vad som nu behövs)
  • SL som kommer i tid
  • Lokal som är klar för spel
  • Spelare om är i tid
  • Spelare som är förberedda med nödvändig utrustning (penna, papper, tärningar osv). Antingen som individ eller som grupp (låna varandra grejer).
Sedan får man även hoppas att SL och spelare har bra kemi, och att det går ihop med scenariot. Lite kommunikation i början och sedan lyhördhet under spelandet ökar chansen till det.

Genesis

Ni dés ni maître
Det här med lag är verkligen helt främmande för mig. Jag har ju aldrig anmält mig till ett pass, men för mig skulle det kännas konstigt eftersom:
  1. Jag måste ragga en massa andra spelare också. Höjer ju tröskeln något enormt för att åka på konvent och spela.
  2. Vad är poängen med att åka på konvent om man ändå spelar med sin vanliga spelgrupp?

Rickard

Urverk speldesign
Vad är poängen med att åka på konvent om man ändå spelar med sin vanliga spelgrupp?
Du spelar med en helt ny spelledare i ett helt nytt system. När jag åkte med spelgruppen till konvent så såg processen ut som beskrivet i inläggen av @McAber och @PhilArt . Vi var dock runt 10 stycken i gruppen, så konstellationerna förändrades beroende på vilka spel folk ville vara med i.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Redan här tror jag vi tappar spelledare, dock. Om du måste läsa en 30+-sidig lunta, som dessutom ofta inte är klar förrän kvällen innan konventet, och sedan dessutom förstå scenariots kanske inte alltid framträdande andemening... Där tappar vi spelledare. Att spelledaren lätt får kritik för att scenariot inte blev bra, medan skribenten får cred för om det är det. Som grov förenkling.
1 page dungeons kanske kan vara ett format som passar sånt här?

Jag vet att @chrull körde pamflett-äventyr på Gothcon nu, visserligen som han gjort själv, men det verkar också vara ett format som passar.

chrull

Stockholm Kartell
1 page dungeons kanske kan vara ett format som passar sånt här?

Jag vet att @chrull körde pamflett-äventyr på Gothcon nu, visserligen som han gjort själv, men det verkar också vara ett format som passar.
Jag har kört flera 1p dungeons och pamfletter. Och flera av dem har inget med dungeons att göra, utan är bara relationskartor, eller relationskartor ihop med en plats, så kasta inte idén i sjön bara för att det kallas “dungeons”.

McAber

Varulv
Det här med lag är verkligen helt främmande för mig. Jag har ju aldrig anmält mig till ett pass, men för mig skulle det kännas konstigt eftersom:
  1. Jag måste ragga en massa andra spelare också. Höjer ju tröskeln något enormt för att åka på konvent och spela.
Det brukar finnas individuella arrangemang också, samt drop-in. Man kan även ragga på plats, kanske kan någon göra en app?

2. Vad är poängen med att åka på konvent om man ändå spelar med sin vanliga spelgrupp?
För det är då vi äntligen får spela. För oss med barn och stökiga jobb är det svårt att få ihop annars.