Alla tycker olika och alla kan inte få som de vill, tyvärr. Du har redan fått möjligheten att välja mellan att bara se huvudinlägget ist hela tråden och även om du vill se alla inlägg på samma sida eller trådat, du kan också välja att sortera efter aktiva trådar (när de senast har ändrats) eller efter huvudinlägg eller efter inläggare osv. Det är mer än många andra forumsystem tillåter.
Nu är det naturligtvis fullt möjligt att koda så att sorterering/visning sker efter de variabler du efterfrågar. I och med den kommande forumversionen (som just nu är under betatestning) så är det säkerligen även mycket enklare än det är i dagsläget. Men hur intressant är det? Hur många skulle tycka att det var bättre, och det tillräckligt mycket bättre för att väga upp för den tid det tar att koda det hela. Grejen är den att vi kan inte byta ut listningen rakt av, då kommer långt fler att bli rasande över förändringen som gör att de inte förstår någonting längre. Och om vi ska koda om för detta, hur ska man avgöra vilken typ av lista som ska användas? Ska det bara finnas detta som ett extra-alternativ, eller ska det kodas för andra eventuella sätt som folk vi att det ska listas på?
Nu är det naturligtvis en mycket dålig orsak till att inte göra något att det finns en massa andra saker man också skulle kunna göra. Men betänk att jag inte har hur mycket tid som helst och jag måste försöka värdera var mina insatser ger mest värde tillbaka till er användare.
En möjlighet är kanske att ha någon sorts kryssrutor för vilka fält man vill ha med i listningen och ta med ett gäng olika, kanske att man kan ställa in det i sin profil. Men det kräver ju en del kodning och kanske databasförändring (som gör det svårare att uppgradera) samt att det helt klart blir tyngre för servern att hantera allt. Sen är det ju inte alltid bra att bygga alltför mycket funktioner heller, för då blir det väldigt förvirrande. Men å andra sidan, är det gömt i profilen kanske det funkar.
Kommentarer, någon?