Nekromanti Förvald trådvisning

Rickard

Urverk speldesign
Hej... Jag kör med minimerad trådvisning.. Alltså att man inte ser alla inlägg i tråden utan bara det första inlägget.. Detta för att spara laddningstid..

Något jag blir lite sur över är titlarna Skribent (vem som startade tråden) och Postat den (när tråden startades)...
Vore det inte bättre med Skrev sist (alltså vem som skrev sist i tråden) och Aktiv senast (alltså när det sista inlägget i tråden postades)?

/[color:448800]Han</font color=448800> som nog bara är jobbig men som helst vill att alla funktioner ska vara bra i forumet

Gardener

Champion
Alla tycker olika och alla kan inte få som de vill, tyvärr. Du har redan fått möjligheten att välja mellan att bara se huvudinlägget ist hela tråden och även om du vill se alla inlägg på samma sida eller trådat, du kan också välja att sortera efter aktiva trådar (när de senast har ändrats) eller efter huvudinlägg eller efter inläggare osv. Det är mer än många andra forumsystem tillåter.

Nu är det naturligtvis fullt möjligt att koda så att sorterering/visning sker efter de variabler du efterfrågar. I och med den kommande forumversionen (som just nu är under betatestning) så är det säkerligen även mycket enklare än det är i dagsläget. Men hur intressant är det? Hur många skulle tycka att det var bättre, och det tillräckligt mycket bättre för att väga upp för den tid det tar att koda det hela. Grejen är den att vi kan inte byta ut listningen rakt av, då kommer långt fler att bli rasande över förändringen som gör att de inte förstår någonting längre. Och om vi ska koda om för detta, hur ska man avgöra vilken typ av lista som ska användas? Ska det bara finnas detta som ett extra-alternativ, eller ska det kodas för andra eventuella sätt som folk vi att det ska listas på?
Nu är det naturligtvis en mycket dålig orsak till att inte göra något att det finns en massa andra saker man också skulle kunna göra. Men betänk att jag inte har hur mycket tid som helst och jag måste försöka värdera var mina insatser ger mest värde tillbaka till er användare.

En möjlighet är kanske att ha någon sorts kryssrutor för vilka fält man vill ha med i listningen och ta med ett gäng olika, kanske att man kan ställa in det i sin profil. Men det kräver ju en del kodning och kanske databasförändring (som gör det svårare att uppgradera) samt att det helt klart blir tyngre för servern att hantera allt. Sen är det ju inte alltid bra att bygga alltför mycket funktioner heller, för då blir det väldigt förvirrande. Men å andra sidan, är det gömt i profilen kanske det funkar.

Kommentarer, någon?

Legioth

Swordsman
"du kan också välja att sortera efter aktiva trådar (när de senast har ändrats) eller efter huvudinlägg eller efter inläggare osv."

Och vem vill sortera efter huvudinlägg elelr inläggare. Om man vil ha sådan information är det i 99,9% av fallen enklare att använda sökfunktionen.
Hur sorterar man efter aktiva trådar?

Rent allmänt så tycker jag att det bästa skulle vara om man i profilen kan välja vilka rubriker det skall finnas.

Gardener

Champion
Tja, huvudinlägget brukar i allmänhet anstifta vad diskussionen handlar om och är därför väldigt intressant. Det tycker i alla fall jag. Och i anknytning till det är det mest intressant att veta vem det är som har skrivit det.

Sortera efter aktiva trådar gör man med drop-boxen "Visa tråd" som finns ovanför trådlistan på varje forum. Man kan också välja att detta ska vara standardsätt att lista i sin profil under visningsinställningar där det finns en liknande drop-box.

Legioth

Swordsman
"Tja, huvudinlägget brukar i allmänhet anstifta vad diskussionen handlar om och är därför väldigt intressant. Det tycker i alla fall jag. Och i anknytning till det är det mest intressant att veta vem det är som har skrivit det."

Jag var kanske lite otydlig, men det jag menade var att det inte är så intressant att sortera efter de egenskaperna. Givetvis är det viktigt att se t.ex. vad tråden handlar om, men man har ingen nytta av att kunna sortera utgående från vem som startat tråden.

"Sortera efter aktiva trådar gör man med drop-boxen "Visa tråd" som finns ovanför trådlistan på varje forum. Man kan också välja att detta ska vara standardsätt att lista i sin profil under visningsinställningar där det finns en liknande drop-box"

Tjosan vad snabbt det går om man bara visar de som varit aktiva den senaste tiden!
Skulle det gå att göra så att detta värde justeras utgående från hur lång tid det är sedan man senast var inne på just det forumet. Så att om det är tre veckor sedan jag senast varit inne på rollspelsforumet så visas trådarna som varit aktiva den senaste månaden, men om jag nästa dag går in på samma forum så visas bara de som varit aktiva de senaste två dagarna?

Gardener

Champion
Sorteringen finns där eftersom kolumnerna ändå finns där och jag håller fortfarande fast vid att de kolumner som finns nu är mer intressanta än andra föreslagna. Det skulle bli väldigt underligt om en viss typ av värde visades och man sorterade efter något annat.

Omöjligt är det inte, det kräver ju dock en extra inställning i profilen samt lite extra kodning för att hämta ut senaste inloggningen och anpassa listningen efter det. Jag skriver upp det på todo-listan, med lite tur är det inte alls svårt att fixa med den kommande versionen.

Rickard

Urverk speldesign
"Omöjligt är det inte, det kräver ju dock en extra inställning i profilen samt lite extra kodning för att hämta ut senaste inloggningen och anpassa listningen efter det. Jag skriver upp det på todo-listan, med lite tur är det inte alls svårt att fixa med den kommande versionen."
Detta är något som jag faktiskt saknat redan från början.. Men sedan jämför jag hela tiden detta forum med www.gamingoutpost.com:s forum. Ett forum som är det bästa och användarvänliga jag någonsin stött på.
Helst ska den senaste aktiva tråden vara högst upp..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har besökt hela 3 forum(!) i sitt liv (småsarkastiskt angående sitt kunnande om forum, om ni inte kunde läsa det)

Gardener

Champion
Å jag tycker den funktionaliteten är helt värdelös, jag tycker forum som har sådan inställning är höjden av dålig användvänlighet. Ungefär. Just därför är den funktionen avslagen här hos oss, det är alltså inte forumet som inte klarar den funktionen.

Det är helt enkelt frågan om tycke och smak, många tycker det är bra som vi har det och jag kan lova att det skulle bli rejäla ramaskrin om vi ändrade på det.

Azagthoth

Myrmidon
Å jag tycker den funktionaliteten är helt värdelös...

Så även jag. Förmodligen därför som funktionen totalt bojkottas...