Nekromanti Förvridna raser

Rickard

Urverk speldesign
Ta någon eller några av raserna nedan och försök beskriva dem som helt förvridna motsvarigheter till hur du tycker de är i DoD.. Inte så mycket utseende som personlighet.. Vad tycker du verkligen inte passar in på dem? Ta i så fall med det i beskrivningen.. Saknar du någon ras, så ta den istället..

Alver
Dvärgar
Hober
Ankor
Orcher (eller troll)

/Han som leker med tanken

solvebring

Superhero
Du menar alltså att man skall skriva vad man tycker är fel enligt som de är skrivna i DoD, säker man tycker skär sig med resten av helheten av rasen?

Rickard

Urverk speldesign
"Du menar alltså att man skall skriva vad man tycker är fel enligt som de är skrivna i DoD, säker man tycker skär sig med resten av helheten av rasen?"
Nä.. Utan om du helt frångår DoD:s koncept, hur skulle de då se ut? De ska helst påminna om rasen men ändå nästan vara dess motsatthet.. Spinn loss rejält med andra ord..

Exempel:
Sjörövardvärgar
Pedofilhober
Astralorcher

/Han som försökte få ut hur andra tyckte raserna betedde sig i en annan tråd

solvebring

Superhero
Nej, mina skulle vara rätt lika originalen faktiskt. Jag skulle ta bort futt-fejden mellan dvärgar och alver som används ofta tack vare Tolkiens gamla verk. Jag skulle kanske göra alverna mer folkliga också, inte lika sällsynta som de verkar gestaltas. De har sin stora hemligheter och uråldriga traditioner och framställs tack vare detta som ett skyggt och instängt folk, men man träffar dem är de mycket välkomnande etc. Jag skulle därför vilja ha det som så att de har sina hemligheter, väl gömda och icke omtalade för andra raser, dock skulle de inte vara instänga och dryga. Jag skulle framskrida deras välkomnande vänlighet mer och göra dem till ett mer folkligt folk som syns mer med sin vänlighet. Dvärgarna är jag ganska nöjd med, dock gestaltas de som jättekorkade ibland - tvärtom vill jag säga, de är ju istället mycket kloka och flitiga. Sedan är jag väl rätt så nöjd, och det som jag misstycker med ändrar jag ju och anpassar efter min egna rollspelsvärld - så tabbarna får gärna kvarstå för mig, jag gör eget av de vaga sakerna i regler etc. Husregler är bäst. :gremwink: Inte för att min text var så mycket att komma med i tråden kanske, men jag var tvungen att mosa in min onödiga tanke och åsikt i alla fall.

P.S. Itressant ämne, skoj! :gremsmile: D.S.

Krille

Super Moderator
Societetsankor

Gå förbi en ankdamm någon gång och koppla på DoD'91-glasögonen. Studera dessa illvilliga varelser. Du kommer då inse att ankor inte alls är sjörövare eller köpmän eller hantverkare. De är societetsfjantar.

Liksom, hela ankdammen är ett stort cocktailparty, där uppsvassade herrar och damer går runt och sprider skvaller, nyper varandra i stjärten och kvackar på i bästa Dallas-stil. Att ankor över huvud taget reduceras till snikna köpmän eller onda piratankor är så oerhört förvånande, med tanke på den absolut jätteuppenbara bilden av ankor: ze ankdamm.

---

För övrigt så måste ju orcher se ut så här:

http://studiofoglio.com/girlgenius/jagershots/jagershot.001.html

Saurus

Veteran
Saknar däremot en spelbar Ödleras, det skulle vara en motsvarighet till ödlorna i Jorges där de bara ä'r monster. Orcher saknas ju helt i DoD 6 =(

Nightowl

Champion
"Hober" är ett småvuxet, primitivt människosläkte. De är suveräna på att gömma sig i skuggor och skrymslen och kan ha en gömma i en skog där det vistas ganska många människor utan att de vet att hoberna finns där. Trots detta bor de flesta i den riktigt djupa vildmarken som inte gått att odla upp, på höga berg, dystra hedar och inne i träsk.
Folk har ganska många vidskepelser om småfolket, varav den främsta är att de kan göra sig osynliga och kasta förbannelser på folk och fä. Det är mest trams, även om de har en del häxdoktorer - de är bara så mycket tystare än civiliserade människor, och de kan blanda ruskiga gifter som de stoppar i brunnar och dylikt om man försöker odla upp deras hedar eller hugga ned deras skogar. De är ganska degenererade, genom inavel och genom att de länge offrade sina barn till deras monstruösa jordgudinna. På många ställen har häxor och trollkarlar avtal med hoberna, där de ger dem bortrövade barn i utbyte mot deras örter och gifte. Andra hobklaner rövar bort ungar i samma syfte.

"Orcher" är fula, illaluktande, själviska och brutala. De är också högeligen intelligenta och skickliga på att organisera sig, och har den kända världens mesta avancerade civilisation. När de kom till människornas länder gjorde deras fabriker, gevär och ångdrivna vagnar och fartyg mycket skada, men värst var sjukdomarna som de orenliga och stinkande orcherna var immuna mot. Alla orcher hade haft dem som barn, men inga människor, så människor som mötte orcher dog som flugor. Den kraftiga drycken orcherdrank har också förstört många människors hjärna och nervsystem, eftersom människorna inte kände till ren sprit innan orcherna kom.

Nu är snart de sista skogarna upphuggna, den sista prärien uppodlad till enorma rancher och plantager, i bergen bolmar stinkande smältverk för att gräva up järn, koppar och olja. De sista människospillrorna lever på ofruktbara "reservat", trots att orchernas lovade dem att de skulle få behålla sina marker "så långe floderna rann" (vilket iofs var sannt eftersom de flesta floder numera är uppdämda eller fyllda med giftig slagg).

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Ah, balla [NT]

/Han som skrattade rätt mycket åt orcher i rollen som kolonisatörer och människorna i skepnad av indianer

Johan K

Gammal & dryg
Dvärgar:

Ddvärgarna är fortfarande små, ananrs så skulle ju de inte kallas dvärgar ju.. Förutom det då, så tänkte jag lite som så här..
Alltså, varför måste de bo i bergen.. De kan lika väl hålla till i civiliserade områden & idka saker som att driva värdhus, vara "vanliga" bönder.. Sedan så skulel jag mycket väl kunna tänka mig dvärgar till sjöss.

Orcher (eller troll):

Alltså, troll, orcher & linande varelser.. Känsn som de fått rollen som "bad guy" i de flesta rollspel.. Hur nu det kan komam sig.. :gremconfused:
Skulle avr kul att se dessa varelser som intiligenta varelser som likt dvärgarna drev olika slags verkasmheter & speciellt att de var mer socialt acepterade i samhället.

/ Johan K, som nu fått lite näring i sig & nu åxå lyssnar & sjuner med till Cornelis Wreeswijk

Snow

Swashbuckler
Jäveltomte
Detta är en liten sadistisk jävel. Han lever i staden och brukar leta upp flitiga hantverkare och gör livet surt för dem. När hantverkaren tittar bort klipper tomten sönder tyget, häller vatten i elden, hyvlar sönder möblerna etc. Speciellt otrevligt är det när man har viktiga kunder. Tomtarna är nämligen riktigt skickliga buktalare som kunden att tro att hantverkaren är antingen helt odudlig eller ofärskämd, eller oftast bådadera. Tomtar klär sig i regel i blåa jackor, gröna byxor och röda struthattar. I struten dinglar ofta en korv eller kanske en köttbulle, de är bra att distrahera katter med. Katterna tycker inte alls om tomtarna. Bra tomtejagarkatter inbringar höga priser.

Alver:

Alver är ett mycket rått släkte som lever i döda skogar. Till utseendet är de mycket muskulösa och har nästan groteska kroppsformer, däribland också spetsiga öron och underliga mandelformade ögon.
Alverna är kända för att tortera skogskatter som de hittar i de döda skogarna. Mestadels för att de inplanterar skogskatterna där.
Alvernas skratt är något som kunde få det att krypa i skinnet på varje normal människa, och de har dessutom en mycket osfistikerad musiksmak.
Alvernas favoritvapen är bågar och de använder dem helst för tortyr av de stackars skogskatterna.
Trots sina boförhållanden är alverna väldigt renliga och klär sig endast i naturmaterial. Deras mest hatade fiende är de förhatliga halvlängdsmännen, eftersom de inte torterar skogskatter.

Saurus

Veteran
Är det någon mer än jag som tycker Alver är väldigt feminima av sig, Legolas har gjort så man tror att alla alver är homosexuella på något sätt =P

Basenanji

Postd20modernist
Underbar tråd!

Jag tänkte i liknande banor och redovisar mina tankar här och nu, trots att jag kanske går ifrån trådens tema en aning.

Dvärgar
Dvärgarna lever isolerat i skrymslen och våta tunnlar. De bearbetar jorden och bergen men bara för att de måste för i dvärgarnas riken växer varken träd, blommor eller säd. Egentligen vill de leva bland kullar, skogar och fält, men törs inte lämna sin ärvda lott. Generation efter generation föder vidare en kolossal bitterhet och snarstuckenhet.
De är små, bligande, trotsiga, illvilliga men mest av allt, avundsjuka !
De avundas människorna deras lycka och godmodighet, de avskyr och föraktar halvlingarna som poåminner de om sina svagheter samtidigt som dvärgarna inte besitter samma mod som halvlingarna.
De fruktar alverna mest av alla monster och oknytt.
Dvärgafolkets största problem är att de glömt hur man är vänlig, något de själva sörjer utan att förstå hur de ska komma vidare.
I tyst bitterhet smider de sitt kalla stål och fruktar allt ovan jord.

Alverna
Alverna lever högt uppe i bergen över molnen och alls inte i skogar.
De lever där i hårda, elitistiska och strikta hierarkiska samhällen. De är heller inte odödliga, men lever länge. En alv som har högre status än en annan alv har rätt till alla möjliga privilegier gentemot den av lägre status (eller kast).
Alverna är mest av allt grymma och saknar möjligheten att känna empati. De följer monomant sina levnadsregler utan att någonsin göra undantag och på sin framfart krossar de både livsöden och drömmar utan att nåpnsin fråga varför. De har molnseglare, en sorts lätta glidflygplan, vilka de använder för att göra räder i människornas och halvlingarnas ärld, nere, bortom molnen. De anser sig överlägsna allt annat levande och dödar, plundrar som om det vore lika naturligt som att regnet faller.

Människorna
Lever i olika samhällen varav få är organiserade nationellt. Den största fienden är naturen, vildmarken och monstrena . Troll, orcher, svartalfer, molnalverna och allehanda andra oknytt plågar människornas enfaldiga strävan efter större samhällen och en ordning som ska gynna den kreativa människan. Människorna strävar efter civilisation mest av allt. Endast hos människorna går det att finna trollkarlar och deras hunsade lärlingar. De andra raserna lär sig inte magi, men brukar den som om den vore en medfödd gåva.

---

Det går att hitta på mer, halvlingarna är tex små och hårt hållna, vilket tvingat de till at bli små gynnare. Men mer om det en annan gång.

Jag skrev ned det här under stor tidspress och helt nöjd är jag inte, men jag hoppas att det går att göra sig en ungefärlig bild av mina alternativ.

/Basenanji, som hoppas att Han får en riktigt bra helg i Sthlm och hoppas få träffa honom vid nästa DanCon!!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Troll

Troll är ett urtida härskarfolk, nära naturens gudar i sin upphöjda visdom och sin heliga ilska. Än idag märks deras gudomliga arv genom regenerationen, ett tecken på den gudomliga osårbarhet de ligger nära. De är nu undantryckta och jagade av andra varelser och har tvingats dra sig tillbaka till de djupaste grottorna, träsken och skogarna. De lever nu ett meditativt munkliv för att kontrollera sina våldsamma impulser, vilka de enbart släpper ut för att tjäna den ursprungliga naturen.

Alver

Alverna är en ras besmittad av extradimensionella influenser, något som givit dem den oheliga odödligheten. Deras kultur skiljer sig från den mänskliga på det viset att de, i stället för att använda dött trä och sten i sina städer, förvränger den levande naturen till att tjäna deras syften. Där alverna har dragit fram finns få naturliga växter och djur kvar, utan allt har förändrats av skickliga livsmanipulatörer. Bland de mest fruktade varelserna finns enhörningarna, stridsbestar förfärdigade av pseudonaturligt förstärkta hjortar vars kronor riktats till en förvriden spets, och urträden, väldiga vansinniga trädvarelser i vilka alverna väckt tankeförmåga där ingen sådan borde finnas.

Dvärgar

Då vissa kättarsekter i forntiden fördrevs till bergen tog de sin tillflykt till de djupa grottorna, i vilka de byggde upp säregna samhällen. Isolerade från omvärlden degenererade de fysiskt och mentalt genom inavel och hård religiös fanatism, tills de var betydligt mindre och mer autistiska än genomsnittsmänniskan. Den främsta talang de uppvisade var en kuslig affinitet för bergens material, metall och sten. Deras heresiarker förfogar numera över väldiga arméer av villiga slavar, beväpnade med tunga stålyxor och en osviklig trohet till gudarna.

G

Guest

Guest
Dvärgar

Dvärgar lever i djungler, vilket förklarar deras korta fysik så tillvida att de snabbt kan springa genom snårverk och liknande utan att skada sig, ute på plan mark skulle de inte ha en chans att hinna ifatt en normal människa dock.
Dvärgarna är även lätta pågrund av detta, oavsett vad de ser ut att vara (i junglerna finns det mängder som en liten dvärg kan äta) vilket gör att de kan utnyttja lianer på ett sätt som ingen människa kunnat.

Det finns även de dvärgar som är hantverkare, och de tillverkar ofta hornbågar och stenyxor men även en och annan bendolk, dessa ges till flockens shaman som välsignar dem i tillhörande gudars tecken.

De har ingen annan klädsel än sina skägg (vilka finns hos båda könen) vilka ofta innehåller allehanda parasiter och svampar(vilket färgar skägget från vitt till grönt), skägget binds fast i nackhåret för att grenar etc inte ska komma åt i mjukdelarna undermidjan, vilket också förklarar de manliga dvärgarnas grövre skäggväxt.

Dvärgar är ett mycket primitivt folk vilka ser allt utom andra dvärgar som jaktbyten och bör därför undvikas, om inte detta är möjligt bör du skaffa dig ett skägg som liknar deras då rör de dig inte men du är varnad, underliga sjukdomar har uppstått i underlivet hos de som försökt.

Jag gillade dina troll :gremlaugh:

Men å andra sidan tror jag att dvärgarna borde ha fått en lite snällare prägel, för att jämna upp balansen i världen.

/BD, onödig.

Vimes

Sillkung
Är det någon mer än jag som tycker Alver är väldigt feminima av sig, Legolas har gjort så man tror att alla alver är homosexuella på något sätt =P
Fråga: gäller det kvinnliga alver också alltså? Suspekt feminina av sig? Kanske gay till och med!?