Underbar tråd!
Jag tänkte i liknande banor och redovisar mina tankar här och nu, trots att jag kanske går ifrån trådens tema en aning.
Dvärgar
Dvärgarna lever isolerat i skrymslen och våta tunnlar. De bearbetar jorden och bergen men bara för att de måste för i dvärgarnas riken växer varken träd, blommor eller säd. Egentligen vill de leva bland kullar, skogar och fält, men törs inte lämna sin ärvda lott. Generation efter generation föder vidare en kolossal bitterhet och snarstuckenhet.
De är små, bligande, trotsiga, illvilliga men mest av allt, avundsjuka !
De avundas människorna deras lycka och godmodighet, de avskyr och föraktar halvlingarna som poåminner de om sina svagheter samtidigt som dvärgarna inte besitter samma mod som halvlingarna.
De fruktar alverna mest av alla monster och oknytt.
Dvärgafolkets största problem är att de glömt hur man är vänlig, något de själva sörjer utan att förstå hur de ska komma vidare.
I tyst bitterhet smider de sitt kalla stål och fruktar allt ovan jord.
Alverna
Alverna lever högt uppe i bergen över molnen och alls inte i skogar.
De lever där i hårda, elitistiska och strikta hierarkiska samhällen. De är heller inte odödliga, men lever länge. En alv som har högre status än en annan alv har rätt till alla möjliga privilegier gentemot den av lägre status (eller kast).
Alverna är mest av allt grymma och saknar möjligheten att känna empati. De följer monomant sina levnadsregler utan att någonsin göra undantag och på sin framfart krossar de både livsöden och drömmar utan att nåpnsin fråga varför. De har molnseglare, en sorts lätta glidflygplan, vilka de använder för att göra räder i människornas och halvlingarnas ärld, nere, bortom molnen. De anser sig överlägsna allt annat levande och dödar, plundrar som om det vore lika naturligt som att regnet faller.
Människorna
Lever i olika samhällen varav få är organiserade nationellt. Den största fienden är naturen, vildmarken och monstrena . Troll, orcher, svartalfer, molnalverna och allehanda andra oknytt plågar människornas enfaldiga strävan efter större samhällen och en ordning som ska gynna den kreativa människan. Människorna strävar efter civilisation mest av allt. Endast hos människorna går det att finna trollkarlar och deras hunsade lärlingar. De andra raserna lär sig inte magi, men brukar den som om den vore en medfödd gåva.
---
Det går att hitta på mer, halvlingarna är tex små och hårt hållna, vilket tvingat de till at bli små gynnare. Men mer om det en annan gång.
Jag skrev ned det här under stor tidspress och helt nöjd är jag inte, men jag hoppas att det går att göra sig en ungefärlig bild av mina alternativ.
/Basenanji, som hoppas att Han får en riktigt bra helg i Sthlm och hoppas få träffa honom vid nästa DanCon!!