Nekromanti Föryngringsritual?

Enshadi

Warrior
Tänkte göra en ritual som gör att äldre personer föryngras, alternativt förändrar utseendet så personen blir vackrare. Det handlar om en sextioårig alkemistkvinna som ska råka ut för detta. Hittar ingen effekt som gör detta. Någon som har förslag på effekt eller rentav hela ritualen?

Fienden

Hero
Föryngring
Biotropi 6+, Permanent, Personlig

Effekten gör att personen blir ett år yngre.
Modifikationen från det senaste åldringsslaget negeras.
För varje extra filament utöver de sex första dras ytterligare ett år av.
Ett mål som sänks till under ett år kommer att krympa ihop till en hög med stamceller.

Ha det så kul. :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Ur balanssynpunkt skulle jag nog göra den såhär istället

Föryngring
Kronotropi [9]
Permanent
Personlig

Personens ålder sänks med ett år. Om det betyder att han får ett åldringsslag mindre så dras det senast slagna bort.

(Krono av två anledningar;
1: krono får en till vettig effekt.
2: föråldra ligger på krono så då borde föryngra också göra det, bio borde inte ha något med det att göra.)

/poseur

Fienden

Hero
Ojsan, jag hade för mig att föråldra låg på bio.
(hade inte MM uppe)

Smart, din version funkar mycket bättre.
Problemet är att man skulle kunna, genom föryngring, bli t.ex. starkare än man var vid samma ålder första gången.
Men det är inte så noga!

Poseur

Swashbuckler
Åldra ligger på Krono.

Att skjuta upp sitt åldrande ligger dock på bio, förståeligt.

Givetvis får man tillbaka samma attribut man förlorade sist och inget annat. förlorade man inget attribut vid åldringsslaget så får man såklart inte tillbaka något man inte har förlorat heller.

/poseur lätt uttråkad dock.

Fienden

Hero
Aaaah. Jag fick intrycket att effekten gjorde att man fick slå ett åldringsslag (om man åldrades neråt till en ålder av 35+) och lägga till 1 till det attributet.

//Kraetyz, förvirrad

Poseur

Swashbuckler
Fingertoppskänsla min käre Kraetyz. Fingertoppskänsla.

Givetvis får man inge plus , utan man får tillbaka den senaste förlusten, under förutsättningarna att man förlorade något.

Skulle vara ett elakt och långdraget dödsstraff att föryngra någon till ett foster. Mhuhahahah Evil.

/poseur

Fienden

Hero
Jag tycker om fostertortyr-idén. ^^
Nästan värre än Thalamurs värsta dödsstraff. (sänker quadosh tills man tynar bort)

//Kraetyz, borde göra en ond kronotropiker

Enshadi

Warrior
Tack för förslagen. Det lär ta riktigt lång tid att föryngra sig från 60 till exempelvis 20. Funderar på någon provisorisk besvärjelse som bara gäller tills vidare.

Poseur

Swashbuckler
Illusion av ganska hög magnitud lagd provisorisk annars. Då ser man åtminstone yngre ut.

/poseur

Enshadi

Warrior
Appropå magi i Eon

Något jag lite saknar i Eon är att på ett enkelt sätt förklara mäktig magi. Jag tycker att Neogames ska titta på Riotminds och Västmarks system som exempel där mäktig magi beskrivs, visserligen utan regelmässig uppbyggnad, men ändå så de går att använda. Besvärjelserna i Eon är mest sådant som påverkar något regelmässigt istället för att bara ha en häftig effekt.

Tänker på en besvärjelse i Västmark vilket gör att ett rykte börjar spridas omotiverat. Typ att greven dödade sin far för att få sin position. Efter ett tag slutar ryktet att sprida sig men då finns det bland befolkningens medvetande. Ryktet dök upp från ingenstans men anledningen varför det spreds från första början är magisk.

Något liknande skulle kräva en enorm ansträngning och dessutom uppfinnande av diverse nya effekter. Dessutom är Eon magi jättekrånglig att använda på ett större avstånd än 30 m. Tänk om man vill ha en areaeffekt på en dylik besvärjelse på kanske flera kvadratkilometer.

Önskar mäktigare trollformlar med andra ord. Visserligen finns det såpass många magiker i Eon att det kanske skulle vara olämpligt, men en och annan borde kunna göra liknande saker som jag ovan beskrev.

Poseur

Swashbuckler
Re: Appropå magi i Eon

Vill man ha mäktigare magier i Eon, använd annat system.
Gör ett eget om du så vill.

Men systemet är i grund bra som det är, om än något buggigt

/poseur tycker

k7e9

Hero
Re: Appropå magi i Eon

Håller med Poseur helt här, Eons magisystem har inte mäktiga magier av den anledningen att det inte ska finnas mäktigare magier.

Systemet är väl dock enkelt nog att modifiera till större mäktighet, om man så vill.