hakanlo
Hero
Det har ju varit många bra svar tidigare. Men jag tänkte påpeka en annan sak: man kan tänka sig fler "nivåer" eller "sorters" kunskaper.
Färdigheter är traditionell benämning, för en kunskap med ett värde. Vi har etablerat att sådana ska med. Jag ansluter gärna till skolan att man ska ha relativt få och breda. Och ju mer "icke användbara" i det tänkta spelet, desto bredare i någon sorts objektiv bemärkelse. Exempel: i grottkrälar spelet 1A kan det vara bra med färdigheten "dyrka lås" (väldigt specifik) och bra med färdigheten "bildning" (väldigt generell), men mindre bra med färdigheten "äventyra" eller färdigheten "geologi".
Så, de andra kategorierna. Du har ju spelat WHFRP (har jag sett på din blogg, även om du/ni tydligen ledsnat på det). Det har rätt få färdigheter (ganska, ca 25 eller nåt sånt), men det finns även:
- Specialiseringar
- Actions (handlingar)
- Talents
- Säkert något mer.
Så, möjligheten jag vill lyfta fram är att ha få färdigheter, men att använda dessa andra kategorier för ökad specialisering. De brukar oftast inte ha numeriska värden, vilket kan göra dem enklare (sen är det en rackarns massa regler på actions i WH, men det glömmer vi nu). Det kan också vara bra att låta dessa kategorier (eller vilken av dem man nu vill införa) vara en öppen mängd, även om man ofta vill att färdigheterna ska vara en begränsad lista (för att undvika färdighets-spree a la dod´91 mfl, färdigheten "tagvägar", 500 besvärjelser som alla har ett FV etc).
Färdigheter är traditionell benämning, för en kunskap med ett värde. Vi har etablerat att sådana ska med. Jag ansluter gärna till skolan att man ska ha relativt få och breda. Och ju mer "icke användbara" i det tänkta spelet, desto bredare i någon sorts objektiv bemärkelse. Exempel: i grottkrälar spelet 1A kan det vara bra med färdigheten "dyrka lås" (väldigt specifik) och bra med färdigheten "bildning" (väldigt generell), men mindre bra med färdigheten "äventyra" eller färdigheten "geologi".
Så, de andra kategorierna. Du har ju spelat WHFRP (har jag sett på din blogg, även om du/ni tydligen ledsnat på det). Det har rätt få färdigheter (ganska, ca 25 eller nåt sånt), men det finns även:
- Specialiseringar
- Actions (handlingar)
- Talents
- Säkert något mer.
Så, möjligheten jag vill lyfta fram är att ha få färdigheter, men att använda dessa andra kategorier för ökad specialisering. De brukar oftast inte ha numeriska värden, vilket kan göra dem enklare (sen är det en rackarns massa regler på actions i WH, men det glömmer vi nu). Det kan också vara bra att låta dessa kategorier (eller vilken av dem man nu vill införa) vara en öppen mängd, även om man ofta vill att färdigheterna ska vara en begränsad lista (för att undvika färdighets-spree a la dod´91 mfl, färdigheten "tagvägar", 500 besvärjelser som alla har ett FV etc).