Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Fler filmer där färger används för effekt
Excalibur
Vet inte varför alla hatar den, jag gillar den överdrivna, larger than life-känslan den ger. Titta på den, det är kraftiga gröntoningar, rödtoningar och så vidare för att bygga stämningar.
Europa
Lars von Triers förbisedda mästerverk (rekommenderas starkt, tyvärr verkar den omöjlig att få tag på i digital form och min VHS-kopia är rätt så kass). Allt är i svartvitt, utom vissa detaljer då personer för ett ögonblick visar känslor, tex det röda blodet som droppar i vattnet då en person skär upp handlederna. Spielberg stal det tricket ett par år senare i Schindlers list med en röd klänning.
Riket
Återigen von Triers. Allting går i en sepiagul nyans, vilket dels ger en känsla av overklighet, dels är en reflektion om hur långt läkarvetenskapen och vetenskapen som helhet egentligen inte kommit genom en antiklook.
1984
Bra filmatisiering av Orwells ripoff på Kallocain. Allting är grått, dammigt och outsmyckat, allt för att förmedla en stämning av tristess och kyla.
City of Lost Children
Ytterligare en sorgligt förbisedd film. Även här har man använt färger, mest grönt och gult, för att ge en känsla av overklighet. Detta kombineras med skarpa, mättade färger, vilket förstärker overklighetskänslan.
Dune (originalet)
Stora gula sandytor under en enorm, klarblå himmel ger en känsla av storslagenhet. Har ni varit ute i en riktig öken så känner ni igen känslan, man kan liksom inte förstå att det finns så mycket himmel.
Hellraiser 2
Egentligen inte så mycket färganvändning i den här, men jag nämner den ändå som exempel på att det funkar. Det var första Hellraiserfilmen jag såg och jag såg den på en sprillandes ny video. Videon var dock defekt och filmen visades i svartvitt. Jag störtgillade filmen, men när jag några år senare såg om den i färg så blev jag skitbesviken. Den funkade helt enkelt så mycket bättre i svartvitt (och ja, jag har sett om den i svartvitt sen dess så det var inte bara för att det var första gången).
Dario Argentos filmer
Klara, skarpa färger, som både ger en känsla av overklighet och hypnotiserar åskådaren.
Tim Burtons filmer
Återigen en lek med visuella signaler, massiv julkänsla i jullandet från en störtflod av julfärger, grått och svart i halloweenlandet, pastellfärger i Edward Scissorhands suburbia och så vidare.
Soylent Green
Urvattnade färger visar på ett nedgånget samhälle. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Soylent Green is people! </font></td></tr></table>
The Crow
Återigen en film där man låter grått och svart symbolisera ett mörkt samhälle, med röda scener för smärta och skinande gula för lycka.
Diverse porrfilmer
En färgskala som i huvudsak går i hudfärg, med stänk av vitt. Definitivt en färgskala vald för att ge en tillfredställande effekt på tittaren.
Excalibur
Vet inte varför alla hatar den, jag gillar den överdrivna, larger than life-känslan den ger. Titta på den, det är kraftiga gröntoningar, rödtoningar och så vidare för att bygga stämningar.
Europa
Lars von Triers förbisedda mästerverk (rekommenderas starkt, tyvärr verkar den omöjlig att få tag på i digital form och min VHS-kopia är rätt så kass). Allt är i svartvitt, utom vissa detaljer då personer för ett ögonblick visar känslor, tex det röda blodet som droppar i vattnet då en person skär upp handlederna. Spielberg stal det tricket ett par år senare i Schindlers list med en röd klänning.
Riket
Återigen von Triers. Allting går i en sepiagul nyans, vilket dels ger en känsla av overklighet, dels är en reflektion om hur långt läkarvetenskapen och vetenskapen som helhet egentligen inte kommit genom en antiklook.
1984
Bra filmatisiering av Orwells ripoff på Kallocain. Allting är grått, dammigt och outsmyckat, allt för att förmedla en stämning av tristess och kyla.
City of Lost Children
Ytterligare en sorgligt förbisedd film. Även här har man använt färger, mest grönt och gult, för att ge en känsla av overklighet. Detta kombineras med skarpa, mättade färger, vilket förstärker overklighetskänslan.
Dune (originalet)
Stora gula sandytor under en enorm, klarblå himmel ger en känsla av storslagenhet. Har ni varit ute i en riktig öken så känner ni igen känslan, man kan liksom inte förstå att det finns så mycket himmel.
Hellraiser 2
Egentligen inte så mycket färganvändning i den här, men jag nämner den ändå som exempel på att det funkar. Det var första Hellraiserfilmen jag såg och jag såg den på en sprillandes ny video. Videon var dock defekt och filmen visades i svartvitt. Jag störtgillade filmen, men när jag några år senare såg om den i färg så blev jag skitbesviken. Den funkade helt enkelt så mycket bättre i svartvitt (och ja, jag har sett om den i svartvitt sen dess så det var inte bara för att det var första gången).
Dario Argentos filmer
Klara, skarpa färger, som både ger en känsla av overklighet och hypnotiserar åskådaren.
Tim Burtons filmer
Återigen en lek med visuella signaler, massiv julkänsla i jullandet från en störtflod av julfärger, grått och svart i halloweenlandet, pastellfärger i Edward Scissorhands suburbia och så vidare.
Soylent Green
Urvattnade färger visar på ett nedgånget samhälle. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Soylent Green is people! </font></td></tr></table>
The Crow
Återigen en film där man låter grått och svart symbolisera ett mörkt samhälle, med röda scener för smärta och skinande gula för lycka.
Diverse porrfilmer
En färgskala som i huvudsak går i hudfärg, med stänk av vitt. Definitivt en färgskala vald för att ge en tillfredställande effekt på tittaren.