Rickard
Urverk speldesign
Men det är väl likadant med "drakar äter guld" också?krank said:Räcker till exakt en kampanj, och då har man slösat ordentligt med utrymme på att möjliggöra en enda kampanj.stenhöna said:Vilken information som är användbar hänger rätt mycket på vem den tänkta aktören är, och vilka motiv han/hon har. Säg t.ex. att gamle Che med sin gerilla har tänkt stärka sin makt genom att kuppa några angränsande länder. Rätt bra att känna till de ländernas infrastruktur då.
...för det jag tycker du förespråker är främst att "fästytan" ska kunna vara såpass flexibel att man kan använda det till vad som helst, men du glömmer att när man väl använt det så är den faktiskt använd, oavsett om drakar äter guld eller om Brrrumph sitter i sin grotta med en skatt. Enda skillnaden är att Brrrumph måste besökas av rollpersonerna vilket gör den väldigt ensidig medan drakar äter guld ge uppslag till många olika grundpremisser i ett äventyr.All information KAN användas. Frågan är hur svårt det är och hur många gånger den kan användas. Nyckelorden är dynamik och återanvändbarhetl.
/Han som föreslår att ta en titt på databaser med entiteter (element) och attribut (fästytor) och då främst entitets-relationsdiagram som man kan modifiera för att passa in i rollspelssammanhang, där exempelvis attribut ger upphov till relationen