Jag tror det är mer intressant att försöka komma på varför viss information är återanvändbar och annan inte, om det nu är så att det finns en sådan skillnad.
Du menar alltså att DET FINNS information som kan användas i många olika sorters berättelser och fortfarande skapa en egenart hos varje dito. Å andra sidan finns det information som skapar repetitivitet om den används i, säg, mer än en berättelse.
Varför då?
Quests i dataspelssammanhang är extremt repetetiva, eftersom de till 99% följer mallen "hämta objekt x" eller döda ett monster (oftast båda, kan tänka). Information av typ "greven tycker om ost, men kyrkan vill förbjuda ost" kan inkludera dessa quest-mallar, eller hur? Så här finns ingen påtvingad mall?
Handlingsutrymme kanske är en bidragande orsak. En drake på en skatt har förbannat lite handlingsutrymme. Säg att draken istället är RP:s svärfar, istället för grottan finns ett sommarresidens, och skatten är svärfaderns guldklocka som han alltid bär med sig. Mer intressant? Hm, kankse lite. Gud, det känns så förutsägbart... Förmodligen för att mallen "hämta x" fortfarande gäller. Men om svärfadern känner till RP:s motiv förändras situationen. Då kan han börja agera, och RP måste ta hänsyn till det. De får försöka smarta ut varandra - givetvis utan att frun lägger märke till något, man vill ju inte såra någons känslor.
Aktiv och välinformerad antagonist med handlingsutrymme är mer intressant än passiv, naiv antagonist utan handlingsutrymme. Revolutionerande resultat denna söndagsnatt leder till.
Du menar alltså att DET FINNS information som kan användas i många olika sorters berättelser och fortfarande skapa en egenart hos varje dito. Å andra sidan finns det information som skapar repetitivitet om den används i, säg, mer än en berättelse.
Varför då?
Quests i dataspelssammanhang är extremt repetetiva, eftersom de till 99% följer mallen "hämta objekt x" eller döda ett monster (oftast båda, kan tänka). Information av typ "greven tycker om ost, men kyrkan vill förbjuda ost" kan inkludera dessa quest-mallar, eller hur? Så här finns ingen påtvingad mall?
Handlingsutrymme kanske är en bidragande orsak. En drake på en skatt har förbannat lite handlingsutrymme. Säg att draken istället är RP:s svärfar, istället för grottan finns ett sommarresidens, och skatten är svärfaderns guldklocka som han alltid bär med sig. Mer intressant? Hm, kankse lite. Gud, det känns så förutsägbart... Förmodligen för att mallen "hämta x" fortfarande gäller. Men om svärfadern känner till RP:s motiv förändras situationen. Då kan han börja agera, och RP måste ta hänsyn till det. De får försöka smarta ut varandra - givetvis utan att frun lägger märke till något, man vill ju inte såra någons känslor.
Aktiv och välinformerad antagonist med handlingsutrymme är mer intressant än passiv, naiv antagonist utan handlingsutrymme. Revolutionerande resultat denna söndagsnatt leder till.