Nekromanti Föra krönika över rollspel

Hellzon

Långsamma Vargen
På den gamla goda tiden när jag bodde i Örebro förde jag krönika över spelgruppens härjanden i den klassiska (kommer väl att bli iallafall) modulserien till D&D 3.0. Ni vet, den som börjar med Sunless Citadel. Finns här, vill bara utvärda en grov B-varning först:
http://www.cytech.nu/camiram/

Sen så för vi logg i min nuvarande grupp, men den sidan verkar vara nere för tillfället, så ni får klara er utan länk. Ska nog gå bra. :gremwink:

Hur som helst är det bra för att friska upp minnet, speciellt för oss (jag och en till) som hoppade in mitt i den sistnämnda kampanjen.

Finns det månne några färdiga resultat publicerade på det världomspännande datakommunikationsnätverket?
Är det bara jag som konsumerar Story Hours (http://www.enworld.org/forums/forumdisplay.php?f=14) som pundare konsumerar LSD? :gremgrin:

Feliath

Swashbuckler
Nu tänkte jag förhöra mig om era erfarenheter av detta.
I kampanjer jag spelleder brukar jag föra logg under spelets gång, i stolpform, och sedan renskriva och fylla ut den lite efteråt. Stolparna är absolut nödvändiga, för annars glömmer jag vart vi var sist. Jag är oerhört tankspridd.

Jo, och läs det här. Bästa spelkrönikan jag råkat på, far and away.

/Feliath - Far and away? Let's not go overboard :zeppelinare:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Thank you..

...Alltid kul när krönikemöda uppskattas; så fort jag orkar göra om sidan kommer den att bli ca tre-fyra gånger längre också. At the very least.

"Midnight, the stars and you" heter den romantiska lilla 20-tals-cocktail låten; för övrigt är det samma låt som avslutar "The shining"...

:gremsmile:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Musiken är högst essentiell..

...Don't you think? *S*

Som jag skrev nedan så heter den "Midnight, the stars and you" och avslutar passande nog "The shining". :gremgrin:

Förutom att jag är soundtrack-fetischist har jag anträngt mig litegrann och samlat på mig lite lämplig 20-30-tals musik för spelets skull, som jag mixar in med skräckfilms-soundtrack under sessionerna. När det fungerar som bäst behöver man inte beskriva anländande ondskefullhet och krypande skräck, det tar musiken så bra hand om...*S*

magoo

Hero
Jag tycker att dagbok-varianten fungerar bäst. Dessutom försöker vi turas om att skriva krönika så att det inte alltid är samma sekreterare. Vår Svavelvinterkrönika är låååång, jag har funderat på att lägga upp den på nätet men det har aldrig blivit av. i Kult spelade en av deltagarna en konstnär, krönikan bestod av tecknade bilder och det fungerade jättebra, ungefär som mind-maps. Vi använder oss ofta av krönikorna för att kolla namn och platser.

Bäst krönikor tycker jag att det blir i Star Wars, exempel:

Utdrag ur Lady Leanna Pikabu´s memoarer

Dag 150: Mina resor hade fört mig till Boxtown, en håla i Mern-sektorn, utan arbete och bostad, med mina kvarvarande ägodelar i en gammal koffert. Det enda hotell jag hade råd med var billigt och slitet och jag kände mig verkligen desperat efter pengar. Så desperat att jag ringde på en annons i den lokala tidningen där man annonserade efter utredare. Jag fick napp och begav mig till hotellet The Refuge inte långt från där jag bodde.

På mötesplatsen väntade två skumma figurer, en mystisk, tystlåten man vid namn Grim och en ung pilot som hette Lev Tol. De var ute i samma ärende som jag – snabba pengar. Vi väntade länge på vår kontaktperson och jag var på vippen att gå när dörren öppnades och två kostymklädda personer kom in. En xenomorf presenterade sig som Efon Siru, kommissarie vid Boxtowns poliskår. Den andre hette Geoff Tarnu, även han en lagens man. Herr Siru ville anställa oss alla tre för ett spaningsuppdrag. Vi skulle bevaka en viss Butos Retti som var misstänkt för smuggling av narkotiska preparat. På grund av personalbrist kunde polisen inte undvara spanare, därför hade de bestämt sig för att anlita extern hjälp. För besväret skulle vi få 400 cr.

400 cr skulle hålla mig flytande en vecka till och ge ett litet spelkapital som kanske kunde få min ekonomi på fötter. Jag tackade ja och det gjorde herr Grim och herr Tol också. Butos Retti skulle åka med färjan Copper Sunset till Highpoint City kommande dag. Vi enades om att träffas en halvtimme innan färjans avgång för taktikprat. På kvällen besökte jag en fin restaurang och beställde en god middag, den första på veckor. Jag prövade min lycka vid spelborden men tyvärr var sällskapet alltför vaksamt så jag gick tillbaka till hotellet och passade på att bada istället...

Re: Svavelvinterkrönika

Tackar för uppmärksamheten!

Jag har dock kommit efter med skrivandet.... måste skärpa mig för om vi blir klara med kampanjen och det är 10 kapitel att skriva är det nog troligt att inget blir av.

Bäst jag skriver ett kapitel innan sängdags.....

Troberg

Sinister eater
Peekaboo!

Lady Leanna Pikabu
Pikabu? Idétorka på namn?

Jag ska iofs inte klaga, jag döpte nyss en bevingad alv i D&D till Ilyushin...

magoo

Hero
Re: Peekaboo!

En kombo mellan Peekaboo och Pikachu, den där Pokemon-figuren... Jag har alltid idétorka vid namnval, vi brukar använda oss av skolatlasen i min spelgrupp.

Men det uttalas faktiskt pikAbo :gremlaugh: