Nej, det är vad oppositionen säger i sin kritik mot den nya regeringen.
...och som jag håller med om. Högern vill generellt ingenting bra. Psudovänstern vi har idag vill det såklart inte heller, men det är en helt annan fråga.
Oavsett politisk läggning kan väl de flesta av oss gå med på att problemet med att det inte lönar sig för studenter att sommarjobba (och jag håller helt med dig om att det är ett problem) är ett resultat av bidragssystemets utformning?
Mjodå, det kan jag gå med på. Då finns det ju vissa som hävdar att det ska lösas genom att man antingen drar in studielånen och bidragen (så hjälper den där lönen mer) eller att man borde kunna få hjälp under sommaren också.
Egentligen är det inte bara ett bidragsproblem, förresten - det största problemet är ju det faktum att lönen kommer för sent. Att jag får mindre bostadsbidrag kan jag överleva, även om det känns kasst. Att lönen kommer för sent är däremot en funktion av hur företag etc faktiskt ser ut: Jag arbetar månad A, och får lön för den månaden i slutet av månad B. Månad A+B är i stort sett hela sommarlovet, utom två veckor. Hurra - sommarens sista två veckor är räddade. men de första två, då?
Jag ska hursomhelst försöka talas vid med Soc och AF för att se om någon av dem kan hjälpa mig till ett arbete, eller i vart fall ge mig råd. Jag har inget alls emot att sommarjobba. Jag trivdes alldeles utmärkt på Posten förra sommaren. Jag har heller inga som helst problem att "hugga i", är inte rädd för tunga lyft (även om min rygg inte alls håller med), jobbar gärna övertid om det behövs, etc. Det vissa här antyder om "smuts på fingrarna" stämmer därmed inte alls för mig. jag är inte den sortens akademiker.
Däremot har jag enormt svårt att arbeta t.ex inom äldrevården (svårt att hantera känslor efter morfars död) och svårt att arbeta som personlig assistens för folk som behöver hjälp med "allt". Jag passar helt enkelt inte där.
Men sätt mig att gräva diken, plantera skog, lyfta packlårar, reparera datorer, städa toaletter, dela ut post. Gör gärna det. men utan vare sig truck- eller annat körkort vill ofta sådana arbetsgivare inte ha mig.
Jag har inga problem med att arbeta. Jag gör det gärna. Men jag vill gärna överleva under tiden.