Nekromanti förberedelse och gnäll (dogma)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det var istället dogmatävlingen som fick mig att ta tag i projektet igen, och se vad jag kunde göra av det.

Isf har vi Dogmatävlingen att tacka för mycket! :gremsmile:

Jag kände ungefär likadant. Det var en tävling mot mig själv för att se om jag orkade göra något färdigt. Resultatet blev mediokert men det var färdigt och framför allt, det var mitt. :gremsmile: *poetisk*

Dimfrost

Special Circumstances
Problemet blir naturligtvis att särskilja vad som är ett befintligt projekt och vad som inte är det. Staden är naturligtvis ett befintligt projekt, och antagligen Fabeljazz också (eftersom jag hade ett regelsystem i min första post i saken, åtminstone, så det var ett riktigt spel redan då), men vad ska man säga om Regndrömmar, som jag pratade om i en post i januari? Jag tror gränsen kan bli rätt godtycklig, och då borde den hellre skippas. Dessutom tycker jag det bara är kul om folk testar sina dogmaidéer på forumet först: på så sätt blir de ofta mer organiserade och välutvecklade.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag tycker alla borde göra reklam istället.

"Jag anser att till nästa dogmaautmaning(om såda kommer) så en ny regel införskaffas;
Bidragen får inte disskuteras utförligt innan veckan utmaningen utlyses ... "

Jag tror inte en sådan regel skulle fungera, dessutom så har vi det som Quadrante skrev; den största marknadsföringen sker ju redan när man ser vem som har skrivit rollspelet. Jag börjar faktiskt nästan bli lite illa till mods över hur lite jag behöver anstränga mig för att jag ska få oförtjänt mycket positiv respons. Bara för att jag är "Rising".

Ärligt talat, jag har iofs inte kollat igenom alla era dogmarollspel ännu, men de projekt som jag hade på gång var på sina håll rena gödslet jämfört med de finurliga titlar som faktiskt blev färdiga i tid. Det är för mycket personkult på forumet.

Så om man tar bort reklammöjligheterna tror jag att upphovsmannen tjänar ännu mer på att vara känd. Det är bättre om alla, i god tid, får möjligheten att presentera sina koncept precis som fabeljazz gjorde. Nu kom nästan alla dogmarollspel på en gång, men till nästa år så har alla god tid på sig att profilera sina projekt.

Jag tycker det är okej med rollspelsgroupies, jag är själv en sådan, faktiskt (för "Tokiga Landet", bl.a) men någon personkult är inte kul.

Då det inte är realistiskt att anordna tävlingen anonymt så tror jag det blir rättvisast om alla får marknadsföra sina projekt bäst de kan.

(Alltså, jag är egentligen inte intresserad av någon som gör "reklam" för sitt rollspel, men det vore praktiskt att kunna informera sig om spelen innan de alla dimper ner ungefär samtidigt och man har svårt att skilja dem åt.)

/Rising

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag tycker alla borde göra reklam istället.

Jag håller helt med dig. Reklam är något positivt (säger jag till reklamaren :gremwink: )

Angående personkult: eftersom jag är ganska okänd borde det väl snarare varit en nackdel för Fabeljazz, i så fall. :gremsmile:

/Dimfrost

Gardener

Champion
Nej, det är väldigt enkelt. Har det nämnts tidigare så tävlar det i sin egen grupp, svårare än så är det inte. Det är också upp till tävlingens ansvarige att se till att det genomföljs, genom tips från besökare till exempel.

Detta stoppar inte att man har dessa projekt med i tävlingen, de är bara med i en egen grupp. Det hindrar inte heller folk från att diskutera sina projekt, för när väl tävlingen är utlyst så är det fritt fram att börja diskutera sina ideer på forumet. Men då startar alla på nivå och har lika stora chanser.

Jag tycker det är ett utomordentligt bra förslag.

Gardener

Champion
Just detta är den främsta orsaken till att jag gillar denna utmaning, att den får folk att aktivera sig och verkligen få ut en version av sitt spel. Annars blir det lätt att man bara sitter och grunnar på det i evighet och bara filar på det lite då och då.

Mitt bidrag hade till exempel aldrig blivit någonting om det inte varit för dogma-utmaningen. Nu blev det ju inget ändå, då jag inte hade tid (som vanligt), men det blev iaf släppt.

Rising

Vila i frid
Re: Jag tycker alla borde göra reklam istället.

"Angående personkult: eftersom jag är ganska okänd borde det väl snarare varit en nackdel för Fabeljazz, i så fall."

Jo, men jag menade som så att eftersom du hade presenterat ditt projekt och hittat en publik för det (=marknadsfört det), så hade du i slutändan samma möjligheter som forumspersonligheter såsom Krille och Nightowl.

Så tack vare reklamen så kan man ta udden av forumskulten.

Det blir i vart fall jämnare så.

/Rizzz
började gråta för ett tag sedan. Men i övermorgon ska jag få sova. mnghf

Rickard

Urverk speldesign
Gnäll och gnäll..? Kalla det förslag till förbättringar istället..

Saker jag vill se till nästa dogma-utmaning:
× Anonyma bidragsgivare.
× Man ska inte se hur röstningen går under röstningen.
× Helst ska man inte diskutera bidragen.
× Bara vissa rollspel är nominerade till vissa kategorier utav en domarpanel.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som säger "Sug på de förslagen, du"

Troberg

Sinister eater
Vad ni kan vänta er nästa gång

Jag kommer inte att införa något diskussionsförbud. Varför? Flera anledningar. Det här är ett diskussionsforum och jag tror att diskussion är bra. Framför allt är det att jag inte vill polisa en sådan diffus regel. Tänk er själv att böhöva underkänna bidrag baserat på hur mycket de diskuterats... Det finns ju också en risk i att diskutera sitt bidrag. Jag misstänker att mängden fabelspel hänger ihop med diskussionerna.

Jag har funderat över anonyma bidrag, men jag tror att en del är så enkelt gissningsbara ändå, så det kommer nog inte att hända.

Hemliga omröstningar är önskvärt, men beroende av att tekniken funkar. Däremot kommer jag nog nästa gång att be er att inte diskutera bidragen förrän omröstningen är klar, åtminstone inte i jämförande termer.

Inga bidrag som tidigare deltagit får vara med. Nya spel ska det vara. Däremot får man ha skrivet dem när som helst.

Jag kommer att vara mycket hårdare på att inskickade bidrag ska vara exakt A4. Acrobat är en smärta i stjärten när det gäller att byta format.

Jag kommer inte att ha delurval som nomineras i de olika kategorierna, av samma anledning som jag inte vill införa diskussionsförbud. Jag vill inte göra den sortens bedömningar.

Sodivra

Champion
Precis min åsikt.

Liksom, det ska ju vara fritt.
Så fort man sätter lite regler på det så blir det allvarligt, frihet och sprudling är roligare.

Jag ser det som i pauergäjmertråden. Ifall man behöver styra folk så har man missat en del, och iallafall jag tycker att det är bäst att satsa på förtroende redan från början. Det är då man är som sårbarast, men det är då man kan nå som högst.

Det är som Feliatisk anti-pretto och freelove. :gremsmile:

(Oj, jag är visst fortfarande rätt flummig..)

Dimfrost

Special Circumstances
OK, jag hade bara missförstått. [NT]

NT=näsjazzande tapirer (en sån nice NT är värd att återanvända)

Mask_UBBT

Hero
Lyss te Trägårsmästarn'

Jag tycker Gardener kom med en intressant idé

Att spel som disskuterats(alternativt inte disskuteras) särbehandlas i den mån att de får en egen kategori.

Det skulle göra mej nöjd om det nästa år dök upp ett pris för "Bästa disskuterade spel" eller något...

Det är ju inte så svårt att fixa, eller bedömma, och genom att disskutera sina spel, och således få ett litet försprång, så väljer man att inte delta för ett pris...

För i princip är det nog bara "bästa koncept"(och kanske därigenom "bästa spel") som kan förändras(i stort) av att man disskuterar ett bidrag tidigare... "mest fantasifullt", "bästa regler" och dylikt får man nog inte så mycket försprång inom ifall folk tänker lite själva...

/Mask - som dessutom hoppas att andra kategorier dyker upp till nästa år... man blandar ju ihop vissa av dem...

Sodivra

Champion
Bästa Charm?

Jag tyckte till exempel att Pariadox var ett väldigt skönt spel för det var så bra skrivet.. Men det är varken Koncept eller Design riktigt.

En tävling för mest charmiga eller stämningsfyllt gjorda spel hade varit helt okej.

Mask_UBBT

Hero
Re: Bästa Charm?

"Jag tyckte till exempel att Pariadox var ett väldigt skönt spel för det var så bra skrivet.. Men det är varken Koncept eller Design riktigt."

Hmm... Mest fantasifullt?
Men priser som "Charmigaste spelet", "Bästa språkliga upplägg" och dylikt skulle jag inte ha något emot...

Jag skulle gilla ett "Bästa sammspel mellan spelvärld och relger"-pris, men man får nog hitta på ett bättre namn än så :gremtongue:

/Mask

Troberg

Sinister eater
Re: Lyss te Trägårsmästarn'

Att spel som disskuterats(alternativt inte disskuteras) särbehandlas i den mån att de får en egen kategori.

Det skulle göra mej nöjd om det nästa år dök upp ett pris för "Bästa disskuterade spel" eller något...

Det är ju inte så svårt att fixa, eller bedömma, och genom att disskutera sina spel, och således få ett litet försprång, så väljer man att inte delta för ett pris...
Exakt hur mycket får de diskuteras? Nej, den maskburken vill jag inte öppna.

Mask - som dessutom hoppas att andra kategorier dyker upp till nästa år...
Du är välkommen med förslag. Jag antecknar inför nästa år. Inga garantier dock...

Gardener

Champion
Re: Lyss te Trägårsmästarn'

Jag förstår allvarligt talat inte problemet. Finns det en tråd om spelet eller dess system, enkelt -- då hamnar det i sin egen kategori. Bör vara ganska enkelt att låta den som skickar in detta själv påpeka det, och även låta övriga besökare påpeka det med hänvisning till befintlig tråd om så inte är fallet. Tokenkelt, det sköter sig ju själv. Om ingen påpekar det så är det ju uppenbart att det inte fått några fördelar heller.

Det är ju ändå bara en utmaning för att aktivera folk att få ut sina alster, har svårt att tro att någon kommer försöka luras och mörklägga att man diskuterat spelet öppet.

Men det är du som bestämmer, så det är upp till dig naturligtvis. Är jag inte nöjd kan jag ju alltid starta en egen utmaning (kommer dock inte hända, det räcker med en).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Trädgårdsmästarn's makt [ot]

Är jag inte nöjd kan jag ju alltid starta en egen utmaning (kommer dock inte hända, det räcker med en).

Eller helt enkelt ta bort hans utmaning... :gremwink: