Jag har en vag känsla av att våra åsikter i frågan skiljer sig enbart för att vi har olika uppfattning om vad saker och ting egentligen betyder. Jag ska försöka förklara vad jag menar i det här inlägget.
Spelare A: Jag vill ta mig fram till kungen och hälsa på honom.
Spelare B: Vänta lite, jag vill rycka mössan av ärkebiskopen.
Spelarna börjar rulla tärningar, dra kort eller singla slantar eller vad det aktuella spelsystemet nu anser att man ska göra för att lösa en konflikt.
Spelare A: Vänta lite! Varför gör vi egentligen det här när våra mål inte har något alls med varandra att göra?
Okej, visst var det där ett fånigt exempel, men jag kom inte på något vettigt. Poängen är att man bör prata igenom situationen så att man märker vad de inblandade i konflikten egentligen vill, och när man gjort det så har man i princip definierat vad resultaten av konflikten kan bli.
Är det så enkelt att det bara rör sig om en skillnad i formulering.
Exempel 1:
Spelare: Jag försöker ta mig förbi vakten.
Spelledaren: Vakten försöker stoppa dig.
Exempel 2:
Spelare: Om jag vinner konflikten tar jag mig förbi vakten.
Spelledaren: Om vakten vinner konflikten stoppar han dig.
I Exempel 1 kan man säga att man inte har fördefinierade stakes, man bara säger vad man försöker göra. Den praktiska skillnaden mellan exemplen är däremot noll. I båda fallen har man definierat vad som kommer att hända, även om det är uttalat i exempel 2 och underförstått i exempel 1. Jag skulle vara nöjd i båda fallen eftersom jag vet vad konflikten rör sig om.
Skulle du kunna förtydliga vad du menar, och ge ett exempel på vilken typ av missbruk som ett system ger möjlighet till om man definierar vad man vill uppnå innan man avgör konflikten?
/tobias
För att om man inte gör det är det svårt att se om man ens har en konflikt. Exempel:Varför?Jag erkänner villigt att jag tycker att det är vettigt att definiera vad resultatet av konflikten kan bli innan man avgör den.
Spelare A: Jag vill ta mig fram till kungen och hälsa på honom.
Spelare B: Vänta lite, jag vill rycka mössan av ärkebiskopen.
Spelarna börjar rulla tärningar, dra kort eller singla slantar eller vad det aktuella spelsystemet nu anser att man ska göra för att lösa en konflikt.
Spelare A: Vänta lite! Varför gör vi egentligen det här när våra mål inte har något alls med varandra att göra?
Okej, visst var det där ett fånigt exempel, men jag kom inte på något vettigt. Poängen är att man bör prata igenom situationen så att man märker vad de inblandade i konflikten egentligen vill, och när man gjort det så har man i princip definierat vad resultaten av konflikten kan bli.
Är det så enkelt att det bara rör sig om en skillnad i formulering.
Exempel 1:
Spelare: Jag försöker ta mig förbi vakten.
Spelledaren: Vakten försöker stoppa dig.
Exempel 2:
Spelare: Om jag vinner konflikten tar jag mig förbi vakten.
Spelledaren: Om vakten vinner konflikten stoppar han dig.
I Exempel 1 kan man säga att man inte har fördefinierade stakes, man bara säger vad man försöker göra. Den praktiska skillnaden mellan exemplen är däremot noll. I båda fallen har man definierat vad som kommer att hända, även om det är uttalat i exempel 2 och underförstått i exempel 1. Jag skulle vara nöjd i båda fallen eftersom jag vet vad konflikten rör sig om.
Skulle du kunna förtydliga vad du menar, och ge ett exempel på vilken typ av missbruk som ett system ger möjlighet till om man definierar vad man vill uppnå innan man avgör konflikten?
/tobias