Nekromanti Författare som är bra på att beskriva

GnomviD

Heresiark
Alkemist said:
Tipsar om Mikael Niemi.
Allt jag läst av honom har lyst med sin brillians. Han tar till vara på styrkorna i ett så litet och provinsiellt språk som svenskan.
+1

Populärmusik från Vittula förtjänar verkligen allt beröm som hes över den. Se också om ni kan få tag på hans novell Duell i sal 17, en hämndberättelse med västernvibbar som är förlagd på en svensk högstadieskola. Magnifik.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Johoohno said:
John Ajvide Lindqvist ...
Hans skildring av hur det var att gå i mellanstadiet på 80-talet i Sverige i Låt den rätte ... är nog något av det bästa jag läst på svensk prosa.

Annars: Frans G Bengtsson.

solvebring

Superhero
Re: Författare som är bra på att beskriva OT

Nässe said:
Lite off topic, men vilken Lindgren- bok är bäst för beskrivningar. Mio min Mio är ju ruskigt obehaglig, första tio sidorna, men bröderna lejonhjärta känns mer... realistisk i sina beskrivningar.
Jag har inte läst allt av Lindgren, och mycket av det jag läst har jag inte läst som vuxen och har därav ingen riktig språkuppfattning om. Några barnlitteraturkurser har dock gett en och annan ...

Jag ogillar Lindgrens stil, det måste jag säga. Därmed ogillar jag inte skönlitteratur skriven efter muntlig ton – Moa Martinsson är ett exempel på någon som gör det bra, imho. Astrid Lindgren funkar helt enkelt inte, för min del. Mycket kan ha förstörts av att de låtit hennes knarriga sladdersträmma bryta in i filmerna och överförklara saker genom att läsa någon av hennes överförklaringar i aktuell bok ... Som om inte berättarröster generellt sett inte vore illa nog i sig.

Dock skulle jag vilja säga Ronja Rövardotter. Av de längre texterna tycker jag nog faktiskt att Ronja är bäst som helhet. Den har det mesta, liksom. Mio min mio ogillar jag i stort, Bröderna Lejonhjärta är bra men är i förstaperson och tappar rätt mycket på att vara ur en liten pojkes synvinkel – alla bitar är inte särskilt trovärdiga och Skorpan skär sig med samtidens språk och jargong. Det är mest dödsfilosofin som har något där, tycker jag. ... Ronja, däremot. Ja, där har Astrid lyckats, inte minst med att närma sig sagan på sitt eget lilla vis. Hon lyckas också ta fram vildmarken på ett trevligt sätt och rör sig rätt bra mellan figurerna, speciellt mellan Ronja och Mattis.

Fafnir_UBBT

Veteran
Minns inte riktigt hur bra beskrivningar det var men jag minns att böckernas språk inspirerade mig rikligt i rollspelandet.

Ewertz Arnesson

Skrev bland annat; Gjallarhornet, Kapellanen, Fogden, Tre gästabud, Svärdet och Narrkåpan, Sigmund härskaren. (Titlar ur minnet)

Har inte hittat dem i nytryck, men om man tycker om skattjakt i antikvariat och second hand så är dom inte helt ovanliga. Blev av med hela samlingen och har börjat om med skattjakten.

Nässe

Myrmidon

Spännande att du ogillar Lindgren! Jag har inte ens tänkt att det är möjligt... Får nog rota fram hennes böcker ikväll och läsa en snutt med mer kritisk blick :gremsmile:

Nässe

Myrmidon

GnomviD said:
Nässe said:
Ps något som har läst den där finska författarinnan med anorexi och koncentrationsläger? Minns inte vad hon heter, hon med blå dreads...
Sofi Oksanen. Jag har Utrensning på min läslista, men är inte där ännu. En kompis gillade Baby Jane skarpt, men jag har ingen aning om det är beskrivningar hon är bra på.
Just det ja, tack!

Necross

Swashbuckler
Instämmer i Per Anders Fogelström. Utförliga beskrivningar som ändå inte blir överdrivna.

solvebring

Superhero

Nässe said:
Spännande att du ogillar Lindgren! Jag har inte ens tänkt att det är möjligt... Får nog rota fram hennes böcker ikväll och läsa en snutt med mer kritisk blick :gremsmile:
:gremlaugh:

Tja, alltså hon är väldigt duktig på att anamma barnet, inte minst under sin egen samtid. Hon var en del av en positiva barnboksrevolutioneni samband med krigsslutet och den nya tidsandan – skriva för barnet och nöjet istället för att skriva uppfostringsmaterial för den vuxne att bruka gentemot barn. Hon är dessutom påhittig och har sinne för berättelser. Men just det Lindgrenska språket ... Jag har svårt för det. Det är så ... Ointressant och smolkigt. Å andra sidan är inte jag ett barn och därav inte hennes främsta målgrupp. Det är kanske avgörande där, jag vet inte.

Ond bråd död

Swashbuckler
Steinbeck är väldigt bra på att beskriva målande utan att det blir flummigt. Han har en enorm förmåga att levandegöra personerna genom små detaljer i gester som man genast känner igen från verkligheten, men som sällan finns med i beskrivningar.

När jag läste honom första gången tänkte jag genom första halvan av boken. "Det här måste vara den bästa författaren någonsin". Andra halvan tänkte jag mer: "Men ge dig för fan!". Det kan bli lite för mycket av det goda, men skicklig är han.

solvebring

Superhero

Nässe said:
GnomviD said:
Nässe said:
Ps något som har läst den där finska författarinnan med anorexi och koncentrationsläger? Minns inte vad hon heter, hon med blå dreads...
Sofi Oksanen. Jag har Utrensning på min läslista, men är inte där ännu. En kompis gillade Baby Jane skarpt, men jag har ingen aning om det är beskrivningar hon är bra på.
Just det ja, tack!
Oksanen i nästa Babel ...

Genesis

Ni dés ni maître
Tack för alla tipsen! Nu blev det så att jag läser Strindberg, för jag kände att det måste man ändå göra förr eller senare. Språket är bra, men kanske lite för gammalmodigt för att förbättra mina beskrivningar (däremot kan det nog hjälpa mig om jag ska spela artonhundratalssvensk). När jag går vidare ska jag kolla i den här tråden igen efter en ny, tror jag.