Givetvis, men det du beskriver nu är inte auktoriteten att stipulera någonting. Det är den auktoritet verkligheten äger över våra utsagor om den (och den villkorade rätt en person äger att bli betrodd när hon uttalar sig om sig själv). Detta är inte en auktoritet att stipulera nånting (det förra är öht inte en auktoritet i annat än metaforisk mening)
Grejen är ju att när man stipulerar något om en fiktiv person så är det ju den version av den personen som finns i ens eget huvud man stipulerar det om. Andra har ingen skyldighet att uppdatera eller anpassa versionen av personen de har i sina huvuden, bara för att du kanske var personen som först hade den fiktiva personen i ditt huvud.
På ett principiellt filosofiskt plan sympatiserar jag med din motvilja mot att tillskriva egenskaper till icke-existerande individer. Men nu talar vi en gång för alla på det sättet: vi säger att Sherlock "är" en detektiv, att Bilbo "är" en hobbit, att Dumbledore "är" gay. Och det sättet att tala äger en funktion och en innebörd, och vi vet alla ungefär vad som avses. Vi vet att det är "sant" att Sherlock är en detektiv och att det inte är "sant" att Sherlock är en bagare, trots att han ju i själva verket är ingetdera eftersom han inte finns. Och vi vet varför det ligger till på det sättet: eftersom Conan Doyle har bestämt att det ska vara så.
Och då är frågan: om nu Conan Doyle kan bestämma att Sherlock är detektiv och Tolkien kan bestämma att Bilbo är hobbit, varför skulle inte Rowling kunna bestämma att Dumbledore är gay?
Anledningen till att Bilbo i mitt huvud är hob är för att det är den tolkning jag gjorde när jag läste texten. Vad Tolkien hade i huvudet spelade inte in, annat än att det såklart hade en effekt på vad han skrev i texten. Men det är inte hans påhittande som gjorde att jag gjorde tolkningen; det var hur texten skrevs. Skulle Tolkien i efterhand twittra ut att "Bilbo är förresten inte alls hobbit" så står det ju mig helt och hållet fritt att ignorera det, om jag trivs bättre med en hob-bilbo. Sett till det som står i böckerna, i texten, är han ju hob.
Sherlock är ett intressant fall. Mycket för att det vi gemensamt är överens om gällande honom inte nödvändigtvis kommer från Doyle… Så bär han en sån där karakteristisk hatt? Inte om man ska se till vad Doyle skrev. Sade han "Elementärt, min käre Watson"? Ska man ta hänsyn till all fanfic, eller ingen? Filmer? Serietidningar?
Eller ännu mer intressant: Kan han något om politik? Inte enligt de tidigaste böckerna, men absolut i de senare, även i de senare som utspelar sig ungefär samtidigt som de första. Sherlock är inkonsekvent skriven – vilken av Doyles versioner är "den riktiga"?
Vilka stipuleringar om Holmes "gäller"? Eller är det rentav så att var och en måste konstruera sin egen bild av Holmes, och välja vilka källor man vill betrakta som "kanon"?