TomasHVM
Swordsman
Re: Javisst.
"Rising" fra Ulan Bator (Mongolia) skrev:
... spelarna kan hitta på vilka sorters sociala grupper som helst.
Dette fungerer greit i en verden spillerne kjenner, eller i en verden der du egentlig ikke legger så stor vekt på hvilke sosiale grupper som finnes.
Dersom du har bestemte sosiale grupper i verdenen din, med etablerte spenninger, må du uansett lede spillerne dine når de skal velge seg "frie ferdigheter", og da kan du like gjerne sette navn på disse før spillet starter.
Ikke minst er dette en fordel dersom du vil at navn på ferdigheter og lignende skal passe med en forutbestemt verdenen og dens sosiale miljøer. jeg anbefaler å gjøre dette i de fleste tradisjonelle rollespill, både fantasy, space opera og skrekk-rollespill.
Dersom du spiller et rollespill med mindre "episk" alvor, der tonen er lett og humoristisk, er det derimot bedre med frie ferdigheter. I mitt rollespill Sirkus bruker jeg en blanding. Noen ferdigheter er satt opp i lister som spillerne kan velge fra, men de kan også skape seg egne ferdigheter. Spillet er preget av crazy-komikk, så de frie ferdighetene blir deretter: Rape, Hinke, Sklitakling, Gresskoking, Knokkelknekking, etc. Disse ferdighetene legges etterhvert inn i en egen liste, som vi kaller "Listen over ekstraordinære ferdigheter, med atmosfære!"
Når det gjelder skille på geografiske områder, er jeg av den oppfatning at du må vurdere hvordan du simulerer i forhold til spillbarhet. Det er ikke noe poeng å kreve egne sosiale ferdigheter for forskjellige geografiske områder i et alminnelig rollespill. Dersom du derimot ønsker å skape et rollespill med konflikter rundt nettopp det å være fremmed, kan sosial fragmentering, uttrykt i forskjellige ferdigheter, være en ting å tenke på. Eventuelt så opererer du med minuser på den alminnelige sosiale ferdigheten. En dansk greve i St.Petersburg har - 5 i Etikette inntil han har overvunnet sitt sosiale handikapp (forøvrig var den russiske adelen i hovedsak fransk, og franske manerer var fremherskende ved det danske hoffet også, så problemstillingen er ikke reell).
Den mongolske "Rising" skrev også:
Sociala färdigheter skulle kunna ha med ålder att göra också.
Enig! Jeg synes det er synd at alderen er så lite påaktet i rollespill. Alder og erfaring har mye å si. Men det er vanskelig å simulere det. Rollespillet har ofte et begrenset tidsspenn, noe som gjør alderen betydningsløs, annet enn som avgjørende faktor når man lager rollen, men der tenker spillerne taktisk, og vil ikke velge en alder som gir svakheter. Det ender med at roller faktisk teller sin alder etter antall spillinger, ikke etter antall år.
Dette er et problem jeg ikke har funnet noen god løsning på, er jeg redd. Det kunne kanskje tenkes at hver spilling var ett år, at rollene får barn, og at barna blir nye roller når de gamle rollene dør. Da kunne man kanskje unngå problemet med alt for sterke roller også, når de feter seg opp på erfaringspoeng. Samtidig kunne man få kontinuitet i rollene, gjennom at nye roller er sønner/døtre av gamle roller, og arver ferdigheter og gjenstander fra disse. Hmm...
"Rising" fra Ulan Bator (Mongolia) skrev:
... spelarna kan hitta på vilka sorters sociala grupper som helst.
Dette fungerer greit i en verden spillerne kjenner, eller i en verden der du egentlig ikke legger så stor vekt på hvilke sosiale grupper som finnes.
Dersom du har bestemte sosiale grupper i verdenen din, med etablerte spenninger, må du uansett lede spillerne dine når de skal velge seg "frie ferdigheter", og da kan du like gjerne sette navn på disse før spillet starter.
Ikke minst er dette en fordel dersom du vil at navn på ferdigheter og lignende skal passe med en forutbestemt verdenen og dens sosiale miljøer. jeg anbefaler å gjøre dette i de fleste tradisjonelle rollespill, både fantasy, space opera og skrekk-rollespill.
Dersom du spiller et rollespill med mindre "episk" alvor, der tonen er lett og humoristisk, er det derimot bedre med frie ferdigheter. I mitt rollespill Sirkus bruker jeg en blanding. Noen ferdigheter er satt opp i lister som spillerne kan velge fra, men de kan også skape seg egne ferdigheter. Spillet er preget av crazy-komikk, så de frie ferdighetene blir deretter: Rape, Hinke, Sklitakling, Gresskoking, Knokkelknekking, etc. Disse ferdighetene legges etterhvert inn i en egen liste, som vi kaller "Listen over ekstraordinære ferdigheter, med atmosfære!"
Når det gjelder skille på geografiske områder, er jeg av den oppfatning at du må vurdere hvordan du simulerer i forhold til spillbarhet. Det er ikke noe poeng å kreve egne sosiale ferdigheter for forskjellige geografiske områder i et alminnelig rollespill. Dersom du derimot ønsker å skape et rollespill med konflikter rundt nettopp det å være fremmed, kan sosial fragmentering, uttrykt i forskjellige ferdigheter, være en ting å tenke på. Eventuelt så opererer du med minuser på den alminnelige sosiale ferdigheten. En dansk greve i St.Petersburg har - 5 i Etikette inntil han har overvunnet sitt sosiale handikapp (forøvrig var den russiske adelen i hovedsak fransk, og franske manerer var fremherskende ved det danske hoffet også, så problemstillingen er ikke reell).
Den mongolske "Rising" skrev også:
Sociala färdigheter skulle kunna ha med ålder att göra också.
Enig! Jeg synes det er synd at alderen er så lite påaktet i rollespill. Alder og erfaring har mye å si. Men det er vanskelig å simulere det. Rollespillet har ofte et begrenset tidsspenn, noe som gjør alderen betydningsløs, annet enn som avgjørende faktor når man lager rollen, men der tenker spillerne taktisk, og vil ikke velge en alder som gir svakheter. Det ender med at roller faktisk teller sin alder etter antall spillinger, ikke etter antall år.
Dette er et problem jeg ikke har funnet noen god løsning på, er jeg redd. Det kunne kanskje tenkes at hver spilling var ett år, at rollene får barn, og at barna blir nye roller når de gamle rollene dør. Da kunne man kanskje unngå problemet med alt for sterke roller også, når de feter seg opp på erfaringspoeng. Samtidig kunne man få kontinuitet i rollene, gjennom at nye roller er sønner/døtre av gamle roller, og arver ferdigheter og gjenstander fra disse. Hmm...